۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۰۹۹۹۲
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی:

رسا قوی ترین رسانه حوزوی است/ نقاط ضعف و کاستی های حوزه را نباید بزرگ نمایی کرد

مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه گفت: در حال حاضر قوی ترین خبرگزاری و رسانه حوزوی خبرگزاری رسا است ولی این ظرفیت و توان در این رسانه وجود دارد که فعالیت های خود را بیش از پیش گسترش دهد.
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی

 به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه حوزوی بیش از 13 سال است که در فضای رسانه ای کشور مشغول فعالیت می باشد و تا کنون توانسته در موضوعات مختلف در فضای حوزه و جامعه به جریان سازی خبری و رسانه ای بپردازد.

در طول این 13 سال فراز و نشیب های فراوانی در مسیر این رسانه در جهت نیل به اهداف خود وجود داشته است و در برهه های مختلف نیز این روند اطلاع رسانی و جریان سازی معطوف به بیان دستاوردهای حوزه های علمیه، نظام اسلامی و بیان نقاط ضعف و چالش های موجود و ارائه راهکار در جهت برون رفت از معضلات و مشکلات پیش رو و ترسیم افق های روشن پرداخته است که عملکرد این خبرگزاری و جایگاه آن به عنوان رسانه مورد اعتماد علما و مراجع نشان دهنده تلاش های مسؤولان و خبرنگاران این رسانه حوزوی است.

یکی از برنامه هایی که این رسانه در جهت رفع نواقص، کاستی ها و نقاط ضعف خود و از بین بردن آنها و تقویت نقاط قوت خود در دستور کار قرار داده است، استفاده از نظرات کارشناسان حوزوی پیرامون این رسانه و عملکرد آن و ضریب نفوذ خبرگزاری در میان حوزویان است؛ موضوعی که می تواند موجب رشد بهتر و رفع نواقص و کاستی ها شود.

به همین منظور با حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی مشاور عالی مدیر حوزه های علمیه و رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم پیرامون عملکرد، نقاط ضعف و قوت و دستاوردهای خبرگزاری رسا، مصاحبه ای را ترتیب داده ایم.

وی که خود در زمینه فقه رسانه در حوزه علمیه قم کرسی درس دارد، معتقد است که رسا کارهای سترگ و مهمی را انجام داده و با رسالت انقلابی خود خدمت بزرگی به حوزه انجام داده و می دهد. از نگاه حجت الاسلام والمسلمین رفعتی پرداختن به مباحث فقه حکومتی یک اصل شاخص و مهم در زمینه فعالیت رسانه ای مؤسسه رسا است. وی در عین حال ضمن بیان توصیه هایی برای ارتقای فعالیت ها و روند کار پیشنهاداتی ارائه کرده است.

آنچه که در ادامه می خوانید مشروح مصاحبه خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با حجت الاسلام والمسلمین رفعتی است.

-امانتداری و صداقت دو رکن اصلی رسانه های حوزوی

رسا- اهمیت رسانه ها و نقش آنها در پرداخت و پیگیری موضوعات حوزوی به چه اندازه است؟

امروزه در عصر ارتباطات و رسانه قرار داریم و با آمدن رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتالی و نرم افزارهای ارتباط جمعی مختلف، حوزه های علمیه باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنند و در بحث رسانه و خبرگزاری به روز باشند.

متأسفانه ما در این حوزه عقب تر از جامعه هستیم و نیاز است تا در بعد رسانه ای، رسانه های حوزوی توسعه پیدا کنند و فعالیت آنها تقویت و به روز شود.

رسا- یک رسانه حوزوی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

رسانه های حوزوی باید علاوه بر اینکه ویژگی های ثابت یک رسانه مطلوب را داشته باشند از سوی دیگر باید امین باشند و اصل صداقت را رعایت کنند؛ همچنین علاوه بر اینها باید به دنبال سرعت در انتشار معارف الهی اسلامی و همچنین به دنبال فرهنگ سازی فرهنگ اصیل و اسلامی باشند چون رسانه هدف نیست و وسیله و ابزاری است که باید اهدافی را دنبال کند؛ که در نهایت به سمت پیاده سازی و گسترش دین و فرهنگ دین در جامعه حرکت کند و به دنبال اطلاع رسانی دقیق، درست و بدون مطالب حشو و زواید و دروغ و اغراق باشد، این ها ویژگی های یک رسانه حوزوی است.

-رسانه پل ارتباطی حوزه و جامعه باشد

رسا- خلأهایی که در بحث پرداخت رسانه ای به موضوعات حوزوی وجود دارد از نظر شما چه موضوعاتی را شامل می شود؟

رسانه های حوزوی در بخش اطلاع رسانی و خبر باید اخبار تولیدات حوزوی، تولیدات علمی، پیشرفت های حوزوی را برجسته کنند که این زمینه ها واقعاً نادیده گرفته می شوند و همچنین گزارش هایی از فعالیت ها و انتقاداتی که  نسبت به وضعیت حوزه وجود دارد را نیز با امانتداری به مسؤولین اجرایی در حوزه منتقل کنند.

در واقع خبرگزاری و رسانه های حوزوی می توانند پل ارتباطی میان اقشار و طبقات مختلف حوزویان و بزرگان حوزه و مدیران آن باشند که نیاز نباشد با تجمع و پرکردن طومار، مواضع و نظرات خود را به مسؤولین برسانند؛ لذا یک رسانه حوزوی باید ارتباطات دو طرفه ایجاد کند؛ هم گزارش فعالیت ها را بتواند به جامعه به ویژه جامعه مخاطب برساند و هم نظرات حوزویان را برای مسؤولین منتقل کند.

در زمینه پیشرفت های علمی و تربیتی، خیلی از گزارش هایی که از پیشرفت ها در این عرصه ها وجود دارد منعکس نمی شوند که اگر این دستاوردها منعکس شود، خیلی از انتقاد هایی که افراد مختلف به عملکردهای حوزه وارد می کنند، برطرف می شود البته نباید فقط نقاط ضعف بزرگنمایی شود بلکه باید نقاط قوت هم گفته شود و این نقاط قوت تبیین گردد تا این نقاط قوت تقویت و توسعه پیدا کرده و فراگیر شود.

اگر یک نقطه قوت آموزشی و پژوهشی در حوزه داریم، یک رسانه حوزوی می تواند به عنوان یک موضوع که در این حوزه ساری و جاری است آن را مطرح کند و آنهایی که غافل از این امتیازات هستند مطلع شده و خودشان هم از آنها بهره ببرند، لذا رسانه های حوزوی مانند خبرگزاری رسا می توانند در این موضوع جریان سازی مثبت داشته باشند و این جریان سازی تبدیل به تقویت ویژگی های مثبت حوزه و حوزویان شده و سبب استفاده از این نقاط قوت در خود حوزه و هم شناخت حوزه توسط دیگران و جامعه خواهد شد.

البته نباید نقاط ضعف و کاستی ها را نادیده گرفت و باید آنها را به طور خاص و ویژه برای مسؤولان حوزه بیان کرد تا آنها نیز نسبت به رفع کاستی ها و نقاط ضعف دغدغه مند شوند اما اگر همین نقاط ضعف به جای پرداختن صحیح به یک جریان رسانه ای تبدیل شود؛ چماقی می شود بر علیه خود حوزه و ضعف حوزه به جای اینکه برطرف شود برملا می شود.

-رسا قوی ترین خبرگزاری حوزوی است

رسا- عملکرد خبرگزاری رسا در این 13 سالی که از عمر آن می گذرد را چگونه ارزیابی می کنید؟

خبرگزاری رسا در طول این چند سالی که تأسیس شده در اطلاع رسانی خوب و به روز موفق شده است و البته ممکن است برخی ها نسبت به عملکرد خبرگزاری رسا انتقاد داشته باشند اما این خبرگزاری می تواند بیش از آنچه تاکنون فعالیت داشته فعالیت های خود را توسعه داده و آنها را تقویت کند.

 این ظرفیت در خبرگزاری رسا وجود دارد که به یک خبرگزاری و رسانه ای قوی تر از آنچه امروز هست تبدیل شود و در حال حاضر هم قوی ترین خبرگزاری و رسانه حوزوی خبرگزاری رسا است ولی می تواند فعالیت های خود را توسعه دهد و این توان و ظرفیت در این خبرگزاری وجود دارد.

رسا- نقاط ضعف خبرگزاری رسا را در چه حوزه هایی می دانید؟

بعضی از عزیزان و کارشناسانی که نسبت به خبرگزاری رسا انتقاد دارند، انتقادشان این است که این خبرگزاری فقط در رابطه با حوزه برادران ایرانی فعالیت می کند، این در حالی است که ما در حوزه علمیه قم شاهد حضور هزاران طلبه غیر ایرانی هستیم و این افراد مربوط به حوزه علمیه قم و در این حوزه مشغول به تحصیل هستند و مدیریت آنها در اختیار جامعه المصطفی است و خبرگزاری رسا می تواند در باره فعالیت های جامعه المصطفی فعالیت های جدی تری داشته باشد.

بسیاری از فضلا و روحانیان غیر ایرانی که در حوزه علمیه تحصیل کرده اند در سطح بین المللی کارهای بسیار بزرگی انجام داده اند و فعالیت های بین المللی در حوزه های مختلف خارج از کشور توسط همین دانش آموختگان غیر ایرانی انجام می شود و خبرگزاری رسا می تواند در این باره ورود جدی تری داشته باشد

همچنین در بحث پرداختن به حوزه خواهران نیز پرداخت کمی در خبرگزاری رسا انجام می شود، این درحالی است که بیش از 50 هزار فارغ التحصیل حوزوی از خواهران در سراسر کشور وجود دارد که اینها هم می توانند مخاطبان ویژه خبرگزاری رسا باشند و این خبرگزاری می تواند در این حوزه هم ورود جدی تری داشته باشد و به مسائل مربوط به حوزه های خواهران بیش از پیش بپردازد.

البته در قسمت های دیگری نیز کاستی هایی وجود دارد که باید تقویت شود، به خصوص در انتقال خبر امانتداری و صداقت صورت بیش از پیش صورت بگیرد.

پرداختن دقیق به موضوعات حوزوی نقطه قوت رسا

رسا- نقاط قوتی که از نظر شما در فعالیت های خبرگزاری رسا دیده می شود و نیاز است تا بیش از پیش تقویت شود مربوط به چه بخش و حوزه هایی می شود؟

نقاط قوت خبرگزاری رسا را باید در توسعه فعالیت های این خبرگزاری و اطلاع رسانی و جریان سازی که این رسانه دارد مشاهده کرد و یکی از نقاط قوتی که بسیار مهم است و به چشم می آید، سرویس ها و بخش های مختلفی است که این خبرگزاری در سالهای اخیر فعال کرده است و همچنین فعالیت در شبکه های اجتماعی از قبیل سایت وسائل و سایت های دیگر که توسط خبرگزاری رسا راه اندازی شده است از دستاوردهای مهم این رسانه حوزوی محسوب می شود.

پردازش فقه حکومتی، مباحث حکومتی فقه و فقه مورد نیاز جامعه امروز بعد از انقلاب از نقاط قوت دیگری است که از این خبرگزاری که از یک خبرگزاری به یک موسسه بزرگ فرهنگی و جریان ساز تبدیل شده دیده می شود.

 گاهی برخی از روحانیان و طلاب خارج از کشور که به کشورمان می آیند و با ما تماس می گیرند، می گویند از طریق سایت های زیر مجموعه خبرگزاری رسا درس های حوزوی را دنبال می کنیم و به خصوص از این سایت ها در مباحث فقه حکومتی و فقهی که مورد نیاز نظام جامعه و پیشبرد مدیریت جامعه اسلامی است استفاده می کنیم و این عرصه ها، از زمینه های موفقیت و نقاط قوت خبرگزاری رسا محسوب می شود.

رسا- از شما بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می کنیم

بنده هم به شما و همه مجموعه خبرگزاری رسا خداقوت و خسته نباشید می گویم و از این رسانه تقدیر و تشکر  می کنم و امیدوارم روز به روز فعالیت های این رسانه حوزوی قوی تر شده و در موضوعات مختلف حوزه در مباحث علمی، تربیتی، آموزشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز به روز شاهد تقویت و گسترش فعالیت های این خبرگزاری باشیم./872/گ۴۰۴/ج

ارسال نظرات