۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۵۰۹۸۵۰
امام جمعه موقت کاشان:

انسان پاكدامن در جهاد اكبر است

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: مجاهد في سبيل الله در جهاد اصغر است اما انسان پاكدامن درجهاد اكبر است، بنابراين جهاد اكبر به مراتب سخت تر از جهاد اصغر است چرا كه خيلي از انسانها در جهاد اصغر بودند اما در جهاد اكبر شكست خوردند.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در تفسير سوره مرسلات با اشاره به اينكه، آغاز سوره مباركه مرسلات با 5 قسم است و 5 آيه اول هركدام مشتمل بر يك قسم است، گفت: خداوند در اوايل اين سوره به 5 چيز قسم مي خورد.

وي افزود: خداوند وقتي در قرآن به موضوعي قسم ياد مي‌كند براي اين است كه توجه انسان را به اهميت آن موضوع جلب كند و در اين 5 آيه كه خداوند 5 قسم به چه موضوعاتي ياد كرده است سه نوع معاني مطرح شده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: نخستین معنا و تفسير كه از مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان است مي فرمايد، منظور از 5 قسم كه خداوند دراوايل اين سوره ياد كرده است ملائكه هستند، بنابراين منظور خداوند جلب توجه عالم هستي به اين پديده عالم هستي كه ملائكه است، جلب مي‌كند.

وي يادآور شد: اگر خداوند برخي از مسائل را در قرآن بيان نمي‌كرد، بشر مادي نمي توانست آنها را درك كند از جمله عالم جن كه خداوند در قرآن و در سوره جن مطالبي را در اين زمينه آورده است و يا اينكه اهل بيت(ع) مطالبي را بيان كردند كه اگر اين مطالب وجود نداشت انسان هيچ اعتقادي به اين مسائل نداشت.

امام جمعه موقت كاشان گفت: اگر خداوند در قرآن و يا انبيای ديگر در كتب آسماني از ملائكه حرفي به ميان نياورده بودند ما امروز از موجودي بنام ملائكه در اين عالم خبر نداشتيم و انسانهايي كه ديدگاه مادي دارند چنين مسائلي را درك نمي‌كردند و دنيا را بسته مي ديدند و پنجره اي به عالم غيب نداشتند.

حجت الاسلام اسلامي تبار اظهار داشت: خداوند در اين سوره با سوگند به ملائكه و در سوره هاي ديگر كه سوگند به ملائكه شده است، توجه انسان را به اين پديده عالم هستي كه يكي از ويژگي‌هاي آن عدم مشاهده آن و مربوط به عالم غيب است را جلب كرده است.

وي با اشاره به اينكه خلقت جن از آتش و خلقت انسان از خاك و همچنين خلقت ملائكه از نور است، گفت: ملائكه از جنس ماده نيستند و ويژگيهاي انسان را ندارند و چون جنس انسان مادي است بيمار مي‌شود و گرسنه و تشنه مي شود و نياز به خواب و ازدواج دارد و جا اشغال مي‌كند و با يكديگر در تضاد و درگير هستند، اما هيچ كدام از اين مسائل در عالم فرشتگان وجود ندارد چرا كه فرشتگان از جنس ماده نيستند.

امام جمعه موقت كاشان، وجود انسان را مركب از عقل و شهوت دانست و عنوان كرد: خداوند هم عقل و هم هوا و هوس را دروجود انسان قرار داده است و اين هوا هوس منشأ گناه و معصيت انسان مي‌شود و شيطان نيز با نفوذ خود كمك مي‌كند تا انسان مرتكب گناه و معصيت شود.

وي يادآور شد: فرشته و ملائكه هيچ وقت خدا را معصيت نمي‌كنند، چرا كه هواي و نفس و شهوت در وجود آنها نيست و شيطان نيز توان نفوذ در وجود فرشته و ملائكه را ندارد و آنها هيچ وقت معصيت نمي‌كنند و بر اساس فرمان خدا عمل مي‌كنند.

حجت الاسلام اسلامي تباردر ادامه يكي ديگر از عوامل معصيت را جهل به خدا و عدم شناخت از خدا دانست و گفت: ملائكه علم هستند و معر فت كامل به ذات اقدس خداوند دارند، از اين رو عشق به  خدا دارند و اين معرفت آنها است كه سبب عشق به خدا است و اسين عشق به خدا سبب مي‌شود تا ملائكه و فرشته هيچ موقع معصيت نكنند.

وي با اشاره به اينكه اطاعت ملائكه از خداوند دو ويژگي آگاهانه و عاشقانه دارد، يادآور شد: هريك از ملائكه داراي مقاماتي هستند كه برخي از آنها از اين مقامات نه بالاتر مي روند و نه تنزل پيدا مي‌كنند، اما انسان به دليل عقل و هوس كه در وجودش مركب شده است هم مي تواند صعود و هم سقوط داشته باشد چرا كه در وجود انسان دائما بين عقل و شهوت درگيري و جنگ است.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: اگر عقل در ستيز با شهوت انسان به پيروزي رسيد به بالاترين درجه و مقام حتي از مقام فرشتگان بالاتر مي رود چرا كه در وجود فرشتگان درگيري بين عقل و شهوت وجود ندارد، اما انسان كه دائما بين عقل و شهوت درگير است اگر عقل بر شهوت انسان غلبه كند و مرتكب گناه نشود ارزش دارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه، انسان اگر راه عقل را انتخاب كرد از فرشتگان هم برتر است، اما اگر راه شهوت را انتخاب كرد از حيوان نيز بدتر است، گفت: در دنيا ملائكه عقل و نور است، انسان عقل و شهوت است و حيوان فقط شهوت است، بنابراين انسان كه داراي عقل و چراغ هدايت است نبايد بيراهه برود.

به گفته وي، تفاوت مقامات انسان را عجيب خواند و افزود: انسان به گونه اي است كه گاهي در مقام و درجه به مقام ملائكه و حتي بالاتر مي‌رسد و گاهي نيز مي تواند از حيوان نيز پست تر باشد و اين ويژگي است كه خداوند در وجود انسان قرار داده است.

امام جمعه موقت كاشان، يادآور شد: اميرمومنان(ع) در نهج البلاغه مي فرمايد، اجر و مقام كسي كه قدرت بر گناه پيدا كند، اما عفت و پاكدامني پيشه كند از اجر مقام مجاهد في سبيل الله بالاتر است، چرا كه مجاهد في سبيل الله در جهاد اصغر است اما انسان پاكدامن درجهاد اكبر است كه جهاد اكبر به مراتب سخت تر از جهاد اصغر است چرا كه خيلي از انسانها در جهاد اصغر بودند اما در جهاد اكبر شكست خوردند.

حجت الاسلام اسلامي با اشاره به  فلسفه خلقت فرشتگان، عنوان كرد: فرشتگان كارگزاران عالم هستند و تمام امور جهان در عالم ماده و عالم غيب و در روز قيامت و بهشت و جهنم همه به دست فرشتگان و ملائكه اداره مي‌شود به طوريكه حتي يك قطره باران كه به زمين فرود مي آيد و فرشته و ملائكه مأموريت دارند آن را مكان خودش برسانند./۲۰۲/۱۳۰۷/ب۱

ارسال نظرات