۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۱۱۰۲۳

ویژه‌نامه جنگ نفت‌کش‌ها در جدیدترین شماره ماهنامه فکه

مؤسسه جنات فکه صد و هفتادمین شماره ماهنامه فکه ویژه‌نامه جنگ نفت‌کش‌ها را منتشر کرد.
ماهنامه فکه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هفتادمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه ویژه‌نامه جنگ نفت‌کش‌ها را به مدیر مسؤولی و سردبیری علی حسین‌پور در تیر ماه 1396 منتشر کرد.

در این شماره از ماهنامه این مطالب را مطالعه می‌کنیم:

«وعده حق الهی»، «پندت دهم فراوان»، «کارزار در آب: نگاهی به تاریخچه نبردهای دریایی»، «تاریخ دریانوردی ایرانیان: بررسی مختصر تاریخ نیروی دریایی ابران و علل فراز و فرود آن»، «خون خواری در همین حوالی؛ بررسی محدود دخالت‌های آمریکا در دوره معاصر»، «جنگ نفت‌کش‌ها: گاه‌شمار یک سال پرتلاطم»، «نبرد سیاه: انتقامی سیاه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس»، «دریای احمر: گزارشی از نبرد ناوشکن‌ها سهند و سبلان با ناو آمریکایی»، «اسکیزوفرنی شدید: روایت سقوط ایرباس»، «حماسه درخشان صنعت نفت: بررسی نقش شهدا و کارکنان صنعت نفت و گاز در طول هشت سال جنگ تحمیلی»، «چگونه بحران اقتصادی سال‌های آخر جنگ را از سر گذراندیم؟ بررسی وضعیت اقتصاد ایران و فروش نفت در زمان جنگ نفت‌کش‌ها»، «اگر من بودم، می‌زدم! یک جملۀ تاریخی از امام‌خمینی (ره)»، «میخ‌های فولادی بر سینه‌ای ستبر: درباره سردار شهید نادر مهدوی؛ شهید مبارزه با استکبار در خلیج فارس»، «همه علیه یکی: نقش کشورهای عربی در جنگ نفت‌کش‌ها»، «کابوس دریا: معرفی مین‌های دریایی و تأثیر آن در جنگ نفت‌کش‌ها»، «راهبرد پیروزی: نقش نیروی دریایی در جنگ‌نفتکش‌ها» و «جنگ خلیج فارس در آینه فیلم و قلم».

محدثه مرتضی در مقاله‌ای با عنوان «چگونه بحران اقتصادی سال‌های آخر جنگ را از سر گذارندیم؟» به بررسی وضعیت اقتصاد ایران و فروش نفت در زمان جنگ نفت‌کش‌ها پرداخته است.

ایران اسلامی از سال سوم جنگ به بعد توانست روابط فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی خود را با بسیاری از کشورهای بهبود بخشد. در مقابل، برای استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا قابل تحمل نبود که ایران در برابر همه فشارها تاب بیاورد، صدای انقلابش را به سایر کشورهای اسلامی برساند، جنگ و کشور را اداره کند و مردم هم با قدرت پشت امام بایستند؛ از این رو نویسنده در این مقاله با موضوع آمریکا و چالش پیشرفت ایران چنین آورده است:

به همین علت در میانه سال 1364 آمریکا و متحدان مرتجع منطقه برای وارد کردن ضربه اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران شروع به تحرکاتی کردند. به این معنا که ابتدا با کارگردانی آمریکا سقوط قیمت جهانی نفت از سوی بازارهای نفتی غربی آغاز شد و سپس با اعلام افزایش استخراج و تولید نفت از سوی عربستان عملا قیمت نفت از بشکه‌ای 28 دلار به بشکه‌ای 8 دلار سقوط کرد. مسئله‌ای که باعث شد درآمد نفتی ایران کم شود و دولت در اداره کشور با مشکل مواجه شود.

بر همین اساس، امام خمینی (ره) در تدبیر حکیمانه برای گذر از این به بحران خطاب به دولت و مردم در تاریخ 19 خرداد 1365 فرمودند: مردم را در همه امور شرکت بدهیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند این بار بزرگی که الان بر دوش این ملت هست بردارد. همان‌طوری که ملاحظه می‌کنید، چنانچه این شور و شعف ملت و جوان‌ها عزیز نبود، هیچ دولتی نمی‌توانست مقابله کند با این قدرت‌هایی که همه قدرتشان را، قوه‌شان را پهلوی هم گذاشتند به ما حمله کردند.

بدون اینکه این ملت همراهی کند ما نمی‌توانستیم کاری بکنیم. هرچه داریم از اینهاست و هرچه هست مال اینهاست و دولت مال اینهاست، قوه قضاییه عامل اینهاست، قوه مجریه اجراییه عامل اینهاست، قوه مقننه عامل اینهاست.

 ادای تکلیف باید بکنند، مردم را در همه امور شرکت بدهید. همان طوری که با شرکت مردم در این جنگ، شما بحمدالله پیروز شدید و پیروزتر خواهید شد، با شرکت اینها شما می‌توانید این کشور را اراده کنید.

مردم و مسؤولان با لبیک به امام در برابر توطئه‌ها کوتاه نیامدند و با تولید بیشتر، نیازمندی‌های کشور را داخل برطرف کردند و از طرف دیگر با افزایش صادرات محصولات غیر نفتی و با تولید و فروش بیشتر نفت در شرایطی بسیار سخت و با دور زدن تحریم‌ها اقتصادی غرب توانستند تا حدود زیادی بر مشکلات ایجاد شده توسط دشمنان غلبه کنند.

در سال‌های پایانی جنگ، خلیج فارس برای ایران بسیار ناامن شده بود. عراق به راحتی، کشتی‌ها و سکوها نفتی ایران را می‌زد. کویت بخشی از سرزمین و عربستان نیز آسمانش را در اختیار صدام قرار داده بودند، از این رو ملیحه صادقی در مقاله‌ای با عنوان «یک جمله تاریخی از امام؛ اگرم من بودم، می‌زدم!» در این باره چنین آورده است:

فرماندهان عالی رتبه سپاه؛ جریان عبور آزاد و متکبرانه ناوهای جنگی آمریکا و نیز سایر کشتی‌ها و شناورها تحت حمایت این کشور را به عرض حضرت امام رساندند و امام فرمود: «اگر من بودم، می‌زدم.»

 همین حرف، برای سردار شهید نادر مهدوی و جانشین سردار، شهید بیژن گرد و نیز همرزمان آنها کافی بود تا خود ر ا برای انجام یک عملیات مقابله به مثل و اثبات این موضوع که با همت و رشادت دلیرمردان ایران اسلامی، خلیج فارس چندان هم برای امریکایی‌ها و نوکراشان امن نیست، آماده سازند.

اولین کاروان نفت‌کش‌ها کویتی آن هم با پرچم آمریکا و اسکورت نظامی توسط ناوگان جنگی این کشور در تیر 1366 به راه افتاد. در این بین، دولت آمریکا عملیات بسیار سنگینی را در ابعاد روانی، تبلیغی، سیاسی، نظامی و اطلاعاتی جهت انجام موفقیت‌آمیز این اقدام انجام داده بودند.

 در این کاروان، نفت‌کش کویتی «الرخاء» با نام مستعار «بریجتون» حضور داشت و تمام تدابیر از سوی نیروهای آمریکایی برای عبور امن ان لحاظ شده بود. این نفت‌کش، در فاصله13 مایلی غرب جزیره فارسی بر اثر برخورد با مین‌های کار گذاشته شده توسط سردار شهید مهدوی و یارانش منفجر شد، به طوری که حفره‌ای به بزرگی 43 متر مربع در بدنه آن ایجاد شد.

 پس از اقدام شهید مهدوی و هم‌رزمانش در انفجار کشتی بریحتون؛ به پاس قدرانی از آنان، برنامه دیدار آنان با حضرت امام تدارک دیده می‌شود. در این دیدار، امام یکایک سربازان جان بر کف اسلام را مورد تفقد قرار می‌دهد و پیشانی سردار شهید مهدوی را می‌بوسد.

نویسنده در ادامه این نوشتار به مقایسه این حادثه با جنایت تروریستی اخیر در تهران و حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در سوریه می‌پردازد و می‌آورد:

در پی جنایت تروریستی 17 خرداد 96 تروریست‌های تکفیری در تهران که منجر به شهادت تعدادی از مردم مظلوم روزه‌دار و مجروحیت جمعی دیگر از هموطنان شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد، ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی‌گذارد.

حدود 10 روز بعد یعنی در 28 خرداد 96 سپاه پاسداران مقر فرماندهی و مرکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با هدف تنبیه تروریست‌های جنایتکار، مورد حمله موشکی قرار داد.

در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوا فضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان، به سمت اهداف معینی شلیک شدند تا هشداری باشد که خشم انقلاب  و شعله‌های آتش انتقام سپاه پاسدران انقلاب، عاملان و مسببان هر عمل تروریستی  علیه مردم ایران را در برخواهد گرفت.

تقدیر امام از اقدام دلیرانه انفجار کشتی بریجتون، بوسه بر پیشیانی شهید مهدوی بود و مردم در حال مقایسه عملکرد امام و عکس العمل کنونی مسئولان نظام نسبت به اتفاق تاریخی شلیک موشک‌ها هستند.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هفتادمین شماره ماهنامه فکه را به قیمت ۴۰۰۰ تومان در ۸۰ صفحه منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات