۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۱۱۰۷۲
در دو‌ماهنامه پایش سبک زندگی بررسی شد:

علل گرایش جوانان به مد و مدگرایی و آسیب‌های آن

مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین ، هجدهمین شماره دو ماهنامه فرهنگی اجتماعی پایش سبک زندگی را با پرونده ویژه مدگرایی منتشر کرده است.
هجدهمین شماره دو ماهنامه فرهنگی اجتماعی پایش سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، هجدهمین شماره دو ماهنامه فرهنگی اجتماعی پایش سبک زندگی ویژه  فعالان و مدیران فرهنگی را با مدیر مسؤولی حجت الاسلام محمد تقی فعالی منتشر کرده است.

طلیعه، سخن رهبری، معرفی کتاب و پایش فعالیت‌های مؤسسه و سه فصل با عنوان‌های: پایش آموزه و اندیشه، پایش همایش‌ها و منابع، پایش آسیب‌ها،  و همچنین پرونده ویژه مدگرایی و پایش اخبار مطالب این شماره ماهنامه است.

مدگرایی در  حقیقت، پدیده اجتماعی فرهنگی  رایجی است که به دلایل مختلف، در زمان  معینی بخشی از جامعه آن را می پذیرند و دوره‌ای  بسیار کوتاه است که به سرعت فراموش می‌شود، از این‌رو در  طلیعه  سخن این دو ماهنامه در این باره چنین آمده است:

گرایش افراطی  به مد در حال حاضر  یکی از معضلات جامعه ایران است که گریبان‌گیر  بسیاری از افراد جامعه بوده یا به نوعی افراد را درگیر خود کرده است. وقتی جوانان از در هر طبقه، شأن و منزلت اجتماعی، با دقت و وسواس زیاد چشم به راه مدهای جدید هستند تا با تمام  وجود، به قول  خودشان  زندگی‌شان را «به روز» کنند، نشان از آن دارد که «تبعیت تمام  و کمال از مد»، به بسیاری از جنبه‌های  زندگی این نسل سرایت کرده است، بنابراین باید این مسئله را در بخش‌های مختلفی نظیر آرایش، پوشش و تغییر در ساختار  فیزیکی اندام و چهره، انواع جراحی‌های زیبایی و رژیم غذایی، دارویی، خال‌کوبی  نقاشی روی بدن دید.

بی‌شک، نتیجه گرایش  افراطی به مد در  پوشش و آرایش،  تضعیف ارزش‌ها،  هنجارها،  فرهنگ و الگوهای  فرهنگی و اقتصاد و سلطه سیاسی است و در حقیقت  عوامل  پیدا و پنهانی در گسترش سریع این پدیده در میان جوانان دخیل هستند از جمله  سرمایه‌گذاری کمپانی‌های اقتصادی غربی که با حضور در عرصه مد و برندسازی‌های مختلف  به شدت درصدد تغییر ذائقه‌های  بوده‌اند و  در این میان، پیشرفت و گسترش  وسایل  ارتباط جمعی و تهاجم همه جانبه  فرهنگ غربی  در کنار عدم وجود یک نظام  جامع  فرهنگی  منسجم  و هماهنگ  و نیز  عدم جدیت  برای مقابله  مؤثر در این حوزه،  در فرایند  گسترش مدگرایی مؤثر بوده است.

... بر همین اساس در  پرونده  ویژه این شماره به مسأله مد و مدگرایی از زوایای مختلف پرداخته شده و این مسأله مورد  ارزیابی قرار گرفت و با توجه به آسیب‌های مطرح شده،  راهکارهای  متناسب  با آن از داده‌ها اسلامی، روان‌شناسی و  قانونی ارائه شد.

فصل اول: پایش آموزه و اندیشه

اشاره: در پایش آموزه این شماره، «مصرف بهینه در آموزه‌های اسلامی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاصل بحث این بود که تعمق و تفکر در آیات و احادیث حکایت از آن دارد که نحوه مصرف  پول، از درآمد آن بسی مهم‌تر است و  اگر متون دینی در نحوه به دست آوردن پول، مفاهیمی چون «حرمت ربا» و «کسب حلال» را مطرح کرده است؛ ولی در مقابل، نحوه خرج کردن  پول در اهمیت  بیشتری  قرار داده و در این رابطه مفاهیم فراوانی نظیر احسان،  قضاء حاجت، جود، تجارت، اطعام،  قرض، بخل، سخاوت، صدقه، اسراف،  بر، شح، شکر،  زکات،  خمس، ارث، نذر،  قربانی و انفاق را مورد تأکید داده است. این همه؛ نشان از اهمیت  بیشتر خروجی پول دارد،  در حالی که ذهنیت عمومی این است که ورودی پول مهم‌تر است.

همچنین در  پایش اندیشه، پدیده «مدگرایی» بررسی و بیان شد که به لحاظ معرفتی و فرهنگی، معرفت جدید بر آمده از انقلاب  فرهنگی و رنسانس را می‌توان ریشه‌های دوره مدگرایی محسوب کرد و  در این پایش، تلاش شد پس از مفهوم‌شناسی مد و مدگرایی، ویژگی‌های مد مورد شناسایی قرار گیرد. سپس به ریشه‌های تاریخی و عوامل بروز این پدیده  اشاره و دیدگاه اسلام در این زمینه مورد تبیین  قرار گرفت.

فصل دوم: همایش‌ها و منابع سلام  

اشاره: پایش همایش‌ها و منابع سبک زندگی، این امکان را فراهم می‌کند  که  علاقه‌مندان به مباحث «سبک زندگی» با مهم‌ترین همایش‌های داخلی و خارجی و برخی از مهم‌ترین کتاب‌ها، مقالات  پایان‌نامه‌ها  فارسی و انگلیسی آشنا شوند.

فصل سوم:  پایش آسیب‌ها

اشاره: «پایش آسیب‌ها»  به بررسی برخی موضوعات  سبک زندگی و مهم‌ترین  مؤلفه‌های آن می‌پردازد و  در این  شماره  نخست مقاله‌ای با عنوان «سبک زندگی فانتزی علیه خانواده ایرانی» تلاش شد تا نهاد خانواده را از منظر جشنواره فجر سی و پنجم مشاهده کنیم.

متأسفانه نتیجه این بررسی نشان داد که آثار جشنواره امسال در حوزه خانواده؛ سوژه‌هایش را از امان خانواده‌های متلاشی  و بی‌هویت ایرانی انتخاب  کرده است. خانواده‌هایی که چیزی از آنها نمانده و اگر تاکنون نابود نشده‌اند، رو به نابودی‌اند. زن و شوهرها با یکدیگر مشکل دارند و فرزند، عنصری است که پدر و مادر،  کمترین توجه را نسبت به او دارند و انگار نه انگار که موجودی زنده در کنار آنان زندگی می‌کند.

در بخش بعدی این پایش نیز، در مطلبی با عنوان «ولگردی جوانان، دروازه ورود به دنیای بزه کاری» به  آسیب‌شناسی  بروز پدیده ولگردی در میان جوانان  پرداخته شد.  معضل  ولگردی یکی از  آسیب‌های مهم اجتماعی است که نه تنها  سلامت فرد و جامعه را به خطر می‌اندازد، بلکه  موجبات انحطاط روانی و اخلاقی افراد نیز فراهم می‌آورد.

در این نوشتار تلاش شد  پس از بررسی جوانب مختلف این پدیده، راهکارهای متناسب با آن نیز ارائه شود.

پرونده ویژه: مدگرایی

اشاره: مدگرایی؛  یکی از جدی‌ترین  چالش‌های  موجود در کشور ما بوده و هست و  هرچند  پیشینه  زیادی را نمی‌توان برای این  پدیده در نظر گرفت؛ اما  فراگیر شدن آن، معضلات مختلفی را در حوزه‌های  گوناگون  زندگی ما ایجاد کرده است.

مد در حقیقت پدیده اجتماعی و الگوهای فرهنگی رایجی است که به دلایل  مختلف، در یک زمان معینی توسط بخش از جامعه  پذیرفته می‌شود و دوره‌ای نسبتا کوتاه داشته و به  سرعت فراموش می‌شود.

شناخت  این پدیده، می‌تواند کمک شایانی به مسؤولان فرهنگی در این زمینه بکند. بر این پایه، در این پرونده از پایش، پس از بررسی پیشینه، تاریخچه و اقسام آن، ابتدا جایگاه مدگرایی، علل عوامل و زمینه‌های آن، همچنین پیامدها و آسیب‌های  فردی و اجتماعی آن مورد توجه قرار گرفت.  پس از آن  با در نظر گرفتن داده‌ها اسلامی و روان‌شناسی در این مسأله،  تلاش شد راهکارها،  شیوع و اقدامات عملی و کاربردی در کنترل و اصلاح جامعه  در این مسأله ارائه شود.

پایش اخبار

اشاره: پایش اخبار، آشنایی با جدیدترین اخبار و رویدادهای مرتبط با حوزه سبک زندگی و معضلات جامعه ایران است.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین، هجدهمین شماره دو ماهنامه پایش سبک زندگی را با شمارگان ۷۰۰ نسخه، در ۱۰۷ صفحه، با قیمت  ۷۰۰۰ تومان منتشر کرده است./ ن ۶۰۲ / ش

ارسال نظرات