۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۵۱۱۷۶۹
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال:

رسا رسانه مورد اعتماد مراجع و حوزویان است

مشاور مدیر حوزه های علمیه کشور خبرگزاری رسا را رسانه مورد اعتماد مراجع و حوزویان دانست و بر پرداختن به موضوعات اخلاقی در حوزه سیاسی اجتماعی به عنوان مهم‌ترین وظایف رسانه های حوزوی تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین فرخفال حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه حوزوی، نقش مهمی در آگاهی بخشی به جامعه هدف خود که طلاب، روحانیان و حوزویان در درجه اول و عموم مردم در مرحله بعدی می باشد، برعهده دارد.

لزوم توجه به جریان سازی رسانه ای، پیگیری و دنبال کردن مطالبات نهاد حوزه و روحانیت، پرداخت به موضوعات مهم در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر موضوعات مربوط به جامعه و نیز تلاش در جهت پیگیری آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی از موضوعاتی است که این خبرگزاری در مدت فعالیت خود دنبال می کند.

ارتباط گیری با علما، مراجع، روحانیان و به طور کلی بدنه حوزه و پیگیری مطالبات و نیازهای این نهاد مهم تمدن ساز در جهت رشد و تعالی علمی و معنوی طلاب و روحانیان، یکی از سیاست های راهبردی این رسانه مرجع حوزوی است که تاکنون نیز موضوعات متنوع و گسترده ای در دستور کار این خبرگزاری قرار گرفته و به سرانجام مطلوب رسیده است.

ناگفته پیداست که در این میان نظرات دقیق و کارشناسانه و مشورت های اساتید، بزرگان و کارشناسان حوزوی می تواند این خبرگزاری را در راه نیل به اهداف از پیش تعیین شده کمک کند و سبب رشد و تعالی عملکرد این رسانه و همچنین تلاش در جهت رفع نقایص و کمبودها و شناخت میزان مقبولیت و ضریب نفوذ این خبرگزاری در میان اقشار مختلف گردد.

یکی از برنامه های مهمی که طی چند وقت اخیر این رسانه مرجع حوزوی در جهت تدوین برخی سیاست های خود برمبنای نیازهای جامعه هدف و استفاده از نظرات و نقدهای سازنده و راهگشای کارشناسان حوزوی انجام داده است، گفت‌و‌گو با کارشناسان و صاحب نظران حوزوی در زمینه بررسی نقاط ضعف و قوت و نیازهای رسانه ای حوزه و عملکرد خبرگزاری رسا است تا از این منظر به بررسی نقاط ضعف و رفع آن ها و تقویت نقاط قوت بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال مدیر سابق حوزه های علمیه استان قم و مشاور کنونی مدیر حوزه های علمیه کشور، از کارشناسان حوزوی است که ارتباط تنگاتنگی با فضای رسانه داشته و دارد و از این جهت می تواند در بررسی عملکرد رسانه های حوزوی نکات مهم و کاربردی را ارائه دهد که این موضوع در مصاحبه ای که به منظور سنجش عملکرد خبرگزاری رسا با وی صورت گرفت، به وضوح قابل مشاهده است.

حاصل مصاحبه سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با وی در قالب گفت‌و‌گویی تهیه شده است که در ادامه به بخش هایی از آن اشاره می شود.

-رسانه چشم بینای حوزه است

رسا- از نظر شما اهمیت رسانه در پیگیری و پرداختن به موضوعات و مطالبات حوزوی در چه حیطه هایی قابل تعریف است؟

یکی از مباحثی که در حوزه از سالهای گذشته مورد توجه رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی(ره) بود و پس از آن از دغدغه های جدی رهبری است، روزآمد بودن حوزه و کارآمد بودن آن در جهت نیازهای جامعه و دنیای اسلام است.

حوزه های علمیه قبل از انقلاب و نهضت باشکوه امام، مأموریت های محدوی را در سطح انتشار فرهنگ اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشت اما با سرفصلی که امام گشودند یعنی اسلام ناب و اسلامی که ماهیت و حقیقت قرآن و اهل بیت(ع) را بدون شائبه اجانب و دشمنان اسلام بتواند به مردم معرفی کند که این از شاهکارهای امام بود، این فعالیت ها جنبه گسترده تری پیدا کرد.

امام راحل(ره) این سرفصل جدید را در جهت پیشبرد اهداف اسلام پیش پای حوزه های علمیه گذاشت؛ آن کسی که مسؤولیت تبیین اسلام ناب را خواهد داشت قطعاً حوزه های علمیه است، همانگونه که جایگاه هایی که باید بیان کننده علوم روز و نیاز جامعه اسلامی در فنون و دانش های مختلف بشری داشته باشد دانشگاه ها است.

در گذشته برخی افراد و همچنین عمال شاه به دنبال این بودند که حوزه های علمیه را به سوی تحجر پیش ببرند و حوزه را منهای مباحث کارآمد و روزآمد دنیای اسلام معرفی کنند و حوزه و روحانیت را مانند دیگر ادیان از جامعه و پیشرفت آن جدا سازند و همانگونه که در در دیگر ادیان این کار را به ثمر رساندند و دین را افیون جامعه معرفی کنند، این کار را درباره حوزه علمیه ما نیز انجام دهند اما امام خمینی(ره) با آن حرکت عظیم یک مرتبه حوزه های علمیه را به سمت هدف مرکزی که بیان اسلام ناب بود، نه اسلام آمریکایی و تشیع لندنی، سوق دادند.

سکانداری به جا و صحیح و منطقی و با صلابت امام خامنه ای این مسیر و هدف را به نحو شایسته ادامه داد و در جریان های مختلف در حوزه علمیه روزآمد کرد؛ یعنی در اولین سفری که رهبری به حوزه داشتند، هم از نظر ساختاری و هم اهداف و وظایف روحانیت و حوزه، امام خامنه ای راه حوزه را نشان دادند.

اینها مقدمه ای بود تا بگوییم این حوزه روزآمد و کارآمد و این حوزه ای که حقیقت اسلام را می خواهد بیان کند، نیاز داشت به یک جایگاه عظیم خبری که با قوت و قدرت و با پیوند عمیق با ولایت بتواند اطلاع رسانی و فضای صحیح جامعه و انقلاب را از دیدگاه حوزه بیان کند و فعال کند و خبرگزاری رسا این کار را انجام داد.

رسا مورد اعتماد مراجع و حوزویان است

رسا- خبرگزاری رسا در این پازل رسانه ای چه نقشی ایفا کرده است؟

رسا با مسؤولیت های سترگ و شخصیت های برجسته ای که در آن بود و ارتباط عمیقی که با حوزه و ولایت داشتند در ابعاد مختلف این زمینه سازی را انجام داد و به لطف حق تعالی، بدنه اصلی حوزه که اساتید سطوح عالی و خارج حوزه و بدنه علمی آن هستند و همچنین با ارتباطی  که این رسانه با مراجع معظم داشت، توانست حوزه را به آن صورت کارآمدی که امام و رهبری مورد نظرشان است سوق دهد و امروز خبرگزاری رسا حقیقتاً یکی از خبرگزاری های مقتدر،  به روز و متعهد به ولایت و رهبری و مراجع و حوزه های علمیه است و امروز بحمدالله رسا مورد اعتماد علما، مراجع و ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وقتی در ابعاد و زوایای مختلف مانند ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، مسائل مختلف مشاهده می کنم؛ این خبرگزاری به گونه ای متعهدانه عمل می کند که این موضوع گامی جدی و با صلابت در جهت اهداف امام و اهداف بلند و با صلابت رهبری خواهد بود و بنده این موضوع را به خبرگزاری رسا و به همه عزیزانی که در این مجموعه متعهدانه و با تمام تلاش و سعی و کار مخلصانه کار به روز رسانی این خبرگزاری را بر عهده دارند تبریک می گویم.

رسا- با توجه به فعالیت های خبرگزاری رسا، از نظر شما چه نقاط ضعف و قوتی در عملکرد این رسانه حوزوی مشاهده می شود؟

ما یک نقاط کور و ضعف اطلاع رسانی در جامعه و حوزه های کشور داریم که بعضی تخصصی و بعضی عمومی است؛ این را نه به عنوان نقطه ضعف رسا، بلکه به عنوان چالش هایی که در جامعه و جامعه مخاطب چه عموم و چه حوزه های علمیه است بیان می کنم و از این جهت این نقاط قابل رصد و پییگیری است؛ یکی از این نقاط چالشی جامعه ما، مباحث اخلاقی است که این موضوع هم در جامعه و هم در حوزه مشاهده می شود که البته نباید در زمان های مختلف و کوران های حساس انقلاب یا کوران های سیاسی شاهد این چالش ها باشیم.

خبرگزاری رسا باید این چالش ها را بررسی کند و در این موضوعات به جریان سازی رسانه ای بپردازد؛ به عنوان مثال در مباحث انتخابات ملاحظه شد که تخلفاتی رخ داد که ناشی از عدم تعهد اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است؛ این نه فقط مسؤولیت خبرگزاری رسا که مسؤولیت همه پایگاه های اطلاع رسانی منظم کشور است که در بحث رصد، بیان و تبیین این موضوع و در جریان گذاشتن مردم از این جریانات به گونه ای که کسی نتواند از این تخلفات له یا علیه جریانی در نظام انتخاباتی کشور بتواند تأثیری بگذارد، فعالیت بیشتری داشته باشند.

یکی دیگر از موضوعات در این باره مربوط به جریانات سیاسی است؛ چرا باید کار به جایی برسد که اولین شخصیت کشور یعنی رهبری در موضوع 2030 ورود کنند؛ برخی افراد و نهادها در مباحث 2030 ورود کردند و خبرگزاری رسا هم ورود خوبی داشت و این موضوع را تبیین کرد اما باید آنقدر فضای اطلاع رسانی ما مقتدرانه وارد قضیه می شد که این زحمت به دوش رهبری نیفتد.

حقیقتاً رهبری در مباحث کلان نظام ورود مقتدارنه و با صلابت دارند اما در این بحث برخی نهادها که مسؤولیت بررسی این موضوعات را داشتند باید بهتر عمل می کردند و در صورتی که کار خود را به خوبی انجام ندادند، اینجا جایگاهی است که خبرگزاری رسا و دیگر رسانه ها باید آنگونه شفاف کنند تا دیگران نتوانند این موضوع را پنهان کنند.

رسا- به نظر شما خبرگزاری رسا در این زمینه چگونه باید ورود کند؟

 همانگونه که مشاهده می کنیم هم در مباحث اخلاقی، سیاسی و هم در مباحث اجتماعی، همیشه این قضیه از زمان پیامبر(ص) بوده که دشمن از عدم آگاهی و جهالت برخی از اقشار جامعه به گونه ای استفاده کرده که مسیر صحیح اسلام را منحرف کرده اند البته آن روز این رسانه ها و فضای مجازی نبوده است اما امروزه که فضای جدید اطلاع رسانی وجود دارد، باید خبرگزاری رسا و دیگر خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی کاری کنند که استعمار و اروپا و رأس آنها آمریکا شیطان بزرگ و عوامل و نوچه های آنها در منطقه در جریانات مهم انتخاباتی ما گروه های مختلف را اغفال نکنند و خدای ناکرده مسیر انقلاب از مسیری که امام تعیین و امروز امام خامنه ای با صلابت  از آن پاسداری می کنند، منحرف نشود.

رسا- به عنوان نکته پایانی اگر موضوع خاصی مدنظرتان است در خدمت شما هستیم.

بنده آرزوی توفیق برای خبرگزاری رسا دارم و می دانم و یقین دارم که افراد متعهدی که در این رسا هستند ان شاءالله تدابیری می اندیشند که در کوران های انقلاب و جریانات مهم، عوام و خواص مسیر صحیح انقلاب را با یک اطلاع رسانی جامع طی کنند./872/گ۴۰۴/ج

ارسال نظرات