۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۱۰۴۴۲

فراخوان طرح های نوآورانه قرآنی کشور

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان از فراخوان جمع آوری طرح های نوآورانه قرآنی در سطح کشور خبر داد و گفت: این طرح ها پس از داوری در کتابی با عنوان «نورآوری های قرآنی کشور» به چاپ می رسد و از برگزیدگان تقدیر می شود.
حجت الاسلام قطبی نشست رسانه ای فراخوان نوآوری های قرآنی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست رسانه ای فراخوان کتاب نوآوری های قرآنی کشور از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری مشترک میز توسعه و تعمیق قرآن و تبلیغ شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور حجت الاسلام محمد قطبی رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، در سالن جلسات مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان در ابتدای این جلسه با اشاره به نوآوری در صنایع فرهنگی اظهار داشت: امروز، عصر نرمینگی است؛ زمانی پیشرفت بر پایه دانش و زمانی بر پایه صنعت بود اما در این عصر، جوامعی که توجه به خلاقیت، نوآوری و ظهور ایده های جدید دارند، جوامع پیشتاز، بالنده و پیشرو خواهند بود.

وی با بیان این که اگر جامعه ای به نوآوری توجه نکند عقب خواهد افتاد، حتی اگر در دوره صنعت و دانش پیشتاز بوده باشد، ادامه داد: تحول در جامعه امروز بر اساس تکنولوژی های فکر پایه و نرم است؛ تدوین نقشه جامع علمی کشور اتفاق خوبی بود که در مجامع علمی کشور در عرصه آموزش ابلاغ شد و شامل فناوری های سخت و نرم می شود.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن ابراز داشت: سبک ها و روش هایی وجود دارد که می تواند در عرصه فکر و فرهنگ جامعه را به رشد و تعالی برساند؛ از همین جهت تکنولوژی نرم در اسناد بالادستی جایگاه پیدا کرد؛ امروز در دنیا هم به همین گونه است و آفرینش گری سر حلقه رشد و تعامل جامعه است.

وی با تأکید بر این که جامعه اسلامی مدعی هیمنه قرآنی و اسلامی است، گفت: این ادعا تحقق پیدا نمی کند مگر در حوزه های نرم که متکی بر نوآوری است، متمرکز شویم؛ در عرصه فرهنگ اگر از ویژگی خلاقیت و آفرینش گری بهره گیری نکنیم، ناکام خواهیم بود.

حجت الاسلا قطبی بیان داشت: در حوزه رسانه نیز به همین شکل است و اگر نو به نو نتوانیم از ابزار و الگوها استفاده کنیم، آن رسانه ناکام خواهد بود؛ همچنین در عرصه تعلیم و تربیت و سایر زمینه ها به همین شکل است.

وی یکی از مهمترین عرصه های فرهنگی که باید به آن پرداخته شود را فرهنگ و معارف قرآنی عنوان کرد و افزود: برخی نمونه های نوآوری قرآنی به شکل مستقل قابلیت پرداختن و رسانه ای شدن دارد و در سطح کشور باید در رسانه ها معرفی شوند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: باید به حوزه قرآن توجه ظریف، حکیمانه و خلاقانه شود تا جامعه بتواند به رشد خود در زمینه قرآنی برسد؛ فرهنگ قرآن عرصه های مختلفی دارد که به آن شاهراه های فرهنگ ساز گفته می شود و ما آن ها را شناسایی کرده ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از این عرصه ها، عرصه ادبیات و فرهنگ عامه است که به شعر، داستان و ضرب المثل پرداخته شد؛ کار ویژه در چنین زمینه هایی موجب می شود که فرهنگ قرآنی در کشور گسترش پیدا کند.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن با بیان این که سنت های اسلامی از دیگر عرصه هایی است که به آن توجه خوبی شده است، گفت: قرائت قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان در اماکن متبرکه و مساجد سراسر کشور برگزار می شود که در این طرح، فرهنگ قرآنی به شکل چشمگیری گسترش پیدا کرد.

وی فرهنگ و هنر محیطی را از دیگر فرهنگ های قرآنی دانست و ادامه داد: عرصه رسانه و صنایع فرهنگی است که می تواند فرهنگ قرآن را ترویج کند؛ در جهاد دانشگاهی تهران، مرکز رشد هنر و فناوری های قرآن تأسیس شد و از نوآوری های قرآنی در آن مرکز حمایت می شود.

حجت الاسلام قطبی ابراز کرد: در شرایط فعلی در کشور نوآوری های خوبی انجام شده است که ما به دنبال آن هستیم تا این نوآوری ها جمع آوری شود و در قالب یک کتاب و همچنین تحت وب و در قالب سامانه پلت فورم جمع آوری شود و در اختیار مجامع فرهنگی قرار گیرد.

وی «نوآوری های قرآنی کشور» را عنوان این اثر معرفی و تأکید کرد: وظیفه اصحاب رسانه جمع آوری و پرداختن به این نوآوری ها است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به تشریح محورهای اصلی نوآوری های قرآنی پرداخت و گفت: «آموزش و یاددهی قرآن کریم(روش ها، الگوها، رسانه ها، تکنولوژی)»، «چاپ و نشر مفاهیم، مضامین داستان ها و موضوعات قرآنی»، «رویدادهای رقابتی و مسابقات استانی، ملی و بین المللی قرآن کریم»، «محافل و مجالس(خانگی، دانش آموزی، دانشجویی، عمومی، جزء خوانی، کرسی تلاوت)»، «رسانه های نوین و تولیدا چند رسانه ای(صوتی، تصویری و ترکیبی)»، «تزئینات و هدایای قرآنی(تزئینات مناظر شهری، نمای ابنیه، تزئینات داخلی، اقلام تزئینی، هدایا و سوغات)»، «جاذبه های گردشگری قرآنی(اماکن، رویدادها، محافل)» محورهای نوآوری های قرآنی برای ارائه به جشنواره است.

وی با بیان این که بیش از 12 روش آموزش در حال حاضر در کشور وجود دارد، بیان داشت: هر کدام از این روش ها قابلیت پرداخته شدن دارد و برخی از این روش ها واقعا نوآورانه و خلاقانه است که تأثیر بسیار چشمگیری در آموزش ها داشته دارد.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن از خرید سالانه بیش از 2هزار میلیارد تومان سوغات توسط زائران حرم مطهر امام رضا(ع) خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه بیش از 70 درصد این کالاها چینی و غیر قرآنی است؛ اگر در سوغات و هدایای قرآنی نوآوری وجود داشته باشد، در این زمینه ظرفیت های بسیار زیادی در شهرهای مذهبی وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای ارسال مقالات و طرح ها تا پایان مرداد ماه سال جاری فرصت لحاظ شده و بعد از آن، نوآوری ها داوری می شود و در قالب کتاب نورآوری های قرآنی کشور منتشر می شود و در سامانه پلت فورم تحت وب اشتراک گذاری شده و از برترین ها تقدیر خواهد شد./840/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات