۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۱۱۶۴۸
آلیا:

نگاه دولت به زن کلیشه‌ای و غیر دینی است

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به نگاه کلیشه ای دولت به حضور زنان در جامعه گفت: نگاه دولت به حضور زنان در جامعه باید کیفیت محور باشد و مشاغل ویژه زنان به آنان سپرده شود.
آلیا

فاطمه آلیا، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با منزلت اجتماعی زن از نگاه اسلام ابراز داشت: بخشی از شخصیت و رسالت زن همان شخصیت و رسالت انسانی زن است که مشترک بین زن و مرد است.

مسئول امور بانوان جبهه پايداري انقلاب اسلامي با اشاره به نگاه مترقی اسلام به زن خاطرنشان کرد: در درجه اول باید دید که هویت زن چیست تا بتوان رسالت زن را در جامعه بیان کرد زیرا انسان باید متناسب با فطرت خود حرکت کند و مشیت خداوند بر این است که حرکت به دنبال فطرت به تکامل و بزرگی و رشد مورد نظر خلقت می انجامد.

وی با بیان این که زنان حدود 6 سال زودتر از مردان مورد خطاب خداوند قرار می گیرند و مکلف می شوند، افزود: مبنای هویتی زن حیا است که نتیجه آن عفاف است و بروز و ظهور بیرونی عفاف در حجاب است؛ حجاب در حقیقت پاسخی به ندای فطرت زنان است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: حجاب باعث می شود که زن بتواند با حفظ حیای خود که امری فطری است انتظارات اجتماعی اسلام از زن را که همان مادری و تربیت خانواده است را انجام دهد و بتواند علاوه بر انجام وظیفه مادری در اجتماع هم حضور فعال داشته باشد.

جنسیت زن نباید ملاک حضور اجتماعی او باشد

وی افزود: در نگاه اسلام توانایی ها و علم و دانش زن است که در حضور اجتماعی او ملاک است نه جنسیت و زن بودن او؛ در حالی که برخی به دنبال این هستند که جاذبه های جنسیتی زن را در جامعه مطرح کنند که می تواند مانعی برای تکامل زن محسوب شود.

آلیا با اشاره به این که از نگاه اسلام جاذبه های جنسیتی زن مخصوص خانواده است و نباید در اجتماع مطرح شود، خاطرنشان کرد: چیزی که در جامعه باید مطرح شود تأثیرگذاری زنان در عرصه های علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است؛ ما زمانی که در مجلس بودیم با همکاری شورای فرهنگی اجتماعی زنان طرحی را آماده کردیم که حاصل آن قانون حقوق و مسؤولیت های زنان در عرصه اجتماع شد.

زنان پرچمدار حرکت فرهنگی کشورند

مسئول امور بانوان جبهه پايداري انقلاب اسلامي تصریح کرد: اکثر زنان فرهیخته کشور از متدینان هستند و زنان باید پرچمدار حرکت فرهنگی کشور در کلیه شؤون جامعه باشند و می توانند نقش مؤثری در جهاد فرهنگی ایفا کنند.

وی با بیان این که قانون اساسی و قوانین مجلس شورای اسلامی در رابطه با زنان تا کنون در راستای هویت واقعی زن و نگاه اسلام به رسالت اجتماعی زنان بوده است، گفت: متأسفانه در دولت ها نگاه به زن آن نگاه مورد نظر اسلام نبوده است و افراط و تفریط هایی وجود داشته است و نگاه کلیشه ای به زن شده است.

نگاه کمّی دولت ها به زنان آسیب زاست

آلیا با اشاره به نگاه کمّی دولت ها به حضور زنان در جامعه ابراز داشت: انتظار این است که نگاه دولت به حضور زنان در جامعه کیفیت محور باشد ولی برخی از دولت ها سعی می کنند پابه‌پای برخی مطالبات جهانی پیش بروند؛ غرب مطابق با فرهنگ خود مطالبه می کند و ما باید مطابق با رسالت واقعی زن و نگاه مترقی اسلام به زن عمل کنیم.

وی با بیان این که در مواردی که مسؤولیت ها متناسب با فطرت زنان است میدان به آن صورت برای زنان باز نشده است، خاطرنشان کرد: اگر به رسالت واقعی زنان در جامعه پرداخته شود و در بخش فرهنگ سازی و آموزش و تخصص هایی که ویژه زنان است به آنها فرصت دهند مفید خواهد بود ولی هنوز به این جا نرسیده ایم./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات