۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۰۸۵۱۴
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

کسی که زبانش را حفظ کند به همه قرآن عمل کرده است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که زبان گشاده و فصیح برای مؤمن عین عبادت و ثواب است، گفت: کسی که زبانش را حفظ کند به همه قرآن عمل کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اوصاف بهشتیان به نقل از امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که«اهل بهشت چهار خصلت دارند که چهره گشاده، گفتار پسندیده و زبان فصیح و دل مهربان و رحیم و دست دهنده از جمله چهار اوصاف بهشتیان است».

وی افزود: مؤمن اهل بهشت خوشرو است و با چهره گشاده وارد خانه، اجتماع و محیط های مختلف می شود همانطور که رسول خدا(ص) به این شکل بودند و یکی از القاب پیامبر(ص) بسام و ضحاک است به معنای اینکه ایشان بسیار با تبسم و خندان بودند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) می فرمایند مؤمن غم های خود را در دلش نگه می دارد و تبسم و شادی های او برای دیگران است و انسان نباید غم های خود را به دشمنان بگوید زیرا موجب شادی آنها می شود و به دوستان خود نیز نمی گوید زیرا گفتن اینها به دوستان موجب ناراحتی آنها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: تبسم نسبت به برادر مؤمن برای انسان ثواب داشته و عبادت محسوب می شود زیرا انسان با تبسم و چهره گشاده می تواند از همگان پذیرایی کند در حالی که با مال و ثروت نمی تواند این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه زبان مؤمن سم، زهر و نیش نبوده بلکه مؤمن زیبا زبان و فصیح است و هرگاه زبان می گشاید زبانش مانند ریحان،گل و بوستان است و قرآن کریم می فرماید که گفتار انسان باید سلام(سلامت) و کریمانه باشد و انسان نباید با تندی و غضب با دیگران برخورد کند زیرا بیشتر گناهان مربوط زبان است و بیشتر ثواب ها نیز به وسیله همین زبان است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: به همین دلیل در روایت های بیان شده که هرکس زبانش را نگه دارد به همه قرآن عمل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با تأکید بر این که دیگر نشانه اهل بهشت قلب رحیم است، گفت: اهل بهشت رقیق القلب بوده و نسبت به همگان مهربان هستند و از خطاهای دیگران راحت عبور می کنند در حالی که دشمنان اهل بیت(ع) این قدر بی رحم هستند که به طفل شش ماه امام حسین(ع) رحم نکرده و او را تشنه لب به شهادت رساندند.

وی افزود: رحم امیرالمؤمنین حتی به دشمن رسید و به امام حسن(ع) فرمودند و ایشان را به حق خود بر امام حسن(ع) قسم دادند که از غذا و نوشنیدنی خود به ابن ملجم داده و ایشان را در غل و زنجیر نکند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: مؤمن باید از امیر المؤمنین(ع) الگو برداری کرده؛ مؤمن نه تنها نسبت به دشمن بلکه نسبت به خانواده، همسایه، دوست و دشمن نیز مهربان و رئوف است.

حجت الاسلا م والمسلمین فرحزاد با تأکید بر این که ما در طول شبانه روز، روزی 60 بار واجب است که خدا را با صفت رحمان و رحیم بخوانیم و رحمانیت و رحیمیت خداوند آیه شده است، گفت: سوره ای به نام الرحمن در قرآن وجود دارد در حالی که خداوند قهار است ولی سوره ای به نام جبار و قهار در قرآن وجود ندارد و خداوند همواره از رحمان و رحیمیت خود در قرآن سخن می گوید.

وی افزود: در روایت های بیان شده که خداوند زنی را به جهنم می برد به این علت که گربه ای را در قفس کرد، به او آب و غذا نداد تا مرد و به علت بی رحمی به یک حیوان خداوند این زن را به جهنم می برد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که مؤمن بخیل نمی شود، افزود: کسی که بخیل است جهنمی می شود؛ در روایت ها بیان شده است که کافر با سخاوت به بهشت نزدیک تر است تا مسلمانان بخیل و امام صادق(ع) فرمود« من جوانی را که غرق در گناه است ولی سخاوتمند است از پیرمردی که عابد است ولی بخل دارد، بیشتر دوست می دارم».

وی افزود: امام کاظم(ع) می فرماید« خداوند هیچ پیامبری را نفرستاده مگر این که سخی باشد و آدم با سخاوت را خدا رها نمی کند و نگهبان است و او را وارد بهشت می کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که درصد زیادی از مشکلات ما به علت بخل عده ای دارا است که حاضر به بخشش نیستند، یادآور شد: سخاوت انسان را بهشتی می کند در حالی که بخل انسان را از بهشت دور کرده و او را وارد جهنم می کند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات