۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۵۱۰۶۳۵
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران اصفهان:

ترویج حجاب بدون «بلوغ اعتقادی بانوان» امکان پذیر نیست

​استاد حوزه علمیه خواهران گفت: اینکه با اجبار بشود در ترویج حجاب وارد شد خیلی راه به جایی نمی بریم، باید از لایه های زیرین عقیدتی شروع کرد تا خود خانم‌ها با اعتقاد راسخ حجاب را انتخاب کنند.
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران اصفهان، صدیقه بهشتی

صدیقه بهشتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان با اشاره به پیشینه حجاب در ادیان الهی گفت: قدر مسلم این است که قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است و تا آنجا که در کتاب های مربوط وجود دارد در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و مسیحیان نیز حجاب داشته اند، پس حجاب فقط مربوط به اسلام نمی شود.

معاون فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان این که حجاب را از ابعاد مختلف می توان مورد بررسی قرار داد، ابراز داشت: دلایل عقلی و روان‌شناسی حجاب بسیار مورد بررسی و دقت قرار گرفته است و به آن پرداخته شده است و این نکته حائز اهمیت است که کسانی پایبند به احکام دین و شریعت هم نیستند در دلایل عقلی و روان‌شناسی حجاب تأمل کنند و از نظر عقلی مصلحت پوشش را درک کنند.

بهشتی در ادامه گفت: از دلایل عقلی که می توان در مورد حجاب به آن اشاره کرد، حسن ذاتی پوشش است که انسان ذاتا و فطرتا بعضی کارها را مفید و در راه کمال می داند و بعضی از کارها را مانع کمال و موجب سقوط و قبیح می داند و در مورد حجاب و پوشش عقل ذاتا حجاب و پوششی را از همان آغاز خلقت تاکنون خوب و مطلوب می دانسته است.

عریانی با فطرت بشر ناسازگار است

استاد حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان این که بشر عریانی وب ی عفتی را بد می دانسته است و گاهی هم در بعضی جوامع عدم پوششی جرم بوده و مجازات برای آن در نظر گرفته می شد، تصریح کرد: شاید بهترین دلیل عقلی حجاب را خود قرآن کریم در آیه 59 سوره احزاب بیان نموده است که می فرماید :"يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَّحِيمًا".

وی ادامه داد: شاهد ما در آیه یادشده "ان یعرفن و فلا یوذین" است که خداوند می فرماید برای شناخته شدن به نیکی و نیز محفوظ ماندن از آزار، حجاب داشته باشید که از دلایل کلی ضرورت پوشش است.

بهشتی گویاترین آیه ای که درباره حجاب را آیه 59 سوره احزاب دانست و گفت: در این آیه خداوند می فرماید "ای پیامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مومنین بگو تا جلباب وپوشش های خود را بر خود فروتر گیرید این برای اینکه شناخته شدند و مورد آزار قرار نگیرند وخدا آمرزنده و مهربان است" و همچنین آیات شریفه 33-53-55 سوره احزاب و آیه 30-31-60 سوره نور هم اشاراتی به مبحث حجاب دارد.

اولین آیات حجاب برای مردها است

معاون فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان این که حجاب فقط مخصوص زنان نیست و اولین آیات حجاب برای مردها است، گفت: خداوند در ابتدا دستوراتی راجع به رعایت حریم خانه دیگران می دهد و سپس می فرمایند: "ای پیامبر گرامی به مردان مومن بگو دیدگان خود را فرو پوشند دامن های خود را حفظ کنند که برای آن ها موجب پاکی و طهارت بیشتر روح جسمی است به درستی که خدا به آنچه می سازند آگاه است".

استاد حوزه علمیه خواهران اصفهان با اشاره به این که پیامدهای بدحجابی و بی عفتی هم شامل فرد می شود و هم جامعه گفت: یکی از این پیامدها سقوط ارزش زن است که معمولا زنان بدون حجاب یا بدحجاب در معرض نگاه دیگران هستند و این نگاه ها غالبا از روی شهوت و هوسرانی است نه از روی شخصیت والای زن.

وی افزایش بیمارهای روحی و روانی را یکی دیگر از پیامدهای بدحجابی دانست و ابراز داشت: برخی از دختران و زنان برای جلب رضایت دیگران و توجه بیشتر دیگران دائما به جلوه گری و خودآرایی می پردازند و افکار خود را در بُعد تمایلات موهوم تقویت می کنند، چنین افرادی دائما شخصیت خود را با خواسته های دیگران همسو و همگون می کنند و از طرفی این خواسته ها محدود نیست و وقتی نتواند خود را مطابق میل دیگران ارائه دهد ثبات روحی، روانی خود را از دست می دهد.

معاون فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان در ادامه به دیگر پیامدهای بی‌حجابی اشاره کرد و گفت: اذیت و آزار اجتماعی، بی علاقگی به ازدواج ، ناهنجاری های خانوادگی و طلاق ایجاد زمینه خیانت از هم پاشیدگی بنیان خانواده از دیگر پیامد های بی حجابی و بی عفتی است.

بدحجابی یک ناهنجاری فرهنگی

بهشتی با بیان این که برای گسترش حجاب و عفاف در جامعه یک عزم جدی ملی و زیربنایی لازم است، اظهار داشت: بدحجابی یک ناهنجاری فرهنگی است و فرهنگ بر اساس لایه های تشکیل دهنده مجموعه ای از باورها، هنجارها ونمادها است و زیرین ترین لایه فرهنگی اعتقاد و باور است و منظور از هنجار قواعد حاکم بر رفتار و منظور از نماد لایه سطحی فرهنگ و نشانه ها از لباس پوشیدن وصحبت کردن است.

وی در ادامه بیان داشت: نماد که شامل پوشش هم هست لایه سطحی فرهنگی است پس بانوان ما در خصوص حجاب باید به اقناع عقیدتی برسند تا حجاب را انتخاب کنند و اینکه با اجبار بشود در این خصوص وارد شد خیلی راه به جایی نمی بریم، پس باید روی اعتقادات برنامه ریزی شود و از لایه های زیرین عقیدتی شروع کرد تا خود خانم ها با اعتقاد راسخ حجاب را انتخاب کنند و این نیاز به عزم ملی و کشوری دارد و طرح های استانی و شهری خیلی نمی توان موفق باشد.

بهشتی در پایان در مورد جایگاه حوزه علمیه در بحث حجاب گفت: مهمترین بستر و جایگاه ترویج فرهنگ حجاب حوزه های علمیه هستند و اگر در لایه های  اعتقادات برنامه ریزی شود بی شک یکی از وظایف اصلی حوزه های علمیه به ویژه حوزه های علمیه خواهران حل ریشه ای معضل بد حجابی است، چرا که اگر بخواهیم روی اعتقادات ولایه های زیرین برای باور پذیر کردن حجاب بانوان کار ریشه ای شود و برای ریشه ای کار کردن باید از سنین زیر تکلیف و سنین تکلیف شروع کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی باید چند برنامه کلان در سطح ملی داشته باشیم  و برنامه بلند مدت وتلاش وکار بر روی لایه های زیرین فرهنگی و باور پذیر کردن تقویت اعتقادی بانوان و این در سنین پایین باید رخ دهد و هم برای همه بانوان برنامه میان مدت و بلند مدت داشته باشند تا انشالله با یک برنامه دراز مدت این معضل بطور کلی ریشه کن شود./939/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات