۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۵۱۰۰۵۳
حجت الاسلام محمدی:

امر تربیت در اسلام تعطیل بردار نیست

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که تربیت در اسلام تعطیل بردار نیست و قرآن کریم می فرماید« فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ» گفت: تعطیلی یک فرهنگ غربی و زشت ترین و غلط ترین واژه در یک کشور اسلامی است.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) با بیان این که امر تربیت در نظام اسلامی تعطیل بردار نیست، گفت: متأسفانه از آن جایی که نظام فرهنگی ما برگرفته از نظام فرهنگی غرب است در بیشتر موارد فرهنگ غربی به جای فرهنگی اسلامی ما نشسته است و ما ناخواسته فرهنگی دینی خود را از دست داده ایم.

وی با اشاره به این که در اسلام چیزی به نام اوقات فراغت وجود ندارد، افزود: قرآن کریم می فرماید« «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ» یعنی از هر کار که فارغ شدی به کار دیگر بپرداز.

کارشناس رسانه ملی با بیان این که فرصت انسان در دنیا بسیار کم است، تصریح کرد: به همین دلیل انسان در زندگی خود نباید به فکر تعطیلی باشد چرا که وقت انسان قلیل است برهمین اساس فکر تعطیلی هم برای زندگی یک مؤمن زیانبار است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: حتی روز جمعه هم که در اسلام تعطیل عنوان شده است به معنی تعطیلی مطلق است و باید دقت کرد که شاید در این روز یک کار تعطیل شده باشد ولی کارهای دیگری از جمله یادگیری احکام دین، تفقه در دین، نظافت و پاکیزگی، صله رحم و کارهای ضروری است که انسان در طول هفته به آن نرسیده است، جایگزین آن یک کار می شود.

وی باتأکید بر این که کلمه تعطیل واژه پسندیده ای نیست، ادامه داد: تعطیل به معنای معطل و بیهوده بودن است بنابراین انسان باید از آن پرهیز کند و باید دقت کرد که تعطیلی غلط ترین و زشت ترین واژه در نظام اسلامی است.

کارشناس رادیو معارف با اشاره به حکمت 133 نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت می فرمایند« الدُّنْيَا دَارُ مَمَرّ لاَ دَارُ مَقَرّ، وَالنَّاسُ فِيهَا رَجُلاَنِ: رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَرَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا» یعنی دنيا سراى عبور است نه سراى اقامت و مردم در دنيا دو گونه اند: بعضى خود را فروختند و خويش را هلاك كردند و بعضى خود را خريدند و آزاد كردند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: دنیا مسافرخانه است و همانطور که انسان در مسافرخانه کارهای طولانی مدت را انجام نداده و تنها به انجام ضروریات اکفتا می کند، نگاه انسان به دنیا نیز باید به همین شکل بوده و انسان به اقل زندگی اکتفا کند و یان یعنی تعطیلی برای مسلمان و جامعه اسلامی بی معناست.

وی افزود: در مورد معنویات باید دقت کرد که در تنها جایی که معنویات به این حد پیدا می شود دنیا است و در جای دگیر این چنین نیست؛ بنابراین باید هر چه بیشتر در بعد معنوی تلاش کنیم زیرا فرصت انسان برای به دست آوردن لذت ها با وجود آخرت تا ابدیت ادامه دارد؛ ولی فرصت انسان برای کسب معنویات محدود به همین لحظه و دنیاست بنابراین باید از لحظه های خود نیز برای کسب معنویت بهره گرفته و حداقل ها را نیز از دست ندهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: به همین دلیل بیان شده است که وقتی نماز می خوانید با نماز وداع کنید چون ممکن است آخرین نماز شما باشد./968/پ۲۰۲/ج

 

 

ارسال نظرات