۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۵۱۱۳۱۴
حجت الاسلام پناهیان تأکید کرد؛

ضرورت بروز رفتار عقلانی از هیأت های انقلابی

استاد حوزه و دانشگاه رفتار امام حسین(ع) در واقعه عاشورا را عین عقلانیت عنوان کرد و گفت: هیأت های مذهبی و انقلابی باید رفتاری عقلانی داشته باشند و صدای سالار شهیدان را به جهانیان برسانند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان عصر امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در جمع خادمان هیأت های مذهبی کشور با بیان این که متأسفانه بسیاری از هیأت ها بعد از انقلاب در مراسمات مذهبی دسته عزاداری بیرون نمی برند، تأکید کرد: صدای هیأت های عزاداری باید به مردم برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امکانات هیأت ها زیاد و پیشرفته شده اما دیگر در خیابان ها و کوچه ها حضور پیدا نمی کنند؛ طبل و سنج آلات موسیقی نیست، آلات حرب و مارش نظامی است.

وی خاطرنشان کرد: این طبل و سنج ها همین که حس رزمندگان امام حسین(ع) را به هیأتی ها می دهد، کافی است؛ مردم با دیدن دسته های عزاداری دلگرم می شوند.

حجت الاسلام پناهیان به حماسه عظیم اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در پیاده روی اربعین کاری از جنس اقدامات حضرت زینب(س) ترسیم می شود و به همین دلیل است که حماسه عظیم اربعین حسینی نور و معنویت خاصی دارد.

وی با بیان این که گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از گفتمان عاشورا است، گفت: این گفتمان باید به زبان های مختلف برای قومیت های مختلف تشریح شود؛ مردم تصور می کنند که امام حسین(ع) متعلق به قبیله و نژاد خاصی است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: رفتار امام حسین(ع) عین عقلانیت بود، چه اسراری است که برخی از عقلانیت عاشورا در روضه هایشان استفاده نمی کنند؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند، انقلابی گری یعنی عقلانیت، پس هیأت های انقلابی باید عقلانی رفتار کنند.

وی خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب، مهدیه تهران را به انباری تبدیل کرده بودند و روضه خوانی ها تعطیل شد؛ امام خمینی(ره) دخالت کردند و مهدیه تهران را دوباره راه اندازی کردند؛ آقای کافی روضه خوانی بی نظیر بود و توسط ساواک به شهادت رسید اما یک خیابان در تهران به نام ایشان نیست، اما شخصی که با شهید کافی مخالف بود و شهید هم نشده، یک خیابان به نام او شده است.

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر این که نباید اجازه دهیم رونق دسته های عزاداری در کشور کمرنگ شود، تصریح کرد: چرا پس از 38 سال برای راه اندازی دسته عزاداری باید به نیروی انتظامی مراجعه شود؟ مگر برای 22 بهمن هم به کلانتری مراجعه می شود؟

وی ادامه داد: امام حسین(ع) صدایشان را به جهانیان می رسانند و هیچ کس نمی تواند ادعا کند و بگوید که اربعین کار او بوده است؛ صدای اباعبدالله الحسین(ع) باید از طریق هیأت ها به گوش اقشار دیگر برسد؛ اهل سنت هم باید برای امام حسین(ع) عزاداری کنند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان بیان داشت: بنیانگذار انقلاب فرمودند، اگر روشنفکرها که گرایش مارکسیسی دارند، اثر سیاسی عزاداری را بدانند خودشان جلسه روضه راه می اندازند؛ هیأت ها باید بتوانند اراذل و اوباش را هم به محافل مذهبی بکشند و در آن ها اثر گذاری داشته باشند./840/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات