۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۵۱۰۸۱۵
مشروح سخنان رحیم پور ازغدی؛

سرنوشت نسل آینده چه خواهد شد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با غیر دینی دانستن خانواده‌های کودک سالار گفت: خانواده اسلامی به رشد عاطفی، عشق، اعتدال، عقانیت، اخلاق و تأمین حقوق شرعی مادی و معنوی فرد و جامعه کمک می‌کند.
سخنرانی دکتر رحیم پور ازغدی در دومین نشست تخصصی فعالان عرصه هیئت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی در همایش معاونان آموزش و نوآوری مناطق آموزشی سراسر کشور با اشاره به اینکه دغدغه تشکیل و تحکیم خانواده، دغدغه ای انسانی ـ اسلامی و ترقی خواهانه است، گفت: تشکیل خانواده برای رشد مادی و معنوی، یکی از ضروری ترین مسائل خانواده است.

مشروح سخنان این کارشناس و تحلیلگر مسائل دینی و اجتماعی در ذیل می آید.

خانواده مسلمان پایبند به مقررات شریعت الهی واخلاق وآداب اسلامی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خانواده مسلمان خانواده ای است که پایبند مقررات شریعت الهی واخلاق وآداب اسلامی است، اظهار داشت: این خانواده برای به دست آوردن خیر و منافع این دنیا ودنیای پس از مرگ تلاش می کند و برای زندگی در جامعه ای سالم با روش هوشیارانه واسلوبی آرام برای تحقق سربلندی دنیا وسعادت آخرت از هیچ تلاشی فرو نمی گذارد؛ طبیعی ترین شکل خانوادة مسلمان این است که هیچ عاملی جزمرگ نتواند نظام آن را در هم کوبد، کوشش مصلحان جامعه به خصوص پیامبران این بوده که نظام خانواده یک نظام مستحکم وپایدار باشد و هیچ عاملی نتواند این کانون سعادت را متلاشی گرداند.

 وی ادامه داد: افراد آن خانواده، خدا و رسول خدا را می شناسند وبا کمال وجود آنها را دوست دارند، طبیعی است شخصی که شخص دیگری را دوست بدارد در هر حالی ازدستورات او تبعیت می کند و وی را الگوی خود می شناسد. چنین خانواده ای با کتاب خدا آشنایی دارند ، نیک می دانند چه چیزهایی را حلال وچه چیزهایی را حرام گردانیده است؛ در نتیجه از اموری که جزو محرمات است دوری می کنند تا به خدا نزدیکتر شوند. وهمین کتاب، پیامبر را برای همه اسوه قرار داده است لذا ایشان را معلم زندگی خود، وکارهای شبانه روز خود را بر اساس دستورات آن بزرگوار تنظیم می کنند تا به اوج سعادت دست یابند.

سبک تربیت فرزندان در کلام معصومین

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه در یک خانواده اسلامی، فرزندان براساس محبت رسول خدا(ص) و آل بیت او وتلاوت قرآن تربیت می شوند، عنون داشت: این اقدام زیبا برای این است که والدین به این فرموده نبی اکرم (ص) آگاهند که می فرماید فرزندانتان را براساس سه خصلت تربیت کنید محبت پیامبرتان ومحبت آل او و تلاوت قرآن؛ زیرا حاملان قران در روز قیامت در سایه عرش الهی هستند آن روزی که هیچ سایه ای جز سایه خداوند نیست وهمراه پیامبران وبرگزیدگان او محشور خواهند شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه والدین در خانواده اسلامی تمام تلاششان بر این است که همه اعضا اهل نماز و عبادت باشند، ابراز داشت: آنها خدا ورسولش را به خوبی شناخته اند وبه فرمانی که خدا در باره نماز داده است واقفند آنجا که می فرماید «أقیِمُوا الصَّلاةَ إنَّ الصَّلاة کَانَت عَلَی المُؤمنینَ کِتَاباً مَوقُوتاً؛ نماز را برپای دارید بی گمان نماز برمؤمنان فرض و دارای اوقات معلوم ومعینی است».

وی افزود: در این خانواده زن و مرد بخاطر مودت ورحمت و تعلق خاطری که نسبت به هم دارند نمی گذارند اطرافیان در امور خانوادگی آنها دخالت ورزند،چون می دانند که دخالت اطرافیان ونزدیکان سبب مشکلات زیادی می شود واحیاناً حوادث تلخی همچون خودکشی،قتل وطلاق را سبب می شود؛.آنها به خوبی به این مسأله واقفند که افرادی که می خواهند با ایجاد سوء ظن وفتنه جویی موجب بدبینی آن دو نسبت به یکدیگر ودر صدد جدایی آنها از یکدیگر هستند طبق فرمودة رسول اکرم(ص)  از همکاران شیطان به حساب می آیند وافتخار همکاری با شیطان را دارا هستند، چون می دانند که یکی از راه های نفوذ شیطان دخالت در امورخانواده ها وجدا کردن آن هاازیکدیگراست.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: خانواده  مسلمان مکانی است برای تقوی و پرهیزکاری  و از مال حرام نیز هراس دارند زن مسلمان صبح که شوهرش سر کار می رود وی را سفارش می کند که هوشیار باشد به اندازه پوسته خرمایی مال حرام داخل کسب وکارش نگرداند، و آن را برای فرزندانش نیاورد اگر چه در اثر تنگدستی بر روی زمین بخوابند و در نهایت فقر وبی نوائی به سر برند چون او می داند که پیامبر اکرم(ص) فرموده که هرجسمی که با مال حرام بزرگ شود آتش شایسته آن است و به همین خاطر زن مسلمان خواهان مسائل هزینه بردار نیست و توجهی به خواسته ها و توقعات بیش از حدی که با حقوق و درآمد ماهیانه شوهرش و یا کسب و کار روزانه او همخوانی ندارد نمی کند بلکه به آنچه خداوند رزق و روزی آنان گردانیده است راضی، قانع و صابر است.

خانواده باید میانه رو باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه خانواده اسلامی، یک خانواده حد وسط و متعادل است، بیان کرد: در دنیا دو صنف خانواده تبلیغ می شود که یکی از آنها به فروپاشی و تضعیف خانواده و دیگری به تعریف ضد رشد منجر می شود، به اینگونه که خانواده به جای اینکه بستر رشد افراد باشد تبدیل به مانعی بر سر راه رشد آنها قرار می گیرد؛ بنابراین ما نیازمند به تعریف حد وسط و متعادل از نظام خانواده هستیم.

وی اضافه کرد: خانواده اسلامی به رشد عاطفی، عشق، اعتدال، عقانیت، اخلاق و تأمین حقوق شرعی مادی و معنوی فرد و جامعه کمک می کند؛ برای مثال اگر در خانواده یک تقسیم کار درست انجام پذیرد، به مسؤولیت پذیری و تقسیم کار درست در جامعه منجر خواهد شد.

خانواده، حلقه وصل فرد و جامعه

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه خانواده حلقه وصل فرد و جامعه است، عنوان داشت: خانواده ای که درست مهندسی نشده است سبب می شود فرد و حقوق درست فردی در جامعه نداشته و در نهایت حقوق و عدالت اجتماعی تأمین نشود؛ بخش مهمی از آنچه که تأمینش در یک عرصه خاص همانند عرصه سیاسی است، بدون تحکیم و تقویت خانواده بدست آمدنی نخواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هره به سوی خانواده اسلامی برویم به فرد و جامعه کمک کرده ایم، گفت: مهندسی درست خانواده یک سری ملاحظات حقوقی – فقهی می خواهد، یعنی معادله حق و تکلیف افراد خانواده در برابر همدیگر و در برابر جامعه برای یک مهندسی دقیق اسلامی باید مد نظر قرار گرفته شود.

وی ادامه داد: برای اینکه به خانواده اسلامی دست پیدا کنیم باید یک نگاه جامع و مانع مبتنی بر عقل و نقل به الگوسازی سبک زندگی اسلامی داشته باشیم؛ اگر این دیدگاه در میان خانواده های ایرانی نهادینه شود به یقین در سطح بین المللی شایع خواهد شد، همانگونه که الگوهای امروزه الگوهای غربی همانند نوع لباس، تغذیه و غیره جهانی شده است.

رحیم پور ازغدی یکی از خطیرترین مراحل اجتهاد دینی در مسأله خانواده را بررسی رابطه زن و مرد، دختران و پسران، پدر و مادر، پدر یزرگ و مادربزرگ و والدین و کودک دانست و اظهار داشت: کارشناسانی که اشراف به روایات دارند باید بسیار بر روی این مسأله ها دقت کرده و با در نظر گرفتن همه ابعاد آن بر روی آنها کار کنند.

خانواده را ناقص تعریف نکنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از خانواده باید تعریفی ارائه شود که سبب تکامل شود، عنوان کرد: یک کارشناس باید به گونه ای تعریف ارائه دهد که خانواده به سوی رشد حرکت کند نه اینکه به سردخانه ای تبدیل شود که استعدادها را در خود منجمد کند.

وی افزود: کوچکترین اشتباه در ارائه تعریف از نهاد خانواده، افراط، تفریط، روشن فکربازی در آوردن یا نگاه متحجرانه به خانواده و یا درک ناصحیح از آیات و روایات منجر به فروپاشی بنیان خانواده ها می شود؛ بنابراین بسیار باید بر روی این مسأله دقت کرد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه ما در نهاد خانواده به دنبال ثبات، پویایی و تحول هستیم، ابراز داشت: یک عمل نادرست در خانواده سبب فروپاشی آن و درنهایت به سرد شدن طرفین و خیانت منجر می شود؛ بنابراین به یقین نباید عملی انجام داد که این بنیان گرم به ورطه رکود کشانیده شده یا تذلذل یابد.

اصالت، کهنگی نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: اگر در عرصه خانواده اصالت را با کهنگی اشتباه بگیریم، مانع رشد مرد و زن و فرزندان شده ایم و تمامی جاذبه های زندگی را به دافعه تبدیل کرده ایم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در جامعه کنونی ما رشد سریع فرهنگی صورت گرفته است و از یک ملت درجه سه به ملت درجه یک در حال تغییر هستیم، اگر این رشد سریع را به خوبی مهندسی نکنیم و عوارض آن را نبینیم، بسیاری از ارزش ها از دست می رود.

انقلاب اسلامی، هویت بخش به شخصیت زنان

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه رشد شخصیتی در زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جهان بی سابقه بوده است، بیان داشت: این مهم یکی ازبرکات انقلاب اسلامی است که در آن، زن از یک ضعیفه منزویِ جاهل به یک عنصر هوشمند، مفید، پرکاربرد و فعال در جامعه تبدیل شد که با این کار مهر ردی بر همه اتهامات مبنی بر حذف حقوق زنان در حکومت مذهبی زده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیان برخی ازعلل بالا رفتن آمار طلاق پرداخت و عنوان داشت: نمی توان تنها علت کمرنگ شدن میل جوانان به تشکیل خانواده را صرفاً مسائل اقتصادی دانست، چراکه بسیاری از علل دیگر هستند که در این زمینه دخیل بوده رسیدگی نشده اند که از میان آنها می توان به عدم درک و فهم از ماهیت ازدواج و نا آشنایی با سبک زندگی اسلامی اشاره کرد.

وی ادامه داد: جامعه چیزی غیر از خانواده نیست؛ همه مشکلات در همه عرصه ها باید از طریق خانواده پیگیری و حل شود، البته رسانه ها و نهادهای آموزشی هم مؤثر هستند، اما مؤثرترین نهاد در شکل دهی به عقاید نسل آینده، خانواده است.

خانواده از دیدگاه اسلام

رحیم پور ازغدی به توصیف نهاد خانواده از دیدگاه اسلام پرداخت و ابراز داشت: خانواده از نظر اسلام یک تجمع صرفاً غریزی، اضطراری، امنیتی و اقتصادی نیست، بلکه علاوه بر اینها به دنبال کارکرد معنوی آن است و این همان مرز جدایی زندگی حیوانی از انسانی و خانه از لانه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خانواده ها را دو دسته معرفی کرد و اظهار داشت: نخستین دسته تربیت نشده هستند؛ یعنی اصولی ندارند که تابع آنها باشند و متأسفانه اکثر خانواده ها از این دسته هستند؛ دومین دسته خانواده تربیت شده و تابع اصول و قواعد اسلامی است؛ یعنی مناسبات میان اعضای خانواده و ارتباط آنها با بیرون تعریف شده است و با عقل خود زندگی می کنند و این نوع خانواده ها بسیار کم هستند.

وی افزود: متأسفانه امروزه ما تصمیمات بزرگ زندگی خودمان را بر اساس غریزه می گیریم و خودمان نمی دانیم چه می کنیم؛ بنابراین ضروری است قبل از پاسخ به هرگونه نیازمان باید بدانیم به آن چه نیازی داریم؟ آیا معلوم است؟ مقدور است؟ ممکن است یا نه؟

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: با اندکی توجه به دور و اطراف زندگی خودمان در می یابیم که خانواده هایی که بر اساس عقل و شرع دارند زندگی می کنند نه بر اساس غریزه و حرف دیگران، راحت تر زندگی می کنند؛ خانواده ای که روابط آن تابع اصول و قواعد است، بسیار خوب در حال زندگی هستند و در زندگی آنها توهم و طمع جایی ندارد و تنها معیار زندگی شان خداوند است.

نسلی بسیار خطرناک و آسیب پذیر در حال تربیت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه خانواده ایرانی کودک سالار است، تصریح کرد: خدا به داد نسل آینده برسد، چراکه یک نسل تنبل، خودخواه، راحت طلب، متکبر، مدعی، پرتوقع، کم کار، کم تحمل، پرمصرف و کم تولید در حال پرورش است؛ سابقاً دو جوان ازدواج می کردند و قانع بودند، اما این نسل در حال پرورش از همان ابتدای راه می خواهند همه چیز در اختیارشان باشد و در برابر سختی ها بسیار کم تحمل و آسیب پذیر هستند.

وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلاتی که امروزه سبب جدایی و طلاق می شود، در گذشته یک سری مشکلات عادی تلقی می شد، اما چون امروزه با نسلی کم تحمل و راحت طلب رو به رو هستیم، آمار طلاق به دلایل بسیار کوچک بالا رفته است.

رحیم پور ازغدی یادآور شد: در خانواده های اسلامی از اسراف و تجمل گرایی و تنگدست نمایی خودداری و پرهیز می شود؛ در این نوع خانواده افراد همواره قانع بوده و هیچگاه زیاده خواهی نمی کنند و اگر مازاد بر خرجشان چیزی باقی ماند، به خانواده های دیگر کمک می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ویژگی های اصلی یک خانواده اسلامی را این گونه توصیف کرد: ادبیاتی صمیمانه و سرشار از ادب بر آن حاکم بوده، الگوی مصرف صحیح دارد، اهل آن از کار فرار نمی کنند، تولید ثروت در آن از راه مشروع است، فضایی آکنده از شادی، اعتماد، عشق و فداکاری بر آن حکمفرماست، اهل آن نمازگزار هستند، از خشونت دوری می کنند ، اما قاطعیت در انجم امور دارند، اهل نظافت بوده و در برابر سرنوشت یکدیگر متعهد هستند.

وی ادامه داد: اهل یک خانواده اسلامی به وظیفه خود و حقوق دیگر اعضا می اندیشند نه بالعکس؛ متأسفانه امروزه افراد به حقوق خود اندیشیده و از وظایف خود غافل شده اند./۸۴۱/ز۵۰۴/س

پایان بخش اول

ارسال نظرات