۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۰۹۱۳۱
مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه:

طرح حذف و جایگزینی امتحانات شفاهی حوزه واقع بینانه بود

حجت الاسلام والمسلمین جزایری طرح حذف امتحان شفاهی پایه های ۷ و ۹ و جایگزینی امتحان شفاهی پایه ۸ و ۱۰ به جای آن را واقع بینانه و کارشناسی شده خواند.
حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به برخی تغییرات پیش آمده در امتحانات شفاهی حوزه علمیه اظهار داشت: اصل آزمون شفاهی به عنوان یکی از راه های شناسایی توانمندی های طلاب بوده و یکی از معیارها و عوامل مؤثر در فرایند آموزش حوزه است.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه علمیه تأکید کرد: البته این مسأله نیز قابل انکار نبوده و نیست که این آزمون همواره همراه با کاستی هایی بوده که از جمله آنها اعمال سلیقه های شخصی است که مجریان امر باید در جهت رفع این نواقص تلاش کنند.

وی با اشاره به حذف امتحان شفاهی پایه های 7 و 9 و جایگزینی امتحان شفاهی پایه 8 و 10 به جای آن عنوان داشت: به نظر می رسد با این روش اصل آزمون شفاهی حفظ و به مقدار ضرورت نیز اکتفا می شود، به این معنا که لازم نباشد طلبه در هرسال درسی را که خوانده امتحان شفاهی بدهد بلکه در پایان کتاب های رسائل، مکاسب و کفایه میزان توانمندی علمی او سنجیده شود و به همین دلیل دیگر نیازی به آزمون های پایه 7 و 9 نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری افزود: با توجه به مطالبی که گفته شد این طرح در مجموع یک طرح قابل قبول، واقع بینانه، کارشناسی شده و منطقی است و باید تلاش شود که در مقام اجرا نیز اهداف و مقاصدی که از این طرح مورد نظر بوده اعمال و پیاده سازی شود.

وی کاهش اضطراب طلاب از امتحان شفاهی را از دیگر ویژگی های این طرح دانست و خاطرنشان ساخت: وقتی طلبه سطح عالی قرار نباشد برای هر پایه امتحان شفاهی جداگانه ای بدهد مراجعه او به مرکز مدیریت کمتر شده، درخواست های طلاب کاهش و امکان نظارت بر روند امتحانات افزایش پیدا می کند.

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخن برخی طلاب که این شیوه را هم مسیر درستی برای سنجش توانمندی علمی طلاب نمی دانند، یادآور شد: به هر حال بهترین راه فعلا همین امتحان شفاهی است ولی قبول داریم این آزمون در طول زمانی که در حوزه اجرا می شده همراه اعمال سلیقه هایی بوده که امیدواریم با این طرح جدید، سیاست های اصلاحی آزمون شفاهی بهتر شکل بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این نکته را هم باید توجه داشته باشیم که جایگزینی امتحانات شفاهی یک طرح جدید است، بنابراین اگر مسؤولان حوزه بخواهند این طرح به درستی اجرا شود باید با برگزاری جلسات و کارگاه های توجیهی برای مجریان امر، معیارها و ضوابط طرح جدید را بهتر تبیین کنند./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات