۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۵۱۱۵۰۴
کارشناس عرفان‌های نوظهور بیان کرد؛

معنویت‌های کاذب ترویج دهنده «شل‌دینی»

اصغری فقه را پیش‌نیاز عرفان دانست و گفت: در عرفان‌های کاذب فقه وجود ندارد؛ به همین دلیل خلأ معرفتی به وجود می‌آید و به کمرنگ شدن حجاب در جامعه می‌انجامد.
عرفان های کاذب ، فرقه های کاذب

خانم اصغری، کارشناس و پژوهشگر عرفان‌های نوظهور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: چنانچه مباحث معرفتی حجاب برای عموم جامعه اعم از زن و مرد تبیین شود در پذیرش  رعایت حجاب مؤثر خواهد بود.

وی با بیان این که در برخی موارد بی‌حجابی زنان به خاطر تحمیل همسرانشان اتفاق می‌افتد، ابراز داشت: تبیین معرفتی باید برای عموم جامعه باشد و در این صورت کسانی که متقاضی حجاب هستند راحت‌تر خواهند بود و از سوی جامعه مورد تمسخر قرار نمی‌گیرند.

کارشناس عرفان‌های کاذب منشأ گرایش به عرفان‌های نوظهور را به خاطر خلأ معرفتی دانست و گفت: انسان‌ها در همه جوامع نیاز به پشتوانه معنوی دارند تا به آن تکیه کنند و این نیاز ممکن است به خاطر کاستی هایی در عرصه تربیت خانوادگی و تثبیت فرهنگ دینی شدت پیدا کند و سبب انحراف از معنویت‌های حقیقی و گرایش به معنویت‌های کاذب شود که نتیجه آن سستی در دین و بی‌حجابی خواهد بود.

وی افزود: یکی از علت‌های مهمی که انسان‌ها دچار انحراف می‌شوند عدم تفکر و عدم آگاهی دینی است و جامعه از این دو عنصر فاصله بگیرد به هدف اصلی که معصومان(ع) برای جوامع بشری ترسیم کرده‌اند که سعادت و کمال و رسیدن به خدا است برسیم.

اصغری اظهار داشت: تعالیمی که در عرفان‌های نوظهور وجود دارد در ظاهر نسبت به ظواهر دینی مانند حجاب ممانعتی نمی‌کنند؛ اما به‌مرور مشاهده می‌کنیم که بعد از مدتی حجاب که از ظواهر  نشانه‌های دینی است کنار گذاشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسأله بی‌حجابی تا حدودی به شخصیت و مبانی فکری افراد هم ربط دارد و ممکن است برخی افراد با وجود این که در کلاس‌های عرفان‌های کاذب شرکت می‌کنند ولی حجاب خود را حفظ کنند ولی عموماً معنویت‌های کاذب به‌مرور به سستی اعتقاد و بی‌حجابی منجر می‌شود.

کارشناس و پژوهشگر عرفان‌های کاذب با بیان این که پیش‌نیاز عرفان، فقه است، تصریح کرد: ما در عرفان‌های کاذب فقه را نمی‌بینیم و اگر هم فقه داشته باشند به‌مرور حذف می‌شود و به همین خاطر تن دادن به عرفان های نوظهور و کاذب به بی‌حجابی و کنار گذاشتن ظواهر دینی منجر می‌شود./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات