۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۱۱۳۵۷

یونسکو؛ معمار مدینه‌ای که «فاضله» نیست

پس از سال‌ها زمزمه توحش و بیانیه‌های کوتاه و بلند در تحقیر جهانیان این بار اربابان مسلط مغرور پیشرفته متفکر متکی به خود دست به صدور جهان‌بینی ارائه فرهنگ و رسوم و عادات زده‌اند.
سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو)

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نوشته پیش رو قصد دارد پرده سحرانگیز سند 2030 که سرتا سر پیکره این کاخ پوشالی را پوشانده است، بدرد و کاخ را آجر نما کند. تا چشمانی به آن دوخته نشود که حقیقت آن را ندیده و دل به او بسپرند و از زیبایی ساحرانه او به رقص درآیند و پایکوبی کنند. که چگونه چنین کاخی در ملت خود بسازند.

پس از سال‌ها زمزمه توحش و بیانیه‌های کوتاه و بلند در تحقیر جهانیان این بار اربابان مسلط مغرور پیشرفته متفکر متکی به خود و مستقل برای به زعم خویش رعیت دهکده دست به صدور جهان‌بینی ارائه فرهنگ و رسوم و عادات زده‌اند تا به مدینه فاضله خویش برسند و کدخدائی خویش را جامه عمل بپوشند. آنها که سالها توسط ماهواره‌ها و سایر ابزار خود در فیلم‌ها و سایر محصولات فرهنگی خویش وعده چنین بهشت زمینی را داده بودند. اکنون به صورت عهدنامه درآمده و مالک‌های خود را مجبور به پذیرش آن کردند. البته مدینه فضله را معماری کردند که چشم همه را سحر کرده است.

کاخ شش ستون در اوج هنر و سرافرازی

کاخ بسیار رفیع و پر جلال بر ستون‌های ابدی بی عیب و با استقامتی به طول تاریخ بر فراز دهکده جهانی در حال ساختن است که باید تا سال 2030 آن را ساخت و به اتمام رساند. با اتمام این بنا رفاه مردم دنیا آغاز می‌شود. معماران این بنا که سال‌ها حرفه و مصالح بنایی را از شرق و غرب عالم گدایی کرده‌اند؛ میراث ملت‌ها را ربوده و به یغما برده‌اند و خوب طرحی در انداختند. هیچ کس در این بنا غریبه نیست و همه تساوی دارند. غیر از سازندگان کاخ که خود بالذات اربابند و مطاع.

کرامت

ستونی که در سایه آن می‌شود دنیا را بلعید، کافی است این ستون را با ابعاد بسیار وسیعی برای صید هر شکاری بهانه کرد. مگر شکار چشمش به صیاد باشد و گرنه قطعا در دام است.

مردم

دومین ستون پرکاربرد این باغ سبز ستونی به نام مردم! از بس رعیت، جور ارباب کشیدند، شدند نود و نه درصد. ارباب دید باید برای مردم کار کند لذا ستونی اختصاص به این مردم داد تا به اسم مردم به کام خود شربتی مدام نوشاند.

کره زمین

کره سوراخ زمین از هیروشیما تا سوریه، عراق، افغانستان، بوسنی، بحرین و دقیقا همان مناطق مورد ادعای معماران و طراحان2030 که خود، این مناطق را شبر به شبر کاویدند و شخم زدند و سم پاشیدن تا علف هرز (تروریسم به تعریف آنها) نروید.

برای اینکه به مردم باز بگویند قصد ما نابودی علف بوده، نه خود کره نازنین زمین. لذا ستون سوم را به این اسم اختصاص دادند البتة نا گفته نماند اگر بذرهای اصلاح شده تراریخته از پس علف‌ها برآمدند که خوب وگرنه دوباره پهبادها سم پاشی و شخم زنی می‌کنند و بستگی به رعیت دارد. جالب اینکه زمین کدخدا بی آفت است و سم نمی‌خواهد!

سعادت

کم کم حصن حصین دارد تکمیل می‌شود. ستون چهارم ارمغانی را که در آرمان‌های مذهبی خویش می‌جستیم در کوزه بوده است و ما تشنه لبان می‌گشتیم. عاقبت جوینده پیدا کرد و آورد. چقدر برای سعادت به سمت شهادت رفتیم و غافل از اینکه آنکه با ماشین جنگی به ما شهادت می‌داد خود، سعادت را برای ما می‌خواسته.

اگر هشت سال برای شهادت جوانان ما تیر و تفنگ و اسلحه خرج می‌کرد، الآن هم در سوریه، عراق، یمن و بحرین؛ همه وهمه برای سعادت من وشما باقیمانده است. اگر از شهادت جویی دست بردارید. قطعا در مدینه فاضله یونسکو از سعداء هستید.

عدالت

شاه ستون بنای فلک الافلاک یونسکو که دل از همه برده همین ستون است و بس. در تعجبم این ابرستون عادلان، دادگران و منجیان بشر چه طور توسط دزدان، نااهلان، فاسقان و ظالمان در روز روشن در پیش چشمان تاریخ دزدیده شده و در یونسکو سر در آورده که اگر مناره‌های مسجد الحرام در آنجا سبز می‌شد این قدر شگفتی نداشت.

اصلا گویا آنجا مهد و موطن عدل و داد و حق و عدالت بوده، صدای کسی هم در نیامد که کارنامه شما پراست از تخریب این ستون پر بها. حالا شده مطاف یونسکو نشینان! واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند / چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند. ( نرم افزار گنجور،غزلیات حافظ،غزل شماره199)

شراکت

بالاخره آخرین ستون هم طراحی شد تا دیگر این بنا از گزند روزگار در امان بماند. برای عملیاتی شدن ستون‌های این سند. باید تمام کشورها دست به دست هم دهند. با هر رنگ، ملیت و نژادی؛ اصلا باید سندنویسان و سندخواهان و سندپرستان روی مناطق ضعیف، مستضعف و جنگ دیده که اشک تمساح های قصر را در آورده تمرکز کنند.

یعنی به زبان خودمان به گویم الله الله؛ شما و جنگ زده‌ها، کدخدا کدخدا؛ شما و تمامی مظلومان عالم، همان ها که بر نفت و گاز عالم نشسته‌اند. ما باید به آنها بفهمانیم که این مایع بد بوست و شما باید از شر آن راحت شوید.( واین کار را شرکت‌های خدماتی خدومی مثل توتال انجام می‌دهند.) مشارکت یعنی گرفتن دست همه انسان ها ولو با دستکش مخملی. چون دست چدنی لیز است ارباب باید چنین دستکشی بپوشد.

طرحی نو در انداختن...

به هر شکل ممکنی این کاخ زیبای دلربا ساخته شد و طرحی نو به نام سند توسعه پایدار معروف به 2030 در انداخته شد. در شناخت این بنا باید زیرک بود. دیگر در اینجا نمی‌شود قائل به مرگ مؤلف و طراح و معمار شد. زیرا قرار است بچه‌های ما در تالارهای این قصر بازی کنند، نه ببخشید باید زندگی کنند و بی اجازه ناظم از خود حرفی نزنند. چون چوب تراشیده پلیس دهکده منتظر است تا هر استعداد مشکوکی را تنبیه کند.

اصلا دیگر مثل قدیم نیست که فقط بچه‌ها تنبیه شوند بلکه در این کاخ تنبیه برای همه است. پدرها و مادرها و مردم شهر و کشور کودک تنبیه می‌شوند و تحریم.

تکرار خصلت مردمان قوم لوط

در درون این کاخ برای اینکه از آزادی کامل برخوردار باشند. برای همه مردم سازوکاری چیده شده که طبق آن همه آزاد و رها در تمایلات هستند و هرچه غیر آن باشد اسارت است و تحجر. اما آن سازوکار چیست که ما از آن غافل بوده ایم؟ وقتی می‌خوانیم در ذیل عنوان دستور کار جدید، بند شماره 20.که تساوی جنسیتی را برای تحقق تمام اهداف فرعی و اصلی این سند مأثر می داند!

فورا به یاد اوصاف و خصلت‌های مردم قوم لوط می‌رسیم. داستانی که هر وقت به قرائت آن مشغول می‌شویم موجی از حیاء و عفت و غرور و اشمئزاز در مقابل موجی از زشتی و پلشتی و بی شرمی قرار می‌گرفت.

اصلا پذیرش چنین داستانی برایمان سخت و دور از ذهن بود. تساوی جنسیتی با تعریف شیطان صفتان با سیره خودشان در کشورهایشان معلوم است و پیدا. حال باید مثل حضرت لوط بگوییم که اینجا خانه ایمان است و میهماننش محترم و از اهل کرامت، باید از فرهنگ هزار ساله خود بگوییم و از دین و اعتقاد و فرهنگ و رفتار ما که در طول تاریخ زبان زد دوست و دشمن بوده است.

باید بگوییم اینجا سرزمین تفکر، اندیشه، استدلال و برهان است. نه سرزمین گوش و چشم بسته بردگان و اربابان و کدخدایان، نه اینجا مهد علم و تربیت و اخلاق و حیاء و عفاف بوده و هست. ولی هر چه بگویی مثل مردمان قوم لوط فقط می‌گویند: که ای لوط تو مراد ما را می‌دانی. ما به دنبال راه سالم و فطرت پسند خویش نیستیم بلکه ما به دنبال اجرای مفاد سند شیطانی خویشیم. و چیزی جز عذاب الهی آنها را خاموش و سرکوب نکرد./۸۸۱/ت۳۰۳/س

سید ضیاءالدین رضی

منابع

1.       قرآن کریم.

2.       نرم افزار گنجور،غزلیات حافظ،غزل شماره199.

3.       ترجمه سند سازمان ملل متحد: دگرگون ساختن جهان ما: دستور کار 2030برای توسعه ی پایدار،مترجم:مهرناز پیروزنیک، ناظر علمی: دکتر محدثه ی محب حسینی.

4.       تحلیلی بر دستور کار 2030سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار،  تهدیدهای پنهان برای زندگی، خانواده و کودکان.سازمان بسیج حقوقدانان،شماره مسلسل: 9603001 تاریخ نشر: 17/3/1396.  

 

ارسال نظرات