۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۵۰۸۱۱۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

شاخص‌های فرهنگی در استان آذربایجان‌شرقی ارتقا پیدا کرده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از ارتقای شاخص‌های فرهنگی در استان خبر داد و گفت: توجه به اقتصاد در مقوله فرهنگ و هنر در اولویت قرار گرفته است.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که توسعه اقتصادی بدون توجه به مبانی توسعه در عرصه فرهنگ و هنر محقق نخواهد شد، اظهار داشت: متأسفانه همواره بحث‌های مربوط به اقتصاد فرهنگ مورد غفلت واقع شده است.

وی با بیان این‌که اغلب فعالان فرهنگی و هنرمندان با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌رو هستند، خاطرنشان کرد: تحقق اهداف فرهنگی نظام و حرکت در مسیر برنامه تدوین شده در سند چشم‌انداز توسعه کشور، بدون بهره از فرهنگ و هنر ممکن نیست، بنابر این باید به ملزومات این عرصه توجه ویژه و کلان صورت گیرد.

محمدپور با تأکید بر این‌که هدف گذاری دولت یازدهم برای رشد شاخص های فرهنگی و هنری در سطح کشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی موجب رشد سطح تمامی شاخص ها شده است، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید شاخص های فرهنگی و هنری استان از رشد قابل توجهی برخوردار شده و این روند ادامه دارد.

وی از رشد 89 درصدی نشریات و 86 درصدی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در سال 91 حدود 676 مورد بود که این تعداد در سال 95 به یک هزار و 269 کانون رسید و نشان از رشد بیش از 86 درصدی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که 310 نشریه مکتوب، الکترونیک و پایگاه های خبری دارای مجوز در آذربایجان‌شرقی فعالیت دارد، افزود: تعداد ناشران فعال در استان نیز از 129 به 206 ناشر رسیده، این در حالی است که شاهد رشد 19 درصدی تعداد چاپخانه ها نیز هستیم.

محمدپور از رشد 34 درصدی تعداد کانون های آگهی و تبلیغاتی در استان خبر داد و گفت: ظرفیت سالن های سینما وسالن های اجرای هنری با رشد 12 درصدی مواجه هستیم، ضمن این‌که در زمینه فعالیت قرآنی نیز با رشد 32 درصدی مؤسسه های قرآنی رو به رو بوده ایم، اکنون 63 مؤسسه قرآنی در استان فعال است.

وی افزایش اعضای کتابخانه های مساجد از 64 هزار به 72 هزار نفر را مورد اشاره قرار داد و افزود: اجرای برنامه های آموزش قرآنی از 630 به 732 مورد در سال گذشته رسید، ضمن این‌که یک هزار و 269 کانون فرهنگی هنری مسجد با 150 هزار نفر عضو در حال فعالیت و اجرای برنامه های مختلف هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که 3 هزار و 500 واحد و صنف فرهنگی و هنری زیر نظارت این مرکز فعالیت می کند، گفت: صیانت از فرهنگ و هویت اصیل دینی و ملی، تقویت توان و اقتدار فرهنگی، کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی و تقویت نهادها و تشکل های فرهنگی و هنری مورد هدف است.

محمدپور، تضمین آزادی های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی فرهنگی و هنر و بهره گیری از ظرفیت های فناوری اطلاعاتی و ارتباطی را از دیگر اهداف دولت در عرصه فرهنگ دانست و خاطرنشان کرد: تمامی برنامه‌ها در راستای رفع دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرایی می شود./303/935/ب1

ارسال نظرات