۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۵۱۱۵۵۱
کارشناس طب اسلامی:

نیمی از درمان های طب اسلامی روحی است

حجت‌الاسلام رضویان با بیان تفاوت‌های طب اسلامی و طب سنتی گفت: در طب اسلامی نیمی از درمان، درمان روحی است در حالی که در طب سنتی به ندرت به روح و معنویت اشاره شده است.
محمد مهدی رضویان حکیم رضوی قمی

حجت‌الاسلام محمدمهدی رضویان، استاد طب اسلامی و ملقب به حکیم رضوی قمی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که طب اسلامی به شکلی تأیید طب سنتی است، اظهار داشت: طب اسلامی مبانی طب سنتی را که همان ارکان اربعه است تأیید می‌کند؛ اما در مواردی درمان‌های طب سنتی را قبول ندارد.

نویسنده کتاب درمان‌های خانگی در بیان تفاوت‌های طب اسلامی و طب سنتی با اشاره به این که در طب سنتی استفاده از محرمات زیاد است و طب اسلامی آن را تأیید نکرده است، گفت: استفاده از مواردی مانند الکل و شراب در طب سنتی برای درمان استفاده می‌شود در طب اسلامی نهی شده است و یا بحث شام خوردن که در طب سنتی نهی شده است ولی در طب اسلامی تأکید شده است.

محقق و پژوهشگر طب اسلامی اظهار داشت: طب اسلامی به‌هیچ‌وجه نجاسات را دارو نمی‌داند ولی در طب سنتی در کتب قدما مفصل مبحث استفاده از نجاسات به عنوان دارو آمده است؛ در طب سنتی مباحث روحی را در درمان دخیل نمی‌داند ولی در روایاتی که از اهل‌بیت(ع) نقل شده است نیمی از درمان بیماری‌ها را روحی می‌دانند و ما هم با تکیه بر روایات  کتابی با عنوان دعا درمانی نوشته‌ایم که به درمان جسم از طریق روح می‌پردازد.

حجت‌الاسلام رضویان با بیان این که در طب سنتی در رابطه با ژنتیک اصلاً بحث نشده است، افزود: در روایات مفصلاً بحثی در رابطه با «عِرق» مطرح شده است که مطابق با مبانی بحث ژنتیک است.

وی تصریح کرد: تفاوت دیگر طب اسلامی با طب سنتی در این است که ما در طب اسلامی حق درمان نداریم تا این که بیماری بر شخص غلبه کند و مبنای آن هم این است که بدن نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌شود و تکرار بیماری در آن شخص کم می‌شود ولی متأسفانه هم در طب شیمیایی و هم در طب سنتی قبل از عودکردن بیماری اقدام به درمان می‌کنند.

استاد طب اسلامی افزود: در طب اسلامی حتی خود بیماری از نظر روحی به تعالی انسان کمک می‌کند که بحث بسیار زیبا و مفصلی در طب اسلامی است که برخی بیماری‌ها را از عوامل تعالی مطرح می‌کند./843/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات