۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۱۱۴۳۶
لطفی:

دستگاه قضا با قدرت با تخلفات انتخاباتی برخورد کند

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان گفت: دستگاه قضایی باید به تخلفات رسیدگی کند تا همانند برخی انتخابات های قبلی به فراموشی سپره نشده و بدعتی برای آینده نباشد.
لطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قائم مقام شورای هماهنگی تبلغات اسلامی و  مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت سالروز تأسیس شورای نگهبان، گفت: همه باید این نهاد مهم را بشناسند و نسبت به آن قدر شناس باشند.

وی افزود: رهبر انقلاب فرمودند بود و نبود شورای نگهبان بود و نبود نظام جمهوری اسلامی است، مردم غالبا از نظر صلاحیت ها و انتخابات می شناسند و معمولا جامعه در ایام انتخابات با شانتاژ تبلیغاتی، تخریب ها و فضازی سازی ها مواجه است.

لطفی با بیان این که شورای نگهبان برای پاسداشت احکام اسلامی و نگهداری و صیانت از قانون اساسی تشکیل شده است، اظهار داشت: هر جامعه و کشوری وقتی تشکیل می شود قانون اساسی دارد و صیانت از قانون اساسی در کشورها تفاوت دارد.

وی ادامه داد: حاکمیت دین مقدس اسلام و نقش آفرینی مردم به معنای واقعی کلمه، نظام اسلامی ایران را تشکیل می دهد، اصل چهارم قانون اساسی می گوید كليه قوانين و مقررات مدني، جزائي، مالي،  اقتصادي، اداري، فرهنگي، نظامي، سياسي و غير اينها بايد بر اساس موازين اسلامي باشد؛ اين اصل بر اطلاق يا عموم همه اصول قانون اساسي و قوانين و مقررات ديگرحاكم است و تشخيص اين امر بر عهده فقهاي شوراي نگهبان است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم با بیان این که شورای نگهبان متشکل از 6 فقیه عادل و آگاه به زمان و 6 حقوقدان تشکیل شده است، ابراز داشت: اسلامیت نظام برعهده فقهای شورای نگهبان گذاشته شده است، اداره امور جامعه باید به اتکای رأی مردم و شرکت در انتخابات باشد، جمهوریت نظام در اصل 6 قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: نظارت بر انتخابات، تضمین کننده سلامت و صحت انتخابات وظیفه شورای نگهبان بر اساس قانون است، درباره موصبات مجلس شورای نگهبان حتما باید تأیید کند تا به قانون تبدیل شود؛ هر فردی اگر نسبت به دستگاه های دولتی شکایتی داشته باشد و بگوید که مثلا مصوبه ای غیر قانونی و غیر شرعی است بر اساس قانون می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، اگر بحث مغایرت قانون است درصلاحیت شعب دیوان است اما اگر شاکی مدعی باشد که مغایر شرع است فقهای شورای نگهبان باید تصمیم بگیرند.

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ممکن است برداشت های متفاوتی درباره قانون اساسی داشته باشد و تنها نرجع تفسیر اصول قانون اساسی شورای نگهبان است و نظر شورا هم وزن اصول قانون اساسی می شود.

وی با اشاره به هجمه های اخیر به سپاه پاسداران اضافه کرد: متأسفانه این نهاد این روزها توسط برخی مورد بی مهری قرار می گیرد، این نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است نه این که صرفا مرزدار باشد، پاسداری از انقلاب صرفا اسلحه به ست گرفتن نیست بلکه عرصه های گوناگون را شامل می شود، یک سپاهی در گروه ها و جناح ها تعریف نمی شود اما در عرصه صیانت از انقلاب باید در عرصه ها حضور داشته باشد.

لطفی با بیان این که تدبیر حکیمانه امام راحل منجر به تشکیل سپاه و حفظ ارتش شد، گفت: حشدالشعبی عراق هم از این روش الگو گرفت و افتخارات اخیر را به دست آورد؛ حضرت امام فرمود اگر از شورای نگهبان صیانت نشود واقعه مشروطه تکرار خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل انتخابات اخیر افزود: بیش از 41 میلیون نفر یعنی 73 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند، سلامت انتخابات مورد تأیید شورای نگهبان بوده است اما در مقطع قبل از اخذ رأی متأسفانه بداخلاقی هایی صورت گرفت و باورهای دینی مردم را مورد هجمه قرار دادند.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلغات اسلامی اظهار داشت: متأسفانه دو قطبی های کاذبی در جامعه ایجاد شد و رقیب هراسی کردند، وقتی این اتفاقات رخ داد بر اساس آمار افراد به دلیل این سیاه نمایی ها به سوی جبهه دیگری رفتند، دستگاه قضایی باید به تخلفات رسیدگی کند تا همانند انتخابات های قبلی به فراموشی سپره نشود و بدعتی برای آینده نباشد./1323/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات