۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۱۰۲۱۲
در جدیدترین شماره ماهنامه حاشیه می‌خوانیم؛

گفت‌و‌گوی خواندنی با آیت الله یزدی درباره حوزه انقلاب

در بیست و ششمین شماره ماهنامه حاشیه، گفت‌وگوی خواندنی با آیت الله یزدی با عنوان «می‌خواهند حوزه را به قبل از انقلاب برگرداند» آمده است.
ماهنامه حاشیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیست و ششمین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه را با مدیر مسؤولی حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد روانه بازار نشر کرده است.  

در بخش «مکتوب ماه» این ماهنامه مطالبی با عنوان‌های: «نشانه‌های تنزل»، «تهران و احیاء حوزه دویست ساله؛ از آیت الله علی‌اکبر رشاد» و «این نکته را خوب توجه کنید؛ از حضرت آیت الله جوادی آملی» آمده است.

همچنین عنوان «نگاهی به دانشنامه علوم قرآن در بخش «گزارش ماه» و عنوان «استاد ماه، مطهری بود؛ همان که اسمش هست و رسمش نیست...»در بخش «یاد ماه»، بررسی شده است.

مطلب «وقتی فیضیه تعطیل شد» در بخش «تاریخ حوزه» و مطلب «امام روستا؛ طرحی بری تمرین تمدن‌سازی» نیز در بخش «گفتمان  تحول» پیش روی ما قرار گرفته است.

«می‌خواهند حوزه را به قبل از انقلاب برگردانند» عنوان گفت‌وگویی با آیت الله محمد یزدی، یار باوفای امام و رهبری و رئیس مجلس خبرگان رهبری است که در بخش «استاد ماه» به آن پرداخته شده است.

وی در  بخشی از این گفت‌وگو درباره ورود حوزویان در عرصه سیاست و حوزه انقلابی چنین گفته است:

همین الان  کسانی  را می‌شناسم که در  سطوح بسیار بالایی هستند؛ ولی  عقیده دارند نباید سیاست را دنبال کرد. متأسفانه  حوزه الان  گرفتار این خطر است. کسانی  را هم  سراغ دارم که در مسائل سیاسی  به روزترین افراد هستند و وقتی  مقام معظم رهبری می‌گویند حوزه باید انقلابی  باشد،  کلام  ایشان را پیگیری می‌کنند و می‌گویند، معنای آن  یعنی چه و چه باید کرد که حوزه هم حوزه  باشد و هم انقلابی باشد. 

ولی در همین شرایط کسانی را هم می‌شناسم که در  سطوح بالا حوزه هستند، ولی اصلا با انقلاب کار ندارند و نه تنها کار ندارند  بلکه اگر کسی صحبتی از انقلاب هم بکند، طرف را از خود دور می‌کنند و این وضع  وجود دارد که من بارها عرض کردم.

 اگر از من بپرسید، من با کسی پروا ندارم و احتیاط هم نمی‌کنم  و صریح حرفم را می‌زنم.  الان  خطری که  من  در حوزه‌ها احساس می‌کنم این است که کسانی دنبال این هستند که حوزه را به قبل از انقلاب برگردانند؛  یعنی بگویند، سیاست در تهران است و عدهای دارند  کشور  را  اداره می‌کنند و  حوزه علمیه هم در  قم  است و ما باید فقط درس و بحث خود را داشته باشیم و کاری به اوضاع و اطرافمان نداشته باشیم.

 آیت الله یزدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع استقلال حوزه اشاره‌ کرده،در این باره  این گونه گفته است:

استقلال حوزه، به معنای مقابله با حکومت و حاکمیت نیست و این اشتباه است که ما علمی  را در حوزه بلند کنیم و بگوییم حوزه مستقل است و معنا آن این است که حوزه با انقلاب رو در رو است و درگیر با انقلاب است، نه! مقصود از استقلال حوزه این است که حوزه در برخورد با حاکمیت  نباید هضم شود؛  به عبارت دیگر، روابطی که میان مردم و حوزه وجود دارد، روابط مرجعیت و مقلِد و و مقلَد و وجوهات شرعیه و امور مالی و درس و بحث اینها را حکومتی نکنیم؛ یا مثلا ائمه جمعه  وقتی می‌خواهند خطبه بخوانند حکومتی نباشند، بلکه مرجعیتی باشند.

عنوان «صف ثبت نام» عنوان مطلبی در بخش «یادداشت رسیده» و پرونده ویژه این شماره ماهنامه حاشیه نیز درباره طلاب مدافع حرم است و در این بخش موضوع‌های همچون «آنان که تا کشف حقیقت به پیش تاختند»، «در سوریه، کار فرهنگی، خیلی مهم‌تر از بخش نظامی است»، «نام و یادی از شهدای روحانی مدافع حرم»، «طلاب وظایفی در سوریه دارند که از غیر طلبه بر نمی‌آید» و  «تشکیل هسته‌های مقاومت در کل عالم،  وظیفه ما طلبه‌هاست» واکاوی  شده است.

«در سوریه، کار فرهنگی، خیلی مهم‌تر از بخش نظامی است»، عنوان گفت‌وگو با یکی از روحانیان مدافع حرم درباره حضور و فعالیت‌های  طلاب در جبهه‌های سوریه است که در مقدمه این گفت‌وگو درباره حضور و فعالیت فرهنگی طلاب در سوریه چنین آورده شده است:                                                                                    

بعد از اینکه شماری از روحانیون در جبهه مقاومت  سوریه به شهادت رسیدند و خبر آن رسانه‌ای شد، شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد، چه ضرورتی باعث می‌شود که یک طلبه فعالیت‌های علمی‌اش را تعطیل کند و در صحنه نبرد حاضر شود؟ اصلا نیازی به حضور طلاب در صحنه جنگ سوریه هست و طلاب آنجا بیشتر مشغول چه کارهایی هستند؟ آیا اولویت کنونی یک طلبه باید حضور در سوریه باشد؟ پرسش‌هایی از این قبیل باعث شد تا برای یافتن پاسخ، به حضور چند تن از طلاب مدافع حرم برسیم  پرسش‌های خود را با آنان در میان بگذاریم.

«ابوفاضل» از طلبه‌های است که توفیق حضور در جبهه مقاومت و سوریه و شرکت در چندین عملیات مانند آزادسازی منطقه شیعه نشین «نبل و الزهراء» را داشته و با سه شهید طلبه، همرزم بوده است. او نقش اصلی  طلبه‌ها را در  جبهه سوریه انجام فعالیت‌های فرهنگی دانسته، در این باره چنین می‌گوید:

 وقتی یک  طلبه از ایثار و شهادت بحث می‌کند و در عمل هم آن را نشان می‌دهد تأثیرش چندین برابر خواهد بود؛ مثلا شجاعت شهید خلیلی که از  شهدای روحانی مدافع حرم هستند بین  بچه‌های گردان زبانزد بود. 

به یاد دارم، شب قبل از شهادتشان، من و شهید خلیلی و یکی از دوستان دیگر یک تیم بودیم؛ ایشان خشاب و نارنجک کم  داشتند و از من خواستند و من به ایشان دادم و  یادم نمی‌رود، بعد شهید خلیلی رو به من کردند در حالی که با دست خود اشاره می‌کردند، گفتند: فردا طوری بجنگیم که همه انگشت به دهان بمانند؛  چند بار  این جمله را تکرار کردن و همین طور هم شد.

یک روحانی  دم از ایثار و شهادت  بزند؛ اما به گفتارش عمل نکند، آن حرفش هم هیچ اثر نخواهد داشت. امثال  خلیلی در عمل این را به همه  بچه‌ها نشان دادند که اگر حرفی می‌زنند به آن حرف عمل هم می‌کنند.  به هر حال نظر من عمده وظیفه روحانی در سوریه در بخش فرهنگی است.

 در بخش آخر ماهنامه با عنوان «تربیت سیاسی طلبه» نیز به مطالبی همچون: «حوزه و تربیت سیاسی طلبه»، «مثل انبیا؛ ثمرات علمی، معنوی و هویتی حضور سیاسی»، «فقدان تربیت سیاسی»،  «طلاب؛ آسیب‌ها و چالش‌ها»، «حکمت عملی در حوزه تضعیف شده است»، «از نظر تا عمل»، «طلبه برای و ورود به سیاست به نظام فکری نیاز دارد» و «نظم فکری، مقدمه تربیت سیاسی» اشاره شده است.

گفتنی است، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیست و ششمین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه را با قیمت ۳۵۰۰ تومان راهی بازار نشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۲/ش

ارسال نظرات