۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۰۸۵۲۵
عضو هیأت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور مطرح کرد؛

اسلامی‌سازی بانک‌ها از بزرگ‌ترین چالش های پیش روی اقتصاد ایران

حجت‌الاسلام اجرایی با تأکید بر این که برخی از بانک‌های کشور‌های غربی اسلامی‌تر از بانک‌های ما مسلمان‌ها است، گفت: سود‌های کلان وام‌ها و بهره‌دهی‌های بالای بانکی یکی از بزرگ‌ترین چالش های پیش روی اقتصاد ایران است.
حجت الاسلام اجرایی

حجت‌الاسلام محمد‌حسین اجرایی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اسوه نخبگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال 96 از سوی رهبر معظم انقلاب به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اظهار داشت: نامگذاری چندین سال پی در پی به نام اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب نشان از وجود خلأ و مشکل اقتصادی در کشور دارد.

حجت الاسلام اجرایی گفت: ایران اسلامی دچار مشکلات اقتصادی و مسأله اشتغال است و متأسفانه دولت یازدهم در برطرف ساختن این مشکلات توفیق چندانی نداشته است.

وی با بیان این که دولت یازدهم دارای کابینه‌ای با تجربه است، تصریح کرد: رییس جمهور فعلی ایران و همچنین وزرای او، انسان‌های باتجربه‌ای هستند اما تجربه به تنهایی کفایت نمی‌کند.  

دولتمردان دغدغه اقتصادی ندارند

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اسوه نخبگان با تأکید بر این که دولتمردان دغدغه اقتصادی ندارند، خاطرنشان کرد:‌ هر چند بروکراسی اداری می تواند در مشکلات اقتصادی ایران اثرگذار باشد اما عامل اصلی مشکلات، بروکراسی اداری نیست؛ وزیری که خود تاجر، ثروتمند و دارای دارائی‌های میلیاردی باشد، طبیعی است که نمی‌تواند بسیاری از خلأها و مشکلات معیشتی، اشتغالی و اقتصادی کشور را حس کند.

وی با گلایه از حجم انبوه واردات به کشور، گفت: میزان واردات به کشور بسیار زیاد است و این حجم از واردات طبیعی نیست، کالایی که تولیدکننده داخلی توانایی تولید آن را در داخل کشور دارد نباید از خارج وارد شود.

عضو هیأت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور افزود: گاهی اوقات با صرف هزینه‌ای اندک و با برنامه‌ریزی دقیق حتی می‌توان محصولات جدیدی در داخل کشور تولید کرد، اما متأسفانه در حال حاضر برخی دولتمردان متهم به واردات کالا از خارج هستند که اگر چنین مسأله‌ای صحت داشته باشد، میلی به کاهش واردات وجود نخواهد داشت.

وی با بیان این که یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران، قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور است، اظهار داشت: از یک سو شاهد واردات بی‌رویه کالا هستیم و از سوی دیگر تدابیر لازم برای جلوگیری از قاچاق انجام نمی‌شود؛ دولت در پیشگیری از قاچاق و برخورد با قاچاقچیان جدی عمل نکرده است که نشان از نبود انگیزه لازم در این زمینه است.

حجت‌الاسلام اجرایی با ابراز تأسف از تعطیلی بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی، تصریح کرد: کارگاه‌های فراوانی به سبب مشکلات اقتصادی ورشکسته شده‌اند در حالی که دولت با یک مساعدت کوچکی می‌توانست از ورشکستگی این کارگاه‌ها جلوگیری کند.

وی اسلامی نبودن بانک‌ها را از دیگر عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور برشمرد و ابراز داشت: از ابتدای انقلاب تا به امروز مشکل بانکداری ربوی را داشته‌ایم، یک بانک می‌تواند با سیاستگذاری صحیح تولید‌کنندگان داخلی را حمایت کند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اسوه نخبگان تصریح کرد: بخش از اسلامی‌سازی بانک‌ها بر عهده حوزه‌های علمیه است، از این رو فقها باید مشکلات موجود در بانکداری فعلی را استخراج کرده و آن را به مدیران اجرایی انتقال دهند و مدیران دولتی نیز به سرعت آن نقیصه را برطرف سازند.

وی با تأکید بر این که برخی از بانک‌های کشور‌های غربی اسلامی‌تر از بانک‌های ما مسلمان‌ها است، افزود: سود‌های کلان وام‌ها و بهره‌دهی‌های بالای بانکی یکی از بزرگ‌ترین چالش پیش روی اقتصاد ایران است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره جامعه وارد کرده است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور گفت: علاوه بر دپو شدن محصولات تولید‌کنندگان در انبار‌ها، آنها باید دیرکرد‌های بسیاری بابت تأخیر در بازپرداخت وام‌هایشان متحمل شوند؛ عملکرد ناصحیح بانک‌ها منجر به رکود اقتصادی و تورم در جامعه می‌شود./878/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات