۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۱۱۲۱۲
رسا بررسی می کند؛

جزئیاتی از آزمون شفاهی حوزه و تغییرات جدید

خبرگزاری رسا مهم ترین نکات آیین نامه امتحانات شفاهی حوزه علمیه و تغییرات صورت گرفته در آن را بررسی می کند.
امتحان شفاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تغییرات گسترده آموزشی به ویژه تغییرات در بخش امتحانات شفاهی از جمله حذف امتحان شفاهی پایه هفتم و نهم حوزه علمیه از خبرهایی است که این روزها نقل محافل طلبگی و حوزوی است و طلاب از محاسن و معایب آن سخن به میان می آورند.

خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه حوزوی بعد از تغییرات صورت گرفته در گفت وگو با کارشناسان به بررسی ابعاد این تغییرات پرداخته است . اکنون خوانندگان و مخاطبان گرامی این رسانه حوزوی با آیین نامه های مربوط به امتحان شفاهی آشناتر می شوند.

آیین نامه امتحانات شفاهی حوزه های علمیه در خصوص ارزیابی علمی طلاب و به منظور تدقیق در نحوه برگزاری امتحانات شفاهی و تبیین ضوابط آن با 41 ماده، 32 تبصره در ده فصل به تصویب شورای عالی حوزه های علمیه رسیده است.

در این آیین نامه ارزیابی توانمندی و سنجش علمی، ارتقاء سطح علمی و آموزشی و ارزیابی قدرت بیان و تجزیه و تحلیل مطالب از اهداف برگزاری امتحانات شفاهی بیان شده است.

مهم ترین تغییر در نظام امتحانات شفاهی جدید کاهش امتحانات شفاهی سطح دو، از دو امتحان به یک امتحان یعنی حذف امتحانات شفاهی پایه هفتم و نهم و جایگزین شدن پایه هشتم  آن هم فقط در درس رسائل است.

 از دیگر تغییرات این است که شرکت در امتحان شفاهی منوط به قبولی در امتحانات کتبی و شفاهی مقطع های قبلی است و گذراندن امتحان کتبی همان مقطع مورد نظر برای امتحان الزامی نیست.

همچنین طلاب دارای دو درس ناقصی کتبی به غیر از دروس مواد امتحانی مجاز به شرکت در امتحان شفاهی هستند.

معیار قبولی در هر درس امتحان شفاهی و مصاحبه درس خارج نمره 12 است اما معدل سطح چهار به عبارت دیگر چهار دوره مصاحبه درس خارج نباید از 14 کمتر باشد و طلابی که نمره قبولی در امتحان شفاهی را به دست نیاورده اند می توانند دو مرتبه دیگر در امتحان شفاهی شرکت کنند و در صورت عدم کسب نمره قبولی، پس از شرکت در کارگاه آموزشی می توانند برای شرکت در امتحان شفاهی اقدام کنند.

طلبه ای که پس از شرکت در کارگاه آموزشی نیز نتواند نمره قبولی را کسب کند مجددا در درس مورد نظر شرکت می کند که پس از حضور مستمر در کلاس درس، مجاز به شرکت در امتحان شفاهی خواهد بود و اگر بازهم نتواند نمره قبولی را کسب کند جهت بررسی وضعیت تحصیلی به شورای آموزشی معرفی می شود.

طلابی که نمره بیش از 8 را به دست آورده اند در صورت اعتراض داشتن به نمره به دست آورده باید ظرف سه روز از تاریخ ابلاغ نتیجه، اعتراض خود را به صورت مکتوب و مستدل به مسؤول برگزاری امتحانات شفاهی تحویل دهند که اساتیدی غیر از اساتید ممتحن اول به این اعتراض رسیدگی کرده و نمره آنها ملاک قرار خواهد گرفت.

همچنین لازم به ذکراست که نمره امتحانی شفاهی هر درس با نمره امتحانی کتبی همان درس جمع شده و معدل آن، نمره آن درس محسوب می شود.

در فصل پنجم آیین نامه امتحانات شفاهی نیز به شیوه برگزاری امتحانات شفاهی پرداخته شده است که حضور دو استاد در جلسه امتحان، تغییر یک بار محدوده امتحانی در صورت تقاضای طلبه، فرصت دادن به طلبه برای مطالعه محدوده امتحانی به مدت 15 دقیقه و زمان برگزاری امتحان از 10 تا 30 دقیقه از مهم ترین نکات این فصل محسوب می شوند.

همچنین در آیین نامه امحانات شفاهی به شیوه جذب و گزینش اساتید امتحان شفاهی نیز اشاره شده که مسؤولیت جذب اساتید امتحان شفاهی بر عهده معاونت آموزش گذاشته شده است که از شیوه هایی همانند معرفی از سوی مدیریت های استانی، واحدهای آموزشی استان قم، فراخوان عمومی و شناسایی معاونت آموزش این مسؤولیت را انجام می دهد./1324/ت۳۰۲/ج

 

ارسال نظرات