۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۵۰۹۹۲۴
گفت‌وگو؛

ذبح هویت زنانه در غوغای سبک زندگی غربی

برخی بانوان در غوغای سبک زندگی غربی گم می‌شوند؛ اما برخی با وجود توطئه‌های فرهنگی، فریب تبلیغات به ظاهر خیرخواهانه غربی‌ها را نمی‌خورند.
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه لرستان

اشاره: هویت زن هویت جامعه است، ارزش نهادن به زن و تکریم ارزشها و فضائل او به معنای ارج نهاندن به جامعه و زیبایی های انسانی او است، قرآن کریم زن را از آیات و نشانه های خداوند دانسته و برای زن ارزش های فراوانی قائل است.

بر اساس بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب وظیفه مهم و اصلی زن حفظ خانواده و تربیت فرزند است، به گونه ای که هیچ فعالیت یا کار دیگری نبای به این دو مسأله آسیب برساند.

خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان در رابطه با جایگاه و هویت زنان ترتیب داده که در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می شود.

رساـ به نظر شما در جامعه امروز آیا آن گونه که باید زنان به هویت خود آشنا هستند؟

خداوند متعال انسان ها را در قالب مردان و زنان به نيکوترين شکل و صورت آفریده و به هر یک جایگاه خاص به خود را داده است، در این آیه خداوند فرموده است: «مِنْ ءَايَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكمُ مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا؛ و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد.»، خداوند در اين آيات، آفرینش زنان را که مایه آرامش­ بخشی به زندگی عنوان کرده و از نشانه­ های خود معرفی می­کند

وجود همسران با اين ويژگي­ ها، براي انسان ها که مايه آرامش زندگي بوده و از مواهب بزرگ الهي محسوب مي‌شود، با توجه به نقش مادر بودن و همسری زنان این قشر در حفظ کانون خانواده رشد و کمال انسان ها نقش آفرین هستند.

با توجه به گفته امام راحل از دامن زن مرد به معراج می رود، هر مردی به جایگاهی رسیده در دامن مادری پاکدامن تربیت شده است، این مهم اهمیت جایگاه و نقش مادر در رشد و رسیدن به کما را نشان می دهد.

زنان اگر متوجه جایگاه و مقام خود باشند و در جهت درستی که آفرینش و فطرت برای این قشر تعریف کرده است، قدم بردارند هیچ گون توطئه ای به جایگاه و هویت زنان آسیب نمی رساند.

بانوان جامعه امروز به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول در غوغای سبک زندگی غربی گم می شوند و شخصیت خود را گم می کنند و اما برخی بانوان با وجود این همه تبلیغات و توطئه های فرهنگی دشمنان که در جبهه جنگ نرم در جهت بی شرم کردن، حیازدگی و پاکی زدایی شاهد آن هستیم، جایگاه و موقعیت خود را شناخته و فریب تبلیغات به ظاهر خیرخواهانه غربی ها نمی خورند.

دشمن در قالب ابزارهای مختلف همچون فیلم، کتاب، ابزارهای هنری مختلف در جهت تخریب هویت زن در تلاش هستند که زن را از هویت اصلی خود دور سازند، با وجود این همه تبلیغات تعداد کمی از بانوان هستند که فریب دسیسه های غربی را بخورند، راه مقابله با این هجمه ها و دسیسه های غربی نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و تبیین تعالیم الهی است.

رساـ تفسیر و تحلیل شما از منزلت اجتماعی زنان چیست؟

با وجود همه جو سازی ها و تبلیغاتی که علیه اسلام صورت می گیرد، مکتبی که به درستی برای زن ارزش قائل شده است، مکتب اسلام است، در آیات قرآن بارها از کلمات محسنین و المحسنات، مؤمنین و المؤمنات استفاده شده است، خدای متعال در قرآن کریم می فرماید فرقی بین زن و مرد نیست به این معنا که زن و مرد امتیازی بر یکدیگر ندارند و ملاک تقوا است.

زن و مرد هرکدام ویژگی خاص خود را دارند، بر اساس آموزه های دینی و قرآنی زن و مرد از نظر جایگاه انسانی مساوی هستند اما از نظر توانمندی و روش زندگی که آفرینش برای زن و مرد تعریف کرده است، تفاوت دارد و این تفاوت برتری آنان نسبت به یکدیگر نمی شود.

بانوان در خانه، تربیت فرزندان و شوهرداری با انجام وظایف خود به فضائلی می رسند و مرد در اجتماع وظایفی دارد که باید انجام دهد، وقتی محدودیتی برای حضور بانوان در برخی جایگاه های اجتماعی تعریف می شود به این معنا است فضیلتی که بانوان کسب کردند از آنان گرفته نشود.

تربیت فرزند کاری ارزشمند در حق جامعه است، حضور زنان در جامعه نباید با مردان مساوات داشته باشد، بلکه میزان اثرگذاری و نقش مؤثر آنان در جامعه اهمیت دارد، تربیت فرزندی خوب، با ایمان و اهل تقوا برای ایجاد تحول در جامعه ایفای نقش مادران و اهمیت توجه به جایگاه و منزلت آنان را می رساند.

سبک زندگی غربی به ظاهر به نفع بانوان حرف می زند و می خواهد آنان را به جایگاهی برساند که مفید نیست، با توجه به آیات و احادیث در می یابیم جایگاه و منزلت زن آنگونه که در مکتب ما ارزش گذاری شده است، در هیچ مکتبی اینگونه مورد توجه قرار نگرفته است.

آفرینش زن در مکتب اسلام حساب شده، دقیق و هماهنگ با آفرینش بانوان است اما غربی ها حقایق را وارونه جلوه می دهند و هدفشان ضربه زدن به جایگاه و هویت زنان است، غربی ها آموزه هایی خلاف آموزه های دینی و مبتنی بر کفر به صورت ظاهری و سطحی تعریف می کنند.

رساـ آیا در سیاست های کلان اجرایی، قوانین و به تبع آن اقدامات مسؤولان به سمت هویتهای اصلی زنان گرایش دارد یا خیر؟ آیا زنانی که در تربیت فرزند موفق هستند را به عنوان ارزش معرفی می کنیم؟

متأسفانه با وجود اینکه انقلاب در آستانه 40 سالگی است آنطور که به باید به جایگاه و هویت اصلی زنان توجهی نمی شود، قوانین آن طور که باید با اسلام و آموزه های دینی هم سو باشند اتفاق نیفتاده است، هنوز این فرهنگ که زن خانه دار نسبت به جایگاه و موقعیت خود در زمینه خانه داری، شوهرداری و تربیت فرزند افتخار کند به خوبی تبیین نشده است.

در جامعه امروز شاهد هستیم که زنان بهترین سالهای عمر خود را در راستای تحصیل در دانشگاه ها سپری می کنند و تحصیل آنان نه در زندگی خودشان و نه در جامعه اثرگذار است، انتخاب مسیر اشتباه زنان حاکی از این است که هنوز سیاست گذاری ها به خوبی تغییر نکرده و دلسوزان نظام باید در این حوزه اقدامات جدی داشته باشند.

بانوان جامعه اسلامی باید مبتنی بر اموزه های دینی زندگی کنند و این بانوان باید به عنوان الگو و از جهات مختلف مورد تشویق و حمایت قرار گیرند، به صورت عملی و به دور از شعار موفقیت بانوان ایرانی را به دنیا نشان داد موفقیتی که در سایه تربیت فرزندانی موفق و همسرداری در کنار انجام دیگر فعالیتها حاصل شده است.

رساـ چرا قوانینی در حمایت از زنان خانه داری که این جایگاه را با ابتکارات تربیتی و مدیریتی خود قوام و ارزش بخشیده اند نداریم؟ آیا به نظر نمی رسد در حوزه سرمایه گذاری های فرهنگی و تشویقی برای جامعه زنان ارزش‌های زنانه به نوعی جابه جا و وارونه دیده می شود؟

امروز ارزشها وارونه است، ارزشهایی که در جامعه است مبتنی با آموزه های الهی و دینی نیست، این ارزشها مبتنی بر آموزه های فرد محوری و مادی گرایی است، در این راستا باید اقدامات جدی تری صورت گیرد این اقدامات نیازمند زمان، پشتکار و روحیه جهادی است.

در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عکس حدیثی از حضت زهرا(س) نقل کردند که زن ها نباید مردها را ببینند و مردها نیز آنان را نبینند، این حدیث مورد تمسخر قرار گرفته است در صورتی که این حدیث توضیح دارد، در حدیثی از حضرت زهرا(س) به جایگاه و منزلت زنان اشاره شده است، در این حدیث آمده است که حضور زنان در کنون خانواده ارزشمند است و در عرصه های مردانه که حضورشان ضرورتی ندارد نباید پا به عرصه بگذارند که فضیلت و منزلت آنان خدشه دار شود و این موضوع همان چیزی است که فطرت و آفرینش زن اقتضا می کند.

بهترین روش و توجیه برای یک زن این است که تا زمانی که نیاز نبود حضور نداشته باشد و به رسالت زنانه خود عمل نماید که خیر خود و جامعه در این است.

زنان با توجه به روحیه لطیف و هویتی که دارند از نظر روانی و روحی در عرصه های مردانه سود نمی برند و شاید خودش متوجه نشود چطور آسیب می بیند، بنا بر این آگاه سازی و بصیرت بخشی در راستای تبیین جایگاه و هویت زنان امری ضروری و نیاز جامعه برای حفظ جایگاه و موقعیت زنان است.

رساـ چه عواملی سبب می شود جامعه زنان شاهد تغییرات هویتی و دور شدن از رسالت اصلی خود باشد؟

عوامل فراوانی در این زمینه دخالت دارد، در جامعه امروز به ویژه نسبت به نسل جوان و کودکان باید با زبان کودکانه و جوانان آموزه های دینی را به آنها منتقل کنیم، این اقدام موجب می شود آگاهی های جوانان نسبت به دستورات الهی و اهمیت دل سپردن به تربیت الهی به خوبی شناخته شود و متولیان امر، صدا و سیما با استفاده از زبان هنر، آموزش و پرورش و دانشگاهیان باید این مهم را به جوانان ما منتقل کنند و به صورت عمیق مسؤولان در تعمق بخشی به تعالیم دینی اقدام کنند تا نسل جوان را در برابر آسیبهای حاصل از جنگ نرم بیمه ساخت.

تبیین تعالیم دینی و دستورات دینی نسل جوان را در برابر هجمه های فرهنگی بیمه می کند و آگاهی داشتن این قشر نسبت به واقعیتها و احکام دین موجب می شود زود فریب حرفها و تبلیغات فریبنده غربیها را نخورند، در این زمینه خانواده ها نیز باید به صورت عمیق فرزندان خویش را با تکیه بر اموزه های دینی تربیت کنند.

شاهد هستیم در جامعه امروز و در عرصه جنگ نرم و ابزارهایی همچون ماهواره، شبکه های ماهواره ای که امروز در دست دشمنان است، آنها تلاش می کنند فرزندان ما را از هویت و ارزشهای فرهنگ دینی ما جدا سازند، باید با استفاده از ابزارهای هنری و تبلیغی و با استفاده از زبانی جذاب و اثرگذار متناسب با روحیه جوانان در جهت خنثی سازی هجمه های دشمن اقدام کنیم.

برای مقابله با آسیبهای اجتماعی که بخشی از آن مرتبط با عفاف و حجاب بانوان جامعه است، در حوزه صنعت و پوشاک باید کار را به کاردان سپرد، برای رفع مشکلات فرهنگی باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرد و در حمایت از فرهنگ دینی و ملی جامعه اقدام کرد.

طراحان لباس با استفاده از ایده های خلاقانه، طرح ها و رنگهای جذاب باید در طرح لباسهای ایرانی و متناسب با هویت اسلامی زنان اقدام کنند، طراحی لباس زنان باید به گونه ای باشد که به ارزش زن و جایگاه آنان لطمه ای وارد نکند و از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشد.

رساـ به نظر شما امروزه در سایه شعار برابری زن و مرد چه سوء برداشتهایی می شود؟ آیا آن برداشت را می توان ضربه زدن به حقوق آشکار زنان برشمرد؟

این سؤال بیشترین ضربه را به منزلت زن وارد می کند، باید نسبت به سیاست جامعه غربی ها بد بین باشیم چراکه شعار و هدف آنان رواج و تشویق زنان به بدحجابی بوده و باید نسبت به دسیسه ها و توطئه های غربی ها هوشیار بود و با جلوگیری از رواج بد حجابی و بی حجابی در جامعه اسلامی جلوی هجمه های آنان را گرفت.

غربی ها در عین اینکه ادعا می کنند در پی برابری هستند اما آنان در با طرح دسیسه های مختلف به دنبال ضربه زدن به جایگاه و منزلت زنان هستند، آنان با تضعیف شخصیتها در پی فراهم کردن زمینه سو استفاده ها و تزلزل جایگاه زنان می باشند.

ترویج و تبیین سبک زندگی اسلامی ایرانی و توجه به دستورات قرآنی و دینی در حفظ جایگاه زنان و هویت این قشر نقش آفرین است./9459 /گ۴۰۳/س

 

فاطمه ملکی
ارسال نظرات