۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۱۱۸۰۰

آزمون جذب عمومی قضات حوزوی برگزار شد

آزمون جذب قضات ویژه داوطلبان جذب عمومی حوزوی با رقابت ۳ هزار طلبه روزجمعه ۲۳ تیرماه در دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.
آزمون قضات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آزمون جذب قضات ویژه داوطلبان جذب عمومی حوزوی با رقابت 3 هزار طلبه روز جمعه 23 تیرماه در دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آزمون جذب قضات ویژه داوطلبان جذب عمومی حوزوی با حضور 2 هزار و پانصد طلبه برادر و پانصد طلبه خواهر در در دونوبت صبح ویژه برادران طلبه و نوبت عصر ویژه خواهران طلبه برگزار شد.

گفتنی است، این افراد مشمول مقررات جذب عمومی بوده و بعد از شرکت در آزمون کتبی تشریحی در صورت کسب حد نصاب لازم به آزمون شفاهی و مصاحبه علمی و پس ازآن به گزینش دعوت می‌شوند.

لازم به ذکر است، آزمون جذب قضات از سوی قوه قضائیه به دو صورت عمومی و اختصاصی صورت می گیرد که متقاضیان جذب عمومی باید جهت به دست آوردن تصدی منصب قضا دو آزمون کتبی و مصاحبه علمی را پشست سر گذارند که شامل دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی رشته حقوق در هر یک از گرایش‌ها، فقه و حقوق، الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قضایی، کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانش‌آموختگان سطح دو حوزه‌های علمیه و بالاتر، از حوزه‌های مورد تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه است.

در جذب اختصاصی نیز داوطلبان تصدی منصب قضاء فقط از طریق مصاحبه علمی پذیرش می شوند که شامل 14 گروه علمی از جمله دانش‌آموختگان سطح دو از حوزه‌های علمیه گروه اول، منوط به داشتن مدرک کارشناسی حقوق در هر یک از گرایش‌ها با حداقل معدل ۱۶ مدرک کارشناسی، دانش‌آموختگان سطح دو در گرایش حقوق و قضاء اسلامی از حوزه‌های علمیه گروه اول منوط به داشتن حداقل معدل ۱7، دانش‌آموختگان سطح سه در گرایش‌های فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی از حوزه‌های علمیه گروه اول، و دانش‌آموختگان سطح چهار در گرایش‌های فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی از حوزه‌های علمیه گروه اول است.

گروه‌ بنـدی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها براساس جایگاه علمی آنان به موجب شیوه‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد معاون آموزش و تحقیقات به تصویب رییس قوه قضائیه خواهد رسید.

 برخی متقاضیان متصدی منصب قضا نیز از طریق مصاحبه تشخیصی یعنی براساس بررسی سوابق علمی و تجربی و داشتن قابلیت‌های دانشی فرد، برای تصدی منصب قضاء جذب می شوند که شامل دانش‌آموختگان و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در هر یک از گرایش‌های رشته حقوق، دارندگان مدرک سطح سه یا چهار حوزه علمیه از حوزه‌های علمیه گروه اول، مشروط به داشتن مدرک کارشناسی در هر یک از گرایش‌های رشته حقوق است.

گفتنی است، در گذشته آزمون جذب عمومی متصدیان منصب قضا به صورت مشترک میان دانشگاهیان و حوزویان برگزار می گردید اما در آیین نامه جدید آزمون جذب عمومی افراد حووزی به صورت مجزا برگزار می شود./1324/ت۳۰۳/ی

 

 

 

ارسال نظرات