۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۵۰۹۶۸۰

وجه تمایز آیت الله دهکردی با علمای زمان خود از منظر آیت الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی گفت: آیت الله نجفی دهکردی با وجود اینکه مرجع تقلید بود، به منبر نیز می پرداخت و این وجه تمایز وی با سایر مراجع تقلید زمان خود بود.
کنگره بزرگداشت آیت الله سیدابوالقاسم نجفی دهکردی در شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، در پی برگزاری نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله سیدابوالقاسم نجفی دهکردی در شهرکرد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید که در کتاب خود در مورد شخصیت این عالم وارسته توضیحاتی را بیان کرده است، با ارسال پیامی تصویری به تشریح شخصیت و ویژگی های این عالم ربانی پرداخت.

وی در بخشی از این پیام با تأکید بر اینکه فقها دژهای اسلام هستند، تصریح کرد: فقها دین را در مقابل انحراف دشمنان حفظ می کنند همانطور که دژبان اجازه نفوذ دشمن به داخل شهر را نمی دهد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه وقتی فقیهی دار فانی را وداع می گوید، در اسلام فاجعه ای رخ می دهد که قابل جبران نیست، اظهار کرد: وقتی فقیهی می میرد نه تنها فرشتگان و زمین بلکه آسمان نیز در فراق این عالم اشک می ریزد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه در کتاب طبقات الفقها به نگارش شرح حال آیت الله دهکردی پرداخته است، ابراز کرد: وجه تمایز آیت الله دهکردی با سایر مراجع تقلید در این بود که ایشان هم مقام قلم داشت و هم اهل بیان بود که به ندرت در بین مراجع اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه معمولا فقها کمتر اهل بیان هستند، تصریح کرد: آیت الله نجفی دهکردی با وجود اینکه مرجع تقلید بود، به منبر نیز می پرداخت و این وجه تمایز وی با سایر مراجع تقلید زمان خود بود.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر اینکه مقام وعظ و ارشاد یکی از وظایف اصلی مرجعیت است که در وجود آیت الله دهکردی به خوبی دیده می شد، اظهار کرد: اگر آثار آیت الله دهکردی را به خوبی مطالعه کنیم به سلوک و عرفان وی پی خواهیم برد که این ویژگی نیز منحصر به فرد است.

وی با تأکید بر اینکه عرفان آیت الله دهکردی، عرفان ناب شیعی بود، خاطرنشان کرد: به لطف الهی آثار خطی و دست نوشته های ماندگاری از وی به یادگار مانده است که باید به همت نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی، جمع آوری و چاپ شوند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه باید در دانشگاه مرکزی استان چهارمحال و بختیاری غرفه ای برای آثار آیت الله دهکردی در نظر گرفته شود، گفت: متأسفانه استان آن چنان که باید در سطح کشور شناخته شده نیست؛ باید از ظرفیت علما و فقها برای شناساندن این استان نهایت بهره برده شود.

وی با بیان اینکه معرفی شخصیت آیت الله دهکردی نقش مهمی در معرفی استان چهارمحال و بختیاری خواهد داشت، افزود: به یقین احیای شخصیت این عالم وارسته سبب خواهد شد جوانان راه علم را به خوبی بشناسند و قدم در این مسیر نورانی بگذارند./202/9457/ب1

ارسال نظرات