۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۰۹۴۲۹
کارشناس تربیت کودک:

تربیت صحیح مهم ترین حق کودک بر والدین است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تربیت صحیح را مهم ترین حق کودک بر والدین دانست و گفت: تربیت کودک از منظر دین اهمیت بسیار زیادی دارد.
تربیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی محمد رفیعی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) در جمع بانوان با اشاره به آیه 78 سوره نحل، گفت: خداوند در این آیه می فرماید«وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» یعنی و خداست که شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد در حالى که چیزى نمى دانستید، و براى شما گوش و چشم و دل قرار داد تا حقایق را درک کنید و باشد که سپاس بگزارید.

وی افزود: این آیه قرآن کریم برای ما بیان می کند که بچه در هنگام تولد چیزی را نمی داند بنابراین مجرم و خاطی نیست بلکه آنچه آنها را به مجرم و اراذل و اوباش تبدیل می کند مسیر تربیت است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: گفت و گو و مصاحبه با بچه هایی که به جرم های مختلف در زندان و یا سایر مکان ها بازداشت و تحت نظارت هستند نشان می دهد که اختلافات خانوادگی، خانواده پر تنش و پدر و مادر بی توجه و دوستان ناباب مهم ترین علت انحراف این بچه ها هستند.

استاد رفیعی با اشاره به اینکه روحیات، حالات و عاطفه مادری در مسیر تربیت کودک بسیار اثر گذار است، گفت: دوران بارداری مادران به اندازه دوران بعد از تولد اهمیت دارد و مادران هر چه در دوران بارداری خوشحال بوده و با قرآن و کلام وحی مأنوس باشند این موضوع بر روی کودک اثر گذار است.

وی با اشاره به اینکه تربیت کودک از منظر دین اهمیت زیادی دارد، اظها کرد: امام سجاد(ع) در یک حدیث نورانی می فرمایند «کودک با تصمیم خود به این دنیا نیامده بلکه والدین تصمیم بر حضور او در این دنیا گرفته اند بنابراین کودک حقوقی بر والدین دارد که مهم ترین این حقوق، حق تربیت است».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه خدا رازق است و انسان باید به رازقیت خداوند اعتقاد کامل داشته باشد، افزود: همانطور که براساس سخن امام سجاد(ع) بیان شد مهم ترین حقوق کودک حق تربیت است این درحالی است که متأسفانه والدین حق تربیت را به کنار گذاشته و به سایر حقوق کودک یعنی حقوق خوراک، پوشاک و مسکن و مادیات می پردازند و این با سیره اسلامی در تعارض است.

استاد رفیعی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در این حد برای تربیت فرزندان خود اهمیت قائل هستند که می فرمایند«ای مردم من روزی دو رکعت نماز برای سعادت و عاقبت به خیری فرزندان خود به جا می آورم»، افزود: تربیت فرزند در این حد مهم است و در مفاتیح الجنان این نماز و طریقه اقامه آن آمده است./968/پ۲۰۲/ی

 

 

ارسال نظرات