۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۵۱۱۹۴۸
گزارش تحلیلی رسا از عملیات استشهادی قدس؛

فصل جدید انتفاضه سوم؛ ایستادگی به جای مذاکره/ هراس شاباک از افزایش توان اطلاعاتی مقاومت فلسطین

عملیات استشهادی روز جمعه در قدس اشغالی نشان داد که انتفاضه سوم وارد مرحله جدیدی شده و جوانان فلسطینی گزینه مقاومت و ایستادگی را به سازش ترجیح دادند.
انتفاضه سوم

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: «درب‌های مسجد الاقصی پس از پنج دهه بسته شد» این مهمترین خبر دو روز گذشته جهان اسلام بود که به تیتر اول تمام رسانه‌ها تبدیل شد. از سال 1969 تا به امروز، نخستین باری است که در جمعه گذشته شاهد بسته شدن درب‌های مسجدالاقصی و جلوگیری از برگزاری نمازجمعه در آن بودیم. درپی عملیات استشهادی جوانان فلسطینی در روز جمعه که به هلاکت دو نظامی صهیونیستی منجر شد، رژیم اشغالگر قدس درب‌های مسجدالاقصی را به دلیل برقراری امنیت بسته و مانع از ورود نمازگزاران برای اقامه نماز جمعه شد. همزمان با این اقدام شیخ محمد حسین مفتی قدس که برای اقامه نماز جمعه در مسجدالاقصی حاضر شده از سوی ماموران امنیتی اسرائیل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل می‌شود.

در این میان اما واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های ضد و نقیض و اتخاذ رویکردهای دوپهلو، ابهام‌آلود و گاه محکومانه نسبت به عملیات استشهادی سه جوان فلسطینی و تایید حالت حکومت نظامی در مسجدالاقصی از سوی برخی جریان‌ها، شخصیت‌های فلسطینی و کشورهای حامی مساله فلسطین بسیار قابل تامّل است.

با صرف نظر از تکرار آخرین اخبار تحولات قدس اشغالی، به نظر می‌رسد که حوادث روز جمعه فلسطین نشان از تحولات جدّی در ساختار و تشکیلات گروه‌های جهادی فلسطینی دارد که باید به درستی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. عملیات استشهادی روز جمعه مولود چندین عامل اساسی است که در ذیل به چهار عامل مهم که تاثیر مستقیم بر روند تحولات اخیر دارد، اشاره می‌شود:

1. افزایش شهرک سازی و تشدید فضای امنیتی: اسرائیل در سال‌های اخیر از تمام ظرفیت خود برای یهودی‌سازی فلسطین و قدس اشغالی و کوچاندن فلسطینیان به مناطق دیگر استفاده کرده است. هرچند که در ابتدا برخی گمان می‌کردند که با استقرار یهودیان در اراضی اشغالی و چشم‌پوشی از مقاومت در برابر تصرّف و غصب اراضی فلسطینی از سوی یهودیان، تنش‌ها و اختلافات کاهش یافته و هریک از فلسطینی‌ها و یهودیان در مناطق تحت تصرّف خود به زندگی ادامه خواهند داد اما با گذشت زمان مشخص شد که مسأله تنها سکونت در یک مکان برای آوارگان یهودی نیست بلکه حقیقت امر حضور در خاورمیانه و ایجاد ناامنی از طریق اختلاف و تفرقه در امت اسلامی و به یغما بردن میراث و ثروت‌های عظیم مادی و معنوی مسلمانان است؛ موضوعی که به روشنی از سوی فلسطینی‌ها درک شده و همین امر سبب ایجاد انتفاضه‌های مختلف تا به امروز شده است.

2. سیاست‌های ترامپ پیرامون مساله فلسطین: سیاست‌های دونالد ترامپب رییس جمهور آمریکا در قبال مساله فلسطین و حمایت از اسرائیل چندان تفاوتی با سایر روسای جمهور پیشین آمریکا ندارد. با دقت در کلمات و سخنان ترامپ مشخص می‌شود که وی دو محور اساسی را همواره در سخنان خود پیرامون فلسطین مورد توجه قرار می‌دهد.

اولین مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس به عنوان پایتخت متحد دولت یهود که اخیراً از طریق مایک پنس معاون رییس‌جمهور آمریکا مورد تأکید قرار گرفته است. کیلین کونوای مشاور ترامپ نیز این موضوع را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرده است که انتقال سفارت آمریکا در رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس جزو اولویت‌های اصلی ترامپ است. ( رجوع شود به مقاله منتشر شده در پایگاه خبری المیادین)

هرچند که از رفتارهای به دور از خرد دیوانه‌ای همچون ترامپ انجام چنین عملی دور از ذهن نیست اما نگارنده معتقد است که مساله انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی تنها یک بازی رسانه‌ای و یک وعده تبلیغاتی برای پیروزی در انتخابات و جلب توجه ثروت‌مندان یهودی است. این امر زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم در اردیبهشت ماه سال جاری رییس جمهور آمریکا انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس را به حالت تعویق درآورد. در تایید این سخن باید گفت که پیش از ترامپ نیز باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا در اقدامی مشابه و در ایام انتخاباتی وعده انتقال سفارت را مطرح ساخت اما هیچگاه این وعده انتخاباتی خود را عملیاتی نکرد و هر بار این امر را به بهانه‌های مختلف به تعویق انداخت.

دومین موضوع در سخنان ترامپ مساله «تروریسم فلسطینی» است؛ کلید‌واژه‌ای که این روزها و خصوصا پس از عملیات موفقیت‌آمیز روز جمعه مورد استفاده روزنامه‌ها و رسانه‌های صهیونیستی قرار گرفته است. روبین بارکو روزنامه‌نگار و نویسنده صهیونیستی با استفاده از مساله تروریسم فلسطینی سعی در کاستن از ابعاد این عملیات و مظلوم نمایی دارد.

وی در یادداشتی که صبح امروز در برخی رسانه‌ها منتشر شده است می‌نویسد: «فلسطینی‌ها به عنوان مردمی بدون تمدّن و فرهنگ، مسجدالاقصی را برای خود مصادره کرده و از آن در جهت پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند در حالیکه این مسجد متعلق به تمامی مسلمانان است. عملیات تروریستی روز جمعه به وضوح نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها در خط مقدّم تروریست‌ها بوده و ارتباط نزدیکی میان آنها و داعش وجود دارد. اقدامات تروریستی جمعه به یهودیان در جامعه جهانی اعتبار بخشیده و به ما تاکید می‌کند که اسرائیل نباید از پایتخت خود و اماکن مقدسی که برای ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام مورد احترام است، دست بکشد.»

ظاهر این متن نشان از تکرار سخنان دونالد ترامپ با ادبیات و الفاظ جدید است. اینکه مسجدالاقصی از سوی رژیم اشغالگر قدس تخریب شده و یهودیان اسرائیلی مدّعی حفاظت از اماکن مذهبی مسلمانان در برابر آنچه که «تروریسم فلسطینی» می‌نامند، باشند زنگ خطر جدی را برای گروه‌های جهادی فلسطینی به صدا در آورده و عملیات روز جمعه در حقیقت حاوی پیامی آشکار به مسؤولان اسرائیلی است که فلسطینیان هیچگاه دست از آرمان‌های خود نخواهند کشید.

3. شکست مذاکرات تشکیل دو دولت: رویکردها و موضع‌گیری‌های محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در طول این سال‌ها همواره مورد بحث و بررسی جریان‌ها و گروه‌های مختلف داخلی و خارجی قرار گرفته است. در حالیکه بسیاری از کارشناسان عملیات نظامی روز جمعه را در نوع خود بی‌نظیر دانستند، محمود عباس در اقدامی عجیب و ضمن تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» عملیات شهادت طلبانه روز جمعه بیت المقدس را محکوم کرد. این اولین باری نیست که ابومازن خلاف جریان آب شنا کرده و در زمین دشمنان امت اسلامی قدم بر می‌دارد.

محمود عباس همواره تلاش کرده تا بتواند از طریق مذاکره با اسرائیل مانع از گسترش شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی شده و با تشکیل دو دولت در فلسطین به اختلافات پایان دهد اما آنچه که تا کنون تنها «هیــچ» دستاورد این مذاکرات شده است. عملیات جهادی روز جمعه را می‌توان در چهارچوب اعتراض رسمی جوانان فلسطینی به روحیه سازش‌طلبانه رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و تاکید بر گزینه مقاومت تفسیر کرد.

4. رشد توان اطلاعاتی ـ عملیاتی گروه‌های جهادی در سایه آسیب‌پذیری لایه‌های امنیتی اسرائیل: رژیم صهیونیستی که تا چندی پیش خود را قدرت نظامی بلا منازع منطقه می‌دانست امروز با چالش‌های جدی در حیطه امنیتی مواجه است. افزایش توان نظامی گروه‌های مقاومت مانند جنبش جهاد فلسطین و شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ 51 روزه غزّه نگرانی‌ها را در اتاق فکر رژیم صهیونیستی افزایش داده است. با وجود تدابیر امنیتی شدید در اراضی اشغالی، عملیات روز جمعه با آنکه می‌توانست در مکان‌های مختلفی انجام شود اما انتخاب مسجد الاقصی از سوی سه جوان فلسطینی پیام‌های متعدّدی را برای مسؤولان امنیتی اسرائیل دارد خصوصا آنکه این عملیات نیروهای نظامی اسرائیلی را مورد هدف قرار داده است.

الکس فیشمن تحلیلگر مسائل نظامی در یادداشت منتشر شده در روزنامه «یدیعوت احرونوت» با اشاره به این عملیات می‌نویسد: «این سه جوان توانستند در مکانی عملیات استشهادی انجام دهند که امنیتی‌ترین مکان در خاورمیانه است. چقدر نفوذ در حصار امنیتی اسرائیل آسان است. فریاد ناکامی امنیتی اسرائیل در این عملیات گوش فلک را کر کرده است.»

وی با اشاره به ناکامی و سردرگمی یک هفته‌ای دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در حادثه حمله سال گذشته نشأت ملحم از جوانان فلسطینی به نظامیان در تل‌آویو خاطر نشان کرد: «علمیات روز جمعه با دقت تمام و اشراف اطلاعاتی کاملی صورت گرفت. آنها به دقت تحرّکات نیروهای نظامی اسرائیلی حاضر در منطقه را تحت نظر داشته و سپس سلاح‌ها را وارد ساخته و حتی نقشه فرار را نیز طراحی کردند که تمام این موارد نشان از شکست مفتضحانه نیروهای امنیتی اسرائیل و هراس آنها از افزایش توان عملیاتی مجاهدان دارد.»

جالب‌تر آنکه ​روزنامه اسرائیلی هارتس به نقل از رییس پلیس سابق اسرائیل تاکید کرد که عملیات قدس نشان از ناکامی سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) داشته و از شاباک درخواست کرد تا شجاعت داشته و به صورت رسمی اعلام کند که عملیات روز جمعه قدس، شکست اطلاعاتی بوده است. این ادعا از یک مقام مسؤول در رژیم اشغالگر قدس نشان از افزایش توان اطلاعاتی و عملیاتی جوانان فلسطینی دارد؛ مساله‌ای که هراس مقامات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را به همراه داشته و سبب شده تا آنها به تحلیل عملیات استشهادی روز جمعه از دریچه‌ای جدید بنگرند.

آغاز فصل جدیدی از انتفاضه فلسطین
به سادگی و به وضوح تمام می‌توان گفت که نسل جدید انتفاضه سوم، اسرائیلی‌ها را به وحشت انداخته است. عملیات استشهادی روز جمعه بار دیگر مساله قدس و فلسطین اشغالی را به صدر اخبار و محافل سیاسی بازگردانده و گرد غفلت و فراموشی را از اذهان امت اسلامی زدود. با وجود تمامی فشارها، محاصره‌ها و تدابیر امنیتی که رژیم صهیونیستی روزانه علیه مردم فلسطین به کار می‌گیرد اما نهایتا این سه جوان فلسطینی هستند که با در نوردیدن ایستگاه‌های امنیتی و انجام چنین عملیات شجاعانه‌ای بار دیگر نشان دادند که انتفاضه قدس که در سال2015م به راه افتاد همچنان ادامه داشته و روحیه مقاومت و جانفشانی در میان جوانان خاموش نشده است.

انتفاضه سوم این تفاوت را با انتفاضه اول و دوم دارد که در آن نسل جدید فلسطین با درک اشتباه بودن اندیشه «سازش و زندگی مسالمت‌آمیز در چهارچوب ایجاد امنیت اقتصادی و زندگی عزت‌مندانه» به درستی فهمیده است که تنها راه از میان بردن ظلم و رسیدن به عزّت و کرامت ایستادگی و مقاومت در برابر ظالمان است. جوانانی که با در دست داشتن چاقو به سمت دشمن اسرائیلی حمله‌ور می‌شود به خوبی می‌داند که به زودی مرگ را در آغوش خواهد گرفت اما برای آزادی و ساخت آینده‌ای بهتر در مسیر عزّت و کرامت گام بر می‌دارد. عملیات شهادت‌طلبانه روز جمعه بار دیگر این فرضیه کارشناسان اسرائیلی را باطل کرد که «نسل جدید فلسطین، نسل سازش و تسلیم است». اسرائیل از ۱۹۴۸م تا به امروز بر سر شکستن اراده و عزم جوانان فلسطینی شرط بسته بود اما این عملیات خط بطلانی بر فرضیه سازش است. 

نسل امروز فلسطین به خوبی می‌داند که بسیاری از کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی در مقام شعار خود را حامی اهل سنت و مدافع طراز اول مساله قدس اعلام می‌کنند اما در پنهان با مسؤولان اسرائیلی دیدار و با بی‌شرمی تمام در طرح عادی سازی روابط با اسرائیل با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. به نظر می‌رسد که حاکمان عربی باید سرنوشت انور سادات و حسنی مبارک را الگوی خویش قرار دهند. شاید انور سادات هیچگاه گمان نمی‌کرد که طرح مساله عادی سازی روابط با اسرائیل به قیمت از دست دادن جانش تمام شود.

علمای شیعه و اهل سنت در کنار نخبگان سیاسی به همراه ملت‌های منطقه موظف هستند تا از مسأله قدس به عنوان اولویت اول جهان اسلام دفاع کرده و تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطین انجام دهند. جوانان و مجاهدان فلسطینی نیز باید از تمام ظرفیت و توان خود برای آزادی قدس شریف استفاده کرده و بدانند که در این مسیر خداوند حامی و یاری آنها است زیرا اوست که فرمود « أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا وَإِنَّ اللَّهَ عَلى نَصرِهِم لَقَديرٌ»/981/ب950/ر

محمد رایجی

ارسال نظرات