۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۵۱۱۵۱۲
۸۰ سال تبلیغ؛

حجت الاسلام والمسلمین فیروزیان، فیروزه ای ماندگار بر نگین تبلیغ

حجت الاسلام والمسلمین فیروزیان فیروزه ای ماندگار بر نگین تبلیغ و ترویج حماسی و جهادی انقلاب اسلامی و تاریخ زنده ای از فرازها و نشیب های یک قرن تبلیغ و مجاهدت های فکری و سیاسی روحانیت شیعه بود.
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فیروزیان حجت الاسلام والمسلمین صافی اصفهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر صافی اصفهانی، رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی اصفهان، طی یادداشتی به مناسبت رحلت حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا فیروزیان، چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان، درگذشت وی را تسلیت گفته و به بیان سرگذشت و برخی از ویژگیهای شخصیتی این عالم و خطیب فقید پرداخت، در این یادداشت آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«انا لله و انا الیه راجعون»، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلام رضا فیروزیان پیر عرصه تبلیغ و هدایت و از هم رزمان شهید نواب صفوی «قُدِّسَ سِرُّه» دار فانی را وداع گفت. وی با قریب یکصد سال سن، حدود هشتاد سال پرچم تبلیغ تشیّع و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر دوش کشید و به حق از استوانه های به خاطر ماندنی در عرصه تبلیغ دین مبین اسلام و شریعت حقه جعفری به شمار می آمد. او فیروزه ای ماندگار بر نگین تبلیغ و ترویج حماسی و جهادی انقلاب اسلامی و نظام ولائی و تاریخ زنده ای از فراز ها و نشیب های یک قرن تبلیغ و مجاهدت های فکری و سیاسی روحانیت معظَّم شیعه  بود. دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در دوره مسؤولیت این حقیر در اداره کل فرهنگی تبلیغی، این افتخار را یافت که در دومین همایش استانی چهره ماندگار تبلیغی که در روز پنج شنبه 27/11/90 در سالن همایش های مؤسسه اهل البیت علیهم السلام برگزار شد، ازحجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا فیروزیان وقریب یک قرن فعالیت های فرهنگی تبلیغی و مبارزاتی وی، تجلیل به عمل آورد. در آن همایش به یادماندی و غرور آفرین، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد تقی رهبر نماینده مردم اصفهان دردوره هشتم مجلس شورا ی اسلامی  که از افتخار دامادی آقای فیروزیان برخوردار هستند و نیز آیت الله طباطبایی نژاد نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه ی اصفهان به ایراد سخن پرداختند.

و اینک فرازهایی  کوتاه از بخش هایی از زندگی این رادمرد الهی و روحانی جهادی و غیور را به علاقمندان و مشتاقان این پیر روحانی خستگی ناپذیر و اسطوره تبلیغ و جهاد در راه تشیع و انقلاب اسلامی ایران، تقدیم می کنم:

وی در سال 1298 شمسی در جنوب تهران چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدای را در تهران سپری کرد وبعد از شهریور 1320 در تهران به تحصیل علوم دینی پرداخت  و هم زمان در محل سکونت خود جلسات مذهبی تشکیل می داد که زمینه آشنایی ایشان با آیت الله اسلامی گردید و به دامادی وی انجامید. حجت الاسلام فیروزیان مدتی هم در حوزه علمیه قم به تحصیل مشغول شد و سرانجام به وعظ و خطابه روی آورد و در این راستا فعالیت های فرهنگی – مذهبی فراوانی را به انجام رساند. آشنایی ایشان با شهید نواب صفوی و خاطراتش از وی حکایت از تاثیر شگرف شهید نواب صفوی بر ایشان دارد. کتاب «راهنمای سعادت» تالیف آیت الله خادمی وی را به اصفهان کشاند و پس از چندی آیت الله اسلامی بنا به درخواست علمای اصفهان، آقای فیروزیان را به عنوان نماینده خود در تشکیل مدارس اسلامی، معرفی کرد.

وی بعد از مدتی به دستور آیت الله بروجردی، راهی کرمان شد. در کرمان افزون بر دایر کردن روزنامه پیام حق، مبارزات دامنه داری علیه فرقه های منحرف و خوانین  ظالم آن سامان شروع کرد، ضمن اینکه در فعالیت های سیاسی و انتخاباتی مجلس شورای ملی هم حضور موثری داشت. ودر همین ایام به واسطه مخالفت هایی که با خان های مستبد داشت، به بندر عباس ودر سال 1327  به جزیره قشم تبعید شد. سفر به جزیره قشم و آشنایی با وضعیت نابسامان شیعیان آن جزیره موجب تداوم رفت و آمد و فعالیت های اجتماعی و مذهبی ایشان در قشم گردید.

در آستانه نخست وزیری مصدق در سال 1330، از طرف آیت الله کاشانی ماموریت مهمی جهت تنویرافکار مردم کردستان یافت. انگلیسی ها برای جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت تحریکاتی در مناطق مرزی ایران به ویژه در کردستان به راه انداخته بودند که با دور اندیشی آیت الله کاشانی و سخنرانی های فیروزیان ناکام ماند.در همان سال، وی ماموریت های دیگری از طرف آیت الله کاشانی به آذربایجان و خوزستان هم داشت. در سی ام تیرماه 1331 در اصفهان دستگیر شد و بعد از کودتای 28 مرداد نیز تا مدتی تحت پیگرد قرار داشت. پس از شهادت نواب صفوی، فعالیت های عمده فیروزیان در جامعه ی تعلیمات اسلامی در اصفهان متمرکز گردید، ضمن اینکه در این دوره در شهر انزلی و نقاط دیگر آثار باقیه ای از خود بر جای گذاشت.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، حجت الاسلام فیروزیان به طرفداری از نهضت اسلامی فعالیت های چشمگیری نمود و بر اساس همین فعالیت ها بود که در 19/03/1343 دستگیر و بعد از آن ممنوع المنبر شد. با دستگیری و تبعید امام خمینی از ایران، دوره جدیدی از فعالیت های مبارزاتی ایشان با رویکرد فرهنگی آغاز شد، بگونه ای که در اصفهان، حجت الاسلام فیروزیان به عنوان بازوی پرتوان مرحوم آیت الله خادمی شناخته می شد وف عالیت های بسیاری داشت. در مبارزاتی که در اصفهان، برای جلوگیری از تاسیس مدارس مختلط، جلوگیری از تولید فیلم های مبتذل، مقابله با طرح مسائل مخالف شرع، جلوگیری از تدریس مسائل جنسی در مدارس و جلوگیری از اجرای تئاتر در ماه مبارک رمضان انجام شد، نقشی چشمگیرداشت ودر این راستا، فعالیت های گسترده ای نمود. این واعظ سخت کوش پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با عزیمت به مناطق بحرانی مانند مازندران، دشت مغان، گرگان و نواحی دیگر و همکاری با نهاد ها و ارگان های متعدد، تلاش های شبانه روزی فراوانی را برای تثبیت نظام نو پای اسلامی از خود بروز داد.

حجت الاسلام فیروزیان بعد از انقلاب بنا به درخواست ستاد انقلاب اسلامی قم به مازندران مهاجرت می کند و به مدت دو سال بدون هیچ چشم داشتی به یاری پروردگار در رفع مشکلات منطقه و مراجعین تلاش می کند. با ابلاغ 11/6/61 قوه قضائیه به زندانهای کشور ازجمله زندانهای استانهای اصفهان، یزد ،گیلان، مازندران، هرمزگان، خراسان ،کرمانشاه و همدان مراجعه و نواقص و کمبود ها را به تهران گزارش می نماید. همچنین با ابلاغ آقای پرورش وزیرآموزش و پرورش وقت برای بررسی مشکلات و مسائل مدارس بعضی استانها و حتی مدارس ایرانی در کشورهای هند، پاکستان، ترکیه و سوریه معرفی گردید. وی همچنین با هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی همکاری نمود.

توجه به مناطق محروم از دغدغه های این عالم فرهیخته است؛ چنانچه در خاطراتش آمده است که بین سالهای 1327 و 1328 به جزیره قشم وارد و تا حدود سال 1370 در هر کجای ایران بود، رفت و آمد به قشم ترک نمی شد. از جمله خدمات ایشان در این جزیره، احداث بیست منزل برای کپر نشینان می باشد، ساخت چندین مسجد، کمک رسانی به فقرای قشم، همکاری با سپاه قشم در زمان جنگ و کمک رسانی از جمله فعالیت های ایشان در این منطقه است. بوشهر، تنگستان، خورموج، بندر دیلم، گناوه، عسلویه، و مغان از دیگر مناطقی است که به آن ها سفر کرده و مشکلات آنها را حل نموده است. حجت الاسلام فیروزیان، دو سال پس از انقلاب، به استان سیستان و بلوچستان سفر می کند و گویا همین بازدید بود که موجب احساس مسؤولیت برای ایشان گردید که هر کجا باشد آن منطقه را ترک نکند و بیشترین تلاش را در راه خدمت به زابل مصروف دارد و با تشخیص به تهاجم شدید فرهنگی در کل منطقه، به ساخت مسجد در این استان روی آورد که تا تاریخ 19/5/89 تعداد این مساجد در اطراف زابل به 45 باب مسجد رسیده است. قابل توجه است مساجدی که در زابل ساخته شده است صرفا با کمک های مردمی و بدون دریافت کمک از دولت بوده است.

بدان امید که یاد  ایشان، چراغ راه ونشانه استواری باشد برای طلاب و مبلغان عزیز این روزگار که چگونه باید با کوله باری از خلوص و توکل و امید و استقامت، صخره های صعب و سخت تبلیغ دین و آموزه های ناب آن را در نوردید و بر قله ی فلاح و رستگاری نائل آمد./202/1304/ب1

اللهم اغفره و احشره مع محمد و اهل بیته و اجعل عواقب امورنا خیرا

ارسال نظرات