۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۰۸۲۶۸
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

انسان عزتمند شکست ناپذیر می شود/ تربیت حسینی زمینه ظهور امام زمان را فراهم می کند

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان تأکید کرد: تربیت حسینی هر اندازه فراگیرتر شود زمینه ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم تر خواهد شد.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری پنجشنبه شب در برنامه مخاطب خاص که به صورت زنده و مستقیم از شبکه سوم سیما و از کربلای معلا پخش شد، گفت: در زمینه تربیت الگویی بهتر از کربلای معلا وجود ندارد.

وی افزود: شاید به همین دلیل باشد که وقتی امام زمان(عج) ظهور می کنند با شعار«یالثارات الحسین» قیام می فرمایند، کسی که خونخواه دیگری به شمار می رود ابتدا باید به معرفت مقام او دست پیدا کرده و او را شناخته باشد سپس در جهت احقاق حقوق و مظلومیت او حرکت کند.

رییس پژوهشگاه فقه نظام با بیان این که کسی خونخواه سید الشهدا خواهد بود که در شعاع نور امام حسین(ع) تربیت شده باشد، اظهار داشت: تربیت حسینی هر اندازه فراگیرتر شود زمینه ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم تر خواهد شد.

وی ادامه داد: انسان های تربیت یافته مکتب حسینی ظرفیت قیام  انقلاب امام زمان(عج) را دارند، اگر تربیت یافتگی این مکتب نباشد ظرفیت بزرگ برای یک قیام جهانی شکل نمی گیرد، این کارظرفیت بالایی می خواهد و انسان باید آماده جانفشانی در راه امام زمان(عج) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان این که انسان با یک نگاه بلند و اراده بزرگ باید برای استقرار عدالت در کل عالم پشت سر امام زمان(عج) قرار گیرد، ابراز داشت: انسان ها در یک درجه نیستند و برخی اراده محدودی دارند، به عنوان مثال چنین انسانی خیلی تلاش کند ظلم را از محدوده خانه و محله خود از بین می برد.

وی عنوان کرد: برخی اراده بزرگتری دارند و به دنبال گستردن چتر عدالت بر کل منطقه زیست خود هستند، عده ای به اندازه ای بزرگ هستند که آرزوی آن ها گسترش عدالت در سراسر گیتی است، چنین انسانی باید بسیار بزرگ شده باشد که برای از بین بردن ظلم در گیتی با حضرت همراهی می کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یاران امام زمان(عج) روح بزرگی دارند و فکر آن ها جهانی است، بلند بودن اراده مسأله ای بسیار مهم است که قرآن هم در ارائه الگوها بر این مسأله تأکید دارد؛ وجه مشترک پیامبران اولوالعزم این است که اراده آن ها بلند و جهانی بود.

وی اضافه کرد: عزم و اراده بلند روحیه صبوری به انسان می دهد، اگر یک مصلح اجتماعی این اراده بلند و تحمل فوق العاده ای را از خود نشان داد می تواند یک مصلح جهانی باشد، امام زمان(عج) یک مصلح جهانی هستند و یاران ایشان در پرتو خوانخواهی سیدالشهدا به این رشد می رسند و عظمت پیدا می کنند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های امام حسین(ع) و یاران ایشان گفت: اگر انسان در این ویژگی ها تأمل کند تربیت حسینی بر او اثرگذار خواهد بود، نخستین ویژگی الگوی های کربلا این است که جامعیت دارند.

وی افزود: در بین الگوهایی که به آن ها مراجعه می کنیم غالبا تک بعدی هستند و در سایر ابعاد اثری از آن ها مشاهده نمی شود و اگر کسی خود را محصور به این الگوها کند تک بعدی تربیت می شود، امام حسین(ع) در تمامی ابعاد عرفان، حماسه، ایستادگی بر حق، مبارزه با ظالم، ارتباطات خانوادگی و دیگر ابعاد در اوج هستند.

رییس پژوهشگاه فقه نظام اظهار داشت: باید الگوهایی به جوانان معرفی شوند که اگر در یک جنبه واجد امتیاز هستند، نقاط ضعف فراوان آن ها سبب نشود که جوانان در یک زمینه رشد کند و در عرصه های بسیاری دچار افول شود.

وی ادامه داد: سیدالشهدا مقامی داشتند که در سخت ترین شرایط اعتماد ایشان به خدا ذره ای کمرنگ نمی شود بلکه قوی تر می شود، از ویژگی های الگوهای کربلا این است که انسان را با معرفت بالا آورده و رشد می دهند، گاهی از کسی تقلید کورکورانه می کنیم و دلیلی برای آن نداریم اما امام حسین(ع) به انسان ها فهماند که چرا باید این گونه از خودگذشتگی نشان داد و در برابر ظلم و ظالم ایستاد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان این که انسان عزتمند شکست ناپذیر می شود، ابراز داشت: وقتی انسان شکست ناپذیر شد، اگر تمام دنیا جمع شوند نمی توانند او را به زانو بکشانند، انسان در کنار سیدالشهدا به عالی ترین ویژگی های اخلاقی دست پیدا می کند.

وی عنوان کرد: ویژگی دیگر الگوی کربلا این است که متنوع به شمار می رود و برای همه سلیقه ها و سنین در کربلا اسوه و الگو وجود دارد، افراد کربلا یک گستره الگویی فراوانی را تشکیل می دهد که این حادثه را به درس آموزترین و پرنفوذترین حادثه تربیتی تبدیل کرده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بهترین شیوه تربیت الگودهی است و بهترین الگوی تربیت الگوی کربلای حسینی محسوب می شود، کسانی که در راستای الگودهی در این مسیر حرکت می کنند بزرگترین خدمت را به بشریت انجام می دهند.

وی اضافه کرد: از خود گذتشگی بزرگی که سیدالشهدا و فرزندان ایشان از خود نشان دادند سبب می شود که انسان به راحتی از بسیاری از خواسته های خود بگذرد که گذشتن از این خواسته ها زندگی ها را شیرین می کند./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات