۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۰۹۵۴۴
اسلام‌گرایی معاصر (۹)

اخوان‌المسلمین نیجریه از تاسیس تا اتهام ارتباط با القاعده

جمعیت همکاری مسلمانان نیجریه در حالی به عنوان شاخه اخوان در نیجریه معرّفی می‌شود که همواره از سوی مسیحیان به ارتباط با القاعده و انتشار اسلام افراطی متهم بوده است.
اخوان المسلمین

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: اخوان المسلمین جریانی با سابقه و ریشه‌دار است که مطابق با سلوک فکری خود در بسیاری از کشورهای غربی و عربی از جمله نیجریه اقدام به ایجاد شاخه‌های متعدد کرده است. از نظر اخوان المسلمین، جهانشمول بودن اسلام سبب شده تا این دین جهانی به مرز یا سرزمین معینی محدود نشود. همین دیدگاه نیز باعث شده تا اخوانی‌ها از دریچه تماما مختلفی به جهان نظر بیفکنند. مطابق با مبانی این گروه، گفتمان صحیح در اسلام همان گفتمان اخوان المسلمین است که باید در تمامی جوامع شرقی و غربی ترویج یابد.

با وجود آنکه مدت زمان فراوانی از تاسیس جمعیت اخوان المسلمین نمی‌گذرد اما اقبال بسیار گسترده‌ای از سوی سراسر جهان به این گفتمان صورت گرفته است. دلیل این امر را باید در جذب جوانان و شخصیت‌های مختلف فکری به این جریان دانست. جوانان و افراد بانفوذ در حکم بازوان تبلیغی اخوانی‌ها در تمامی کشورها عمل می‌کنند. نیجریه نیز از این قانون مستنا نیست. نزدیک به چهل درصد از جمعیت نیجریه را مسلمانان و باقی را مسیحیان و سایر فرقه‌ها تشکیل می‌دهند.

مرحله شکل‌گیری اخوان در نیجریه
حسن البنا موسس اخوان المسلمین بخش ویژه‌ای را با نام «ارتباط با جهان اسلام» راه اندازی کرد تا عملیات منظم ارتباط با سایر کشورها و حمایت از مسائل اصلی جهان اسلام در دستور کار قرار گیرد. تحصیل طلبه‌ها و دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر مصر خصوصا قاهره و الازهر سبب شد تا اخوانی‌ها از این فرصت به خوبی استفاده کرده و ضمن ارتباط گیری با جوانان، از آنها برای گسترش و ترویج افکار و اندیشه‌های اخوانی در سایر کشورها بهره ببرد.

از میان جوانانی که در الازهر مشغول به تحصیل بودند می‌توان به شیخ آدم عبدالله الالوری نام برد که در دیدار با حسن البنا، با اصول و مبانی اخوان المسلمین آشنایی و در نزد وی شاگردی کرد تا بتواند بذر افکار اخوان را در نیجریه کاشته و شاخه این جمعیت در نیجریه را تاسیس کند. به مرور زمان و در پی دیدار اساتید و نخبگان از مصر و تحصیل جوانان نیجریه‌ای در الازهر «جمعیت همکاری مسلمانان نیجریه» به عنوان شاخه اخوان در نیجریه تاسیس شد. «جمعیت همکاری مسلمانان نیجریه» به سرپرستی داود عمران ملاسا نزدیکترین مجموعه فکری به اخوان المسلمین است. این جمعیت متشکل از مردان و زنان از گروه‌های مختلف سنی است که بیشتر آنها در دانشگاه‌های اسلامی همانند الازهر، ام القری و ... تحصیل کردند.

تعامل اخوان نیجریه با مسیحیان
درگیری و تنش میان جمعیت همکاری مسلمانان نیجریه با مسیحیان این کشور به مساله «اتهام همکاری اخوان نیجریه با القاعده» باز می‌گردد. قدیس سیدو دوجو دبیرکل اتحادیه مسیحان نیجریه مسؤولان کشوری را به تسامح و تساهل در برابر حضور نظامی القاعده در خاک نیجریه متهم کردند. وی معتقد بود که جمعیت همکاری مسلمانان نیجریه، پایگاه‌های نظامی القاعده در خاک نیجریه را تامین می‌کند.

این سخنان آغازی برای درگیری‌ها و تنش‌ها میان مسیحیان و اخوانی‌ها در نیجریه شد. در بیانیه‌ صادره از سوی داوود عمران ملاسا، وی به صراحت ضمن نفی هرگونه ارتباط با القاعده، سخنان پاپ را گمراه کننده و برخواسته از جهالت توصیف و بر لزوم برگزاری نشست‌ها و مناظره‌ها برای کشف حقیقت تاکید کرد. هرچند که موضع گیری این جمعیت تنها به همین مساله ختم نشده و در بسیاری از حوادث نظیر بازداشت رهبران اخوان در مصر، عزل محمد مرسی از ریاست جمهوری، دخالت نظامی آمریکا در مسائل منطقه نیز موضع محکومیتی از سوی این جمعیت را شاهد هستیم.

رویکرد اخوان نیجریه به مساله فلسطین
جمعیت همکاری مسلمانان نیجریه به صراحت از مساله فلسطین حمایت کرد. تنها در سال 2000م علاوه بر بیش از صد تظاهرات در حمایت از مساله فلسطین، ده‌ها نشست و همایش نیز با موضوع فلسطین و لزوم آزادسازی قدس اشغالی برگزار شده است. همچنین کنفرانس سالانه‌ای نیز با هدف یاری رساندن به مردم فلسطین برگزار می‌شود که در آن هزاران تن از جوانان وابسته به این حزب حضور بهم می‌رسانند.

داود عمران ملاسا رییس جمعیت همکاری مسلمانان نیجریه نیز در پیامی ضمن تشکر از رویکرد عمومی اخوان المسلمین در حمایت از مساله فلسطین می‌گوید: «در جهان، حکومت، دولت، جنبش و نه هیچ هیاتی را ندیدیم که همانند اخوان المسلمین نقش مثبت و تاثیرگذاری را در حمایت از مساله فلسطین بازی کند. جنبش اخوان المسلمین تنها رهبر مناسب برای حل مساله فلسطین است زیرا همواره در برابر مکر مکاران و توطئه، توطئه چینان ایستادگی کرده و از مواضع خود عقب نشینی نکرده و نخواهد کرد.»

اهداف و مبانی فکری
جمعیت اخوان المسلمین در گسترش افکار خود بر برخی مبانی و اهداف تکیه کرده است تا بتواند گفتمان خود را با سرعت بیشتری ترویج دهد که مهمترین آنها عبارتد از:

1. اسلام منبع اصلی برای قانون گذاری است
2. تلاش برای دخالت در عرصه سیاسی از چهارچوب قانونی
3. تلاش برای آزادی جامعه نیجریه و پیشرفت آن با توجه به ارزش‌ها و مبادی اسلامی
4. مبارزه با خشونت و خشونت طلبی به عنوان عامل اصلی تفرقه امت اسلامی
5. تقویت روابط برادرانه میان امت‌های اسلامی
6. تلاش برای تحقق ثبات سیاسی، رشد اقتصادی و اجتماعی در منطقه
7. احترام به حقوق انسان‌ها و آزادی ملت‌ها و تمامیت ارضی کشورها

981/ب921/ر

ارسال نظرات