۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۱۱۸۰۸
پژوهشگر حوزوی:

مسؤولیت گریزی علت اصلی بالا رفتن آمار طلاق است

حجت‌الاسلام فروهرگفت: ترسیم الگوهای غلط از سوی رسانه ها، نبود سیاست گذاری های کلان و ضعف گفتمانی، عواملی هستند که هویت حقیقی زنان را به ورطه فراموشی کشانیده اند.
حجت‌الاسلام فروهر

حجت الاسلام محمد فروهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه بخش عظیمی از اجتماع انسانی را زنان تشکیل می دهند، گفت: از ادوار گذشته تا کنون در عرصه شخصیت و هویت زنان انحرافات بسیاری پدید آمده است؛ زمانی آنقدر جایگاه زن از حد و حدود خودش خارج شد که افراد سودجو درصدد بیگاری کشیدن از آنان بودند که ازنمونه این ادوار می توان به عصر جاهلیت اشاره کرد.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به آیه 21 سوره روم اظهار داشت: قرآن کریم نسبت به حقوق زنان و مردان اشارات فراوانی داشته و وجود زن را مایه آرامش در خانواده و اجتماع می داند.

وی با اشاره به آیه شریفه «مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً» ادامه داد: آیات و روایات مراتب بالای انسانی و کمالات را تنها به مردان اختصاص نمی دهند، بلکه زن را نیز در این امور شریک می داند.

حجت الاسلام فروهر با اشاره به اینکه دین مبین اسلام با ورود خود با تفکرات جاهلیت به مبارزه پرداخت، عنوان کرد: با توجه به جلوه و بروز حضرت زهرا(س) و توجهی که پیامبراکرم(ص) به ایشان داشتند در واقع یک از مهندسی معکوس خبر می داد.

کارشناس مسائل فضای مجازی خاطرنشان کرد: امروزه به برکت انقلاب اسلامی، زن هویت و شخصیت حقیقی خود را پیدا کرده است؛ از دیدگاه دینی که به مسأله هویت زنان می اندیشیم در می یابیم که زن و مرد هیچگونه برتری بر یکدیگر نداشته و هر کدام از آنها بر اساس ظرفیت و استعدادهایی که دارد، رشد می کند.

مردان بر زنان برتری ندارند

وی افزود: بر اساس ویژگی هایی که خداوند به هرکدام از زن و مرد داده است، مسؤولیت و نقش هر کدام از آنها متفاوت می شود؛ بنابراین آیه شریفه «الرجال قوامون علی النساء» بر برتری مردان بر زنان دلالت نمی کند، بلکه به معنای قوام دار بودن و بیشتر بودن مسؤولیت مرد نسبت به زن اشاه دارد.

اسلام، هویت بخش زنان

حجت الاسلام فروهر با بیان اینکه متأسفانه امروزه برخی از زنان به هویت حقیقی خود آشنا نیستند، ابراز داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به علت نگاه والایی که امام خمینی(ره) به جایگاه زن داشتند و فرمودند «زن در جاهلیت مظلوم بود، اسلام زن را از لای لجن زارها بیرون کشید»، در عرصه هویت بخشی به زنان پیشرفت های شایانی داشتیم.

رسانه های هالیوودی هویت زنان را نابود کردند

پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: در وهله ای که زنان با هویت خود به طور نسبی آشنا شدند، متأسفانه در برخی رسانه ها به ویژه رسانه های خارجی و فیلم سازی هالیوود، زن هویت باخته به نمایش در آمد و سبب ضررهای بسیاری به جایگاه حقیقی زن شد، چراکه زن بی هویت و ابزاری را به جای زن با هویت معرفی کردند.

خانه داری مهم ترین وظیفه زن

وی با بیان اینکه در روایت آمده است که جهاد زن، خوب شوهرداری است، اظهار داشت: وظیفه واقعی زنان خانه داری، تربیت نسل آینده و حفظ حیا و عفت است که متأسفانه بسیاری از زنان در جامعه به این مهم آشنا نیستند؛ به بیان دیگر به جای تربیت فرزندان،‌ شوهرداری و خانه داری جذب خودنمایی و غیره شده اند.

ویژگی دلربایی زنان در کجا استفاده می‌شود

حجت الاسلام فروهر با اشاره به اینکه ویژگی دلربایی در زنان برای گرم شدن کانون گرم خانواده قرار داده شده است، بیان کرد: متأسفانه برخی از زنان از این ویژگی در جاهای دیگر استفاده می کنند و به گونه ای به کار گرفته می شود که قوام خانواده و جامعه را دارد به ورطه نابودی می کشاند.

کارشناس مسائل فضای مجازی یادآور شد: ناگفته نماند که هنوز هم در جامعه زنانی هستند که کاملاً آشنا به وظایف خود بوده، در جهت تربیت فرزندان و قوام بخشی به بنیان گرم خانواده می پردازند؛ در نقطه مقابل اینها کسانی هستند که هویت خود را نشناخته و تمام هم و غم‌شان نوع پوشش، لباس، مد و متأسفانه 15 قلم آرایش کردن و بیرون آمدن است.

مسؤولیت گریزی علت اصلی بالا رفتن آمار طلاق است

وی با اشاره به تبیین علت بالا رفتن آمار طلاق پرداخت و عنوان داشت:‌ امروزه بسیاری از زنان هدف اصلی خود را کار، تحصیل و غیره قرار می دهند و از ازدواج، شوهرداری و تربیت فرزندان غافل می شوند، گویی کار و شغل برایشان به هویت تبدیل شده است؛ علت اصلی بالارفتن آمار طلاق این است که زنان به هویت حقیقی خود آّنا نیستند و نیازهای شوهر خودشان را به خوبی برآورده نمی کنند؛ به بیان دیگر می‌توان گفت برخی زنان امروزی مسؤولیت گریز شده اند و برای رفاه طلبی خودشان تن به زیر بار مسؤولیت زندگی رفتن، در نمی دهند.

حجت‌الاسلام فروهر با بیان اینکه برای هویت بخشی به زنان باید نقش های آنان را به عنوان های مادر، همسر، مربی و غیره تبیین کرد، گفت: باید در این زمینه یک نگاه جامع و به دور از افراط و تفریط به جایگاه زن انداخت و بعد هر کدام را اولویت بندی کرد تا زنان به خوبی با وظایف خود آشنا شوند؛ متأسفانه امروزه اینها بیان نشده و منزلت زن از جایگاه والای خود به پستی کشیده شده است.

پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: امروزه زنانی هستند که به آنها نگاه کالایی و جنسی می‌شود؛ گاهی مشاهده می‌کنیم که همان جسارت هایی که در دوران جاهلیت به زنان می‌شد، هم اکنون در حال اتفاق افتادن است؛ بنابراین باید در جریان های مدیریتی و سیاست گذاری هیمان راهی را تعریف کنیم که موقعیت های زن بر اساس آن وظایفی که دارد، در چارچوب آن قرار گرفته تا زن به موقعیت اجتماعی حقیقی خودش برسد.

ضعف سیاست گذاری در عرصه هویت بخشی به زنان

وی با اشاره به اینکه متأسفانه سیاست گذاری که زن را به موقعیت اجتماعی خودش نزدیک کند در کشور صورت نپذیرفته است، ابراز داشت: اگر اینگونه سیاسیت گذاری ها در جامعه انجام نشود منجر به پدید آمدن مشکلات متعددی در کشور خواهد شد و فرهنگ آن را به فرهنگ جوامع غربی متبدل خواهد ساخت.

«ورود زنان به ورزشگاه» جایگزین دغدغه های ارزشی شده است

حجت‌الاسلام فروهر با بیان اینکه علت اصلی نابسامانی های موجود در عرصه هویت بخشی به زنان این است که برخی از مسؤولان ارزش های را فراموش کرده اند، افزود: جای بسی تأسف است که برخی به جای پرداختن به مسائل هویت بخشی به زنان، درگیر این مسأله شده اند که «آیا زنان باید به ورزشگاه بروند یا خیر؟» و از آن بدتر اینکه مسأله «ورود زنان به ورزشگاه» از سوی برخی نهادها به صورت جدی در حال پیگیری است.

کارشناس مسائل فضای مجازی ادامه داد:‌اخبار موثقی داریم که برخی سعی می کنند تا آمار زنانی که شوهر خود را بنا به دلایلی از دست داده یا طلاق گرفته اند را به جایی خاص برای حمایت کاری و غیره ارسال می ‌کنند؛ جای سؤال است که وقتی آمارکشور ما را به جایی دیگر می فرستند، آن کشور دیگر چه حمایتی از زنان کشور ما می‌کند؟

توهین به منزلت زن در برخی سریال ها

وی با اشاره به اینکه سبک فیلم سازی و برخی رسانه های داخلی هم در فراموشی هویت زنان کم تأثیر نیستند، بیان داشت: کدام فیلم را سراغ داریم که یک خانم موفق در خانه را به ما معرفی کند؟؛ در غالب فیلم ها با زنی ورشکسته، عقب افتاده و غیره مواجه می‌شویم که تمام هویت او را درگیر یک سری مسائل عاشقانه و سطحی قرار می‌دهند و به قدری او را درگیر احساساتش می‌کنند که به جایگاه حقیقی او به نوعی توهین می‌شود.

سه عامل که سبب فراموشی هویت زنان شده اند

حجت‌الاسلام فروهر به برخی از عواملی که سبب فراموشی هویت زنان شده است اشاره کرد و اظهار داشت: ترسیم الگوهای غلطی که رسانه ها در حال رقم زدن آنها برای زنان هستند، عدم سیاست گذاری های کلان و ضعف گفتمانی از جمله علل و عواملی هستند که هویت حقیقی زنان را به ورطه فراموشی کشانیده اند.

پژوهشگر حوزوی در پایان یادآور شد: تساوی به معنای پذیرش نقش نیست، بلکه بر تساوی در هویت و حقوق دلالت می‌کند؛ هر کدام از زن و مرد به لحاظ توانایی های خودشان قادر به پذیرفتن یک سری مسؤولیت ها هستند و این نباید با تساوی اشتباه شود؛ متأسفانه امروزه برخی مردان به مامایی مشغولند و در نقطه مقابل زن راننده تریلی داریم، اینها همه و همه نشانگر این است که در زمینه هویت زنان سوء برداشت هایی پدید آمده و رسانه ها هم در زمینه روشنگری بسیار کم کاری کرده اند./841/ت301/س

ارسال نظرات