۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۵۱۰۰۵۵
مدیر عامل انتشارات بین المللی گاج:

افتتاح باغ کتاب پدیده ای مبارک برای صنعت نشر و عموم مردم است

مدیرعامل انتشارات بین المللی گاج افتتاح باغ کتاب را پدیده ای مبارک برای صنعت نشر و عموم مردم دانست و گفت: افزایش ویترین کتاب به مخاطب فرصت مطالعه، بررسی و سپس انتخاب را می دهد و سبب افزایش فروش کتاب می شود.
ابوالفضل جوکار باغ کتاب تهران

ابوالفضل جوکار، مؤسس و مدیرعامل انتشارات بین المللی گاج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، افتتاح باغ کتاب را پدیده ای مبارک برای صنعت نشر و عموم مردم دانست و با اشاره به موضع گیری اتحادیه اتحادیه ناشران و کتاب فروشان نسبت به این افتتاح گفت: عمده ناشران با اصل این موضوع موافق بوده اما بخشی از کتاب فروشان از این مسأله گله مند هستند.

وی افزود: این عزیزان نگران آفت فروش کتاب در کتاب فروشی های کوچک، محلی و کتاب فروشی های راسته خیابان انقلاب و کریم خان هستند. به عقیده من این موضوع در درازمدت باعث رشد فروش کتاب در کتاب فروشی های خرد می شود؛ چرا که افزایش ویترین کتاب آن هم ویترینی که به مخاطب فرصت مطالعه،  بررسی و سپس انتخاب را می دهد، ذائقه ایجاد می کند و باعث افزایش فروش کتاب می شود.

جوکار اظهار داشت: گاهی اوقات مخاطب  به قصد خرید یک جلد کتاب به کتاب فروشی های  بزرگ مراجعه می کند و اگر فرصت دیدن و تورق و مطالعه بخشی از کتاب را داشته باشد، کتاب را انتخاب کرده و موقع خروج با چندین کتاب و با دست پر خارج می شود.

وی ادامه داد: این امکان در کتاب فروشی های خرد و محلی وجود ندارد. بنده معتقد هستم، مردم ما کتاب خوان هستند ولی کتاب در دسترس آنها نیست. اگر کتاب دیده شود، حتماً خریده می شود. به نظر من همان اشخاصی که به کتاب فروشی های بزرگ مراجعه می کنند و ده ها کتاب می خرند، عادت به کتاب خوانی و خرید کتاب پیدا می کنند و در نهایت از کتاب فروشی های محلی و خرد هم خرید می کنند.    

مدیرعامل انتشارات بین المللی گاج ابراز داشت: نمی توان گفت که کتاب فروشی های بزرگ تأسیس نشود؛ چرا که به کتاب فروشی های خرد آسیب می رسد. به نظرم، همکاران عزیز در کتاب فروشی های کوچک در کشور باید با ایده پردازی و ایجاد بستر و شرایط مطلوب برای مخاطب از حیث محیط مناسب، تنوع کتاب، تخفیف های خوب نسبت به جذب و حفظ مخاطبان خود اقدام نمایند و همیشه به روز باشند.

وی در پاسخ به اینکه پس علت نگرانی اتحادیه ناشران و کتاب فروشان چیست، گفت: نگرانی جناب آقای آموزگار به عنوان رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان کاملاً بجاست، ایشان صرفاً رئیس اتحادیه ناشران نیستند بلکه نام اتحادیه ما، اتحادیه ناشران و کتاب فروشان است.

جوکار خاطرنشان کرد: کمتر ناشری به افتتاح یک کتاب فروشی بزرگ معترض است، اما طبیعتا عمده کتاب فروشی ها به این پدیده معترض هستند و ایشان مسؤولیت دفاع از حقوق این عزیزان را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: افتتاح باغ کتاب در کوتاه مدت در فروش کتاب و  فروش های خرد شهر تهران اثر می گذارد. هزینه اداره یک کتاب فروشی با درآمد ناخالص حداکثر 35% ، کار دشواری است؛ به عبارت دیگر، باغ کتاب یک نمایشگاه کتاب کوچک دائمی است اما در دراز مدت باعث رشد فروش کتاب می شود و کتاب فروش های خرد با ارائه خدمات خوب به مخاطب می توانند فروش خود را افزایش دهند.

مدیرعامل انتشارات بین المللی گاج با اشاره به راهکارهایی برای رضایت کتاب فروشی ها از تأسیس باغ کتاب گفت:  شهرداری تهران باید موضوع مالکیت (ساخت) و بهره برداری را دو مقوله کاملاً مستقل و تخصصی ببیند.

وی افزود:این، بدان معناست که بعد از مرحله ساخت باغ کتاب، بهره برداری از آن را به اتحادیه ناشران و کتاب فروشان واگذار کند و اتحادیه با کمک کتاب فروشی ها و با ذی نفع کردن این عزیزان و استفاده از تجارب آنها باغ کتاب را اداره کند؛ با این روش هم کار تخصصی کتاب فروشی به متخصص آن سپرده می شود و هم کتاب فروشان عزیز با یک تعریف دقیق و عادلانه ذی نفع  می شوند./۱۳۲۳/ ت ۳۰۲/ ش

ارسال نظرات