۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۵۰۹۸۰۹
مدیر عامل شرکت آ‌ب و فاضلاب استان قم:

کمبود آب چالشی بین المللی است

صادق پور کمبود آب را چالش بین‌المللی دانست و ایران را جزو کشورهای دارای تنش آبی عنوان کرد و گفت: امروز نیازمند تغییر نگرش نسبت به استفاده از آب هستیم تا از منابع آبی به بهترین شکل موجود استفاده کنیم.
صادق پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جان صادق پور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که حدود 151 لیتر سرانه مصرف آب در استان قم است، گفت: در کشور متوسط استفاده از 150 تا 250 لیتر مصرف سرانه در حال تغییر است.

وی افزود: این در حالی است که در برخی از کشورهایی که تا 5 برابر ایران بارندگی دارند این مصرف کمتر از 100 لیتر در شبانه روز است، این رفتار نامناسبی است که با در این شرایط اقلیمی داریم و باید برای این موضوع مهم فرهنگ سازی و آموزش های لازم صورت گیرد.

صادق پور با تأکید بر اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه آب اظهار داشت: در بحث استفاده درست از آب نیازمند اقدامات کنترلی هستیم که از جمله آن تعرفه آب به شمار می رود که بسیار ناچیز است، نظارت و کنترل بر کمیت و کیفیت تجهیزات بهداشتی و ساختمانی هم امری مهم محسوب می شود.

وی ادامه داد: استفاده آب باید متناسب با شرایط باشد، باید اصلاحات ابزاری داشته باشیم و از ابزارهایی استفاده شود که کاهنده مصرف هستند و تا 50 درصد می توانند صرفه جویی داشته باشند، استفاده از شیرهای هوشمند و تجهیزات کم مصرف باید در دستور کار باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان این که تأسیسات و تجهیزات بهداشتی باید اصلاح شوند، ابراز داشت: کنترل نشت شیرها امری مهم است که اگر این کنترل صورت نگیرد می تواند سالی 2700 لیتر آب را به هدر دهد.

وی عنوان کرد: از همه مسائل مهم تر اصلاح رفتار است و باید به فرزندان آموزش دهیم که طبیعت و منابع طبیعی را دوست داشته باشند، فرزندان باید بدانند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند آینده ما در معرض تهدید و خطر است و باید رفتار خود را با آب اصلاح کنند.

صادق پور خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه آب باید به عنوان یکی از دروس اصلی پایه های ابتدایی قرار گیرد تا فرزندان جامعه آموزش های لازم را ببیند، تکنیک های آبیاری هم باید آموزش داده شود تا بدانند در چه ساعاتی بهتر است که آبیاری کنند؛ اصلاح الگوی مصرف یکی از ضرورت هایی است که رهبر انقلاب سال ها بر آن تأکید داشته و دارند.

وی کمبود آب را چالش بین‌المللی دانست و ایران را جزو کشورهای دارای تنش آبی عنوان و اضافه کرد: امروز نیازمند تغییر نگرش نسبت به استفاده از آب هستیم تا از منابع آبی به بهترین شکل موجود استفاده کنیم./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات