۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۱۱۸۹۲
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد:

امر به معروف و نهی از منکر توأم با محبت، اثرگذار است

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد در حرم رضوی گفت: با تندی و عصابنت نمی توان امر به معروف و نهی از منکر کرد چرا که این امر با محبت و مهربانی اثرگذار است.
حجت الاسلام والمسلمین رجایی‌خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسن رجایی‌خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد، امروز در حرم مطهر امام رضا(ع) عنوان کرد: عفو و گذشت، غیرت و تقدیر سه صفت ضروری است که انسان باید داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی‌خراسانی بیان کرد: گسترش پرونده‌های اختلاف زن وشوهر در دادگستری و بالارفتن آمار طلاق را ناشی از نداشتن بخشش در زندگی دانست و افزود: یکی از نشانه‌های بنده‌های خوب خدا این است که وقت ناراحتی از کسی، گذشت و عفو می‌کنند، اگر این منطق در جامعه حاکم شود، مدینه فاضله می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از صفات ضروری انسان داشتن غیرت است تا جامعه اسلامی جامعه ای غیور باشد، غیرت نسبت به ناموس یکی از مصداق‌های غیرت است که مردان باید در خود تقویت کنند و مراقب نوامیس خود و مدافع ارزش‌های دینی باشند.

عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان رضوی متذکر شد: درصورتی که رفتاری نادرست در این زمینه مشاهده شد باید خشم خود را کنترل کرد چون با تندی نمی توان امربه معروف و نهی از منکر کرد و این امر با محبت و مهربانی اثرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی‌خراسانی ادامه داد: افرادی که در رأس خانواده اند هماگونه که خدای متعال از نظر مالی به آنها توسعه مالی عنایت می‌کند و نعمت می‌هد آنها هم نسبت به زن و فرزند خود این عنایت را داشته باشند نه اینکه فقط جمع‌آوری مالی کند و نسبت به زن و فرزند خود سخت بگیرند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد خاطرنشان کرد: بعضی در دنیا مثل فقرا در زندگی می‌کنند اما در قیامت باید مثل اغنیا حساب پس دهند.

وی عنوان کرد: تقدیر به عنوان یکی دیگر از صفات ضروری یعنی اندازه در معاش و مدیریت زندگی، بنابراین انسان باید به اندازه نیازش خرج کند نه اینکه برای خرج‌های چشمگیر متحمل قرض و وام شود.

عضو هیأت امنای اتاق تبلیغ خراسان رضوی با اشاره به این روایت که کمال انسان در اینست که به اندازه درآمدش خرج کند، افزود: مقروض شدن و گرفتن وام‌های بسیار با بازپرداخت‌های چندین برابری سبب بداخلاقی، سنگینی و ضیغ معاش می‌شود و فرد با خانواده، همسایه و اطرافیانش بدخلقی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی‌خراسانی ادامه داد: چشم و هم‌چشمی‌ها‌ و تقلید از هم به ویژه در بانوان که جهزیه‌های سنگین و مهریه‌های کذایی از جمله آنهاست، جامعه را بیچاره کرده است.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد تأکید کرد: باید در زندگی برنامه‌ریزی و مدیریت داشت زیرا وقتی معاش انسان درست نباشد معادش هم درست نیست، کسی که در امر دنیایش تنبل و کسل باشد در امر معادش تنبل‌تر است./202/934/ب1

ارسال نظرات