۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۱۰۷۲۵
نماینده مردم شبستر در مجلس:

ایران در آینده به واردکننده نفت تبدیل خواهد شد

آقاپور علیشاهی گفت: در حدود یک دهه گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرده است که در صورت جذب نشدن ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت، ایران در آینده به واردکننده نفت تبدیل خواهد شد.
معصومه علیشاهی

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که ایران در پنج سال آینده نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، اظهار داشت: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر چنین سرمایه‌ای ندارد نیازی فوری به جذب سرمایه از خارج از کشور وجود دارد.

آقاپور علیشاهی ابراز داشت: در حدود یک دهه گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرده است که در صورت جذب نشدن 150 تا 200 میلیارد دلار در صنعت نفت، ایران در آینده به واردکننده نفت تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت انرژی آمریکا، باقی ماندن ظرفیت تولید ایران در سطح حدود چهار میلیون بشکه در روز و ناتوانی ایران در صادرات گاز را در نتیجه کمبود سرمایه و در دسترس نبودن تکنولوژی می‌داند که با انتقال تکنولوژی از کشوری دیگر می‌توان آن را جبران کرد.  

اختصاص سهم بیشتر به ایران جذابیت قرارداد را برای شرکت توتال از بین ‌می‌برد

نماینده مردم شبستر با اشاره به قرارداد نفتی توتال با طرف ایرانی، تصریح کرد: شرکت توتال در این قرارداد خطر بالای سیاسی را پذیرفت، از این رو اختصاص یافتن سهم بیشتر به طرف ایرانی می‌توانست جذابیت قرارداد را برای این شرکت از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: در این قرارداد نفتی، سهم توتال ۵۰.۱ درصد، شرکت نفت چین 30 درصد و شرکت پترو پارس(نفت ایران) نیز ۱۹.۹ درصد تعیین شده است، در روند این پروژه شرکت خارجی موظف است تا نیرو‌های داخلی را به کارگرفته و تکنولوژی‌های جدید را به این گروه آموزش دهد که با نظارت مدیریت وزارت نفت ایران و شرکت پترو پارس صورت خواهد پذیرفت.  

آقاپور علیشاهی افزود: در بیانیه شرکت توتال آمده است، در مرحله نخست حدود دو میلیارد دلار در فاز 11 پارس جنوبی هزینه می‌شود که این مقدار همان میزان سرمایه‌گذاری در ایران است که نتیجه آن، احداث و افزوده شدن 30 چاه و دو سکو به تأسیسات نفتی ایران است.

وی اظهار داشت: در ادامه این بیانیه آمده است که پس از اجرا شدن مرحله نخست در صورتی که نیاز به مخزن باشد، فاز دوم این قرارداد نیز عملیاتی خواهد شد که شامل ساخت تأسیسات شناور فشرده‌سازی گاز خواهد بود.

نماینده مردم شبستر ابراز داشت: وزارت نفت ایران تأکید کرده است که در قرارداد‌های جدید نفتی، بازپرداخت به پیمانکاران زمانی آغاز خواهد شد که میدان به تولید نهایی خود برسد، از این رو در صورتی که پیمانکاران خارجی از قرارداد خارج شوند، تا به تولید رسیدن میدان، سرمایه‌هایشان باقی خواهد ماند./878/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات