۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۵۰۹۶۵۴
حجت‌الاسلام و المسلمین قوامی:

مسؤولان در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی کوتاهی کردند

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی، شاه کلید حل مشکلات کشور را عمل به طرح اقتصاد مقاومتی دانست و از کم توجهی مسؤولان به این موضوع گلایه کرد.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی

حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تمامی حوزه های کاری و اقتصادی تعیین کننده است. ایشان سیاست‌ها و راهبرد‌هایی نظام را تعیین می‌کنند و  بر دولت، مجلس، نیرو‌های نظامی و قضایی، تبعیت و عملیاتی کردن این دستورات ضروری است.

وی با گلایه از مدیران و مسؤولان کشور در کم کاری نسبت به دستورات اعلام شده از سوی رهبر انقلاب، خاطرنشان کرد: متأسفانه آنگونه که باید، مطالبات رهبر انقلاب مورد توجه مدیران و مسؤولان نظام واقع نمی‌شود. به همین علت ایشان در جلسات مختلفی همچون دیدار با مدیران و کارگزاران کشور یا در دیدار با دانشجویان، از وضع موجود گلایه کرده‌اند.  

امام جمعه پردیسان با اشاره به این که اقتصاد کشور باید تبدیل به اقتصاد مقاومتی شود تا بتواند در برابر زلزله‌های اقتصادی خارجی صدمه نبیند، تصریح کرد: بیش از چهار سال است که رهبر انقلاب بر لزوم مقاوم سازی اقتصاد تأکید می‌‌کنند و حدود سه سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گذرد؛ اما پیشرفت قابل توجهی در این امر محقق نشده است.

وی با بیان این که شاه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی، عمل به اصل ۴۴قانون اساسی است، افزود: اصل ۴۴در راستای خصوصی سازی شرکت‌های دولتی است تا کار به خودِ مردم سپرده شود که در نتیجه آن می‌توان شاهد خود‌کفایی در اقتصاد کشور بود.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی، اظهار داشت: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول «نه شرقی و نه غربی» استوار است, تا از دولتی بودن محض خارج شود و همچنین تبدیل به لیبرال دموکراسی خالص نشود.

وی با تأکید بر ناکارآمد بودن بیشتر شرکت‌های خصولتی‌ ایجاد شده، ابراز داشت: اولین و مهم‌ترین نقیصه دولت، عدم اعتماد به عموم مردم است. دولت احساس می‌کند اگر کار را به مردم بسپارد ممکن است قدرت خود را از دست دهد در حالی که مردم از بهترین مدیران هستند چرا که این مردم بودند که تحریم‌های ظالمانه را تحمل کردند، ۹دی و نوزده دی را برپا کردند و حماسه‌‌هایی همچون راهپیمایی اربعین را ایجاد کردند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی، منصب، قدرت و منفعت را سه عاملی مهم دولت در دوری از خصوصی شرکت های دولتی دانست و تصریح کرد: بارها شاهد بودیم که امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی، بارها به مسؤولان گوشزد کردند تا کار را به مردم بسپارند؛ اما همچنان با گذشت ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز این خواسته رهبر کبیر انقلاب محقق نشده است و مسؤولان از اجرایی شدن آن سرباز می زنند.

وی، خاطرنشان کرد: در صورتی که سرمایه‌داری نتواند با سرمایه‌ خود کارخانه‌ای احداث کند، سرمایه کلان خود را یا در بانک‌ها به صورت راکد پس‌انداز می‌کند و یا آن که سرمایه‌اش را در مسیر کاذب قاچاق کالا صرف خواهد کرد که منجر به کاهش تولید و افزایش بیکاری خواهد شد؛ دلیل اصلی این رفتار هم همان بی اعتمادی دولتمردان به بخش خصوصی است که سبب رکود و بیکاری در جامعه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی، عامل افزایش فشارهای اقتصادی آمریکا و غرب بر ایران را دوری دولتمردان از اجرایی شدن طرح اقتصاد مقاومتی دانست و تنها نسخه شفا بخش کشور را عمل به این  موضوع مهم دانست و خواستار تجدید نظر مدیران و مسؤولان نظام در این باره شد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد کشور را درون زا و بروگروا مبتنی بر تولید و اشتغال ایجاد نکنیم، هر روز شاهد افزایش تحریم های ظالمانه کشورهای غربی و آمریکا خواهیم بود و پیشرفت چشمگیری نخواهیم داشت./۸۷۸/ ۳۰۲/ص

اکتای بهمنی
ارسال نظرات