۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۵۰۸۱۱۳
رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی خبر داد؛

رسیدگی به ۴۶ درصد پرونده های دستگاه قضایی استان در شورای حل اختلاف

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: ۴۶۷ شعبه حل اختلاف در استان فعالیت می‌کنند و ۴۶ درصد از پرونده‌های دستگاه قضایی استان نیز در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.
نشست خبری دادگستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمود رفسنجانی، رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری در ساختمان مرکزی دادگستری خراسان با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت مقام شامخ شهید بهشتی گفت: به فرموده امام راحل بهشتی به تنهایی یک امت برای ملت بود و شهادت ایشان بیانگر حقانیت انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: بر اساس اصل 156 قانون اساسی شورای حل اختلاف که به عنوان مرجع سازش و داوری در کشور به صورت آزمایشی تشکیل شد و به فعالیت خود ادامه داد و از آنجا که نظام جمهوری اسلامی مردم محور است پس قانون گذار در راستای اشاعه فرهنگ صلح و سازش اقدام به تشکیل شورای حل اختلاف کرد.

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی افزود: هدف تشکیل آن کاهش مراجعه افراد به محاکم، افزایش مشارکت مردم در حل و فصل دعاوی، کاستن از حجم پرونده های وارده به دادگستری و برقراری قضاوت آشتی محور بود.

رفسنجانی با بیان این که افزایش این قدرت و توانمندی می بایستی با همفکری متولیان امر بروز و ظهور پیدا کند، خاطر نشان کرد: با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت شورای حل اختلاف بهتر است عملکرد نهاد مورد بررسی قرار بگیرد تا با شناسایی نقاط ضعف در صدد رفع آن برآمده و از هر هدف متعالی فاصله نگیرند.

وی با بیان این که به کارگیری افراد متخصص و دلسوز برای رفع مشکلات مردم می تواند کمک چشمگیری کند، یادآور شد: شورای حل اختلاف به عنوان بازوی توانمند تشکیلات قضایی با هدف کمک به تشکیلات مراجعه به این نهاد شکل یافته و نباید از این اهداف متعالی فاصله بگیرد.

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی تعداد شعبات حل اختلاف در سطح استان را 467 شعبه دانست که 298 شعبه شهری و 1169 شعبه روستایی دارد و اظهار کرد: از این 298 شعبه شهری 119 شعبه متعلق مشهد و تعداد شعبه شهرستانها 348 شعبه است که از مجوع ان 181 شعبه شهری و 167 شعبه روستایی وجود دارد.

رفسنجانی با بیان این که تعداد قضات شورای حل اختلاف 169 نفر در سطح استان خراسان رضوی بوده و در سال 95 264 هزار و 296 فقره پرونده فقره پرونده وارد شده است، گفت: در سال 95، 263 هزار و 398 پرونده در خراسان‌رضوی از تعداد 264 هزار و 296 پرونده دریافت‌ شده در شعب شوراهای اختلاف در استان رسیدگی و مختومه اعلام و از تعداد پرونده‌های دریافتی نیز در سال گذشته 43 هزار و 68 پرونده به صلح و سازش منجر شد.

وی با بیان این که در سه ماهه اول سال 96، 61 هزار و 22 فقره پرونده وارده و 59 هزار و 60 فقره پرونده مختومه در استان نیز داشتیم که میانگین هر شعبه در طول سال 95 در مشهد 11 فقره پرونده و در شهرستانها 50 فقره پرونده بوده است، خاطرنشان کرد: میزان پرونده های منجر به صلح و سازش در سال 95، 43 هزار و 681 فقره پرونده بوده که حدود 21 درصد مجموع پرونده های رسیدگی شده منجر به صلح و سازش شده است.

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی هدف از تشکیل شورای حل اختلاف را کاهش مراجعات مردم به دستگاه قضایی، احیای سنت حسنه میانجیگری و رفع اختلافات از سوی خود مردم و اصلاح و مختومه کردن پرونده ها دانست و با بیان این که شورا در هر جایگاه هم در کاهش ورودی پرونده و هم در موضع صلح و سازش موثر بوده آنطور که 46 درصد پرونده ها در شورا رسیدگی می شده است.

رفسنجانی با بیان این که شورای حل اختلاف با حضور خود در جامعه و مشارکت مردم  موجب افزایش دانش قضایی مردم شده است، بیان کرد: در سطح استان خراسان رضوی قریب 2500 نفر عضو شورا داریم که دارای دانش قضایی شده و به افراد سطح جامعه نیز این دانش قضایی خود را منتقل می کنند.

وی با اشاره به مهمترین برنامه های در دست اقدام شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی در سال 96، تصریح کرد: تقویت امر نظارت و بازرسی و انجام بازرسی های مستمر و متناوب از کلیه شعبه های استان، ارتقا کیفیت رسیدگی به پرونده ها در کلیه شوراهای حل اختلاف خراسان، تقویت امر اموزش و توانمند سازی علمی و عملی شوراها با برگزاری کلاس های اموزش های علمی و کارگاهی، ساماندهی و بهبود فضای فیزیکی و تجهیزات مجتمع های شورای حل اختلاف و ساماندهی اجرای احکام به استقرار اجرای احکام در مجتمع های شورا به منظور سهولت دسترسی مردم از جمله مهمترین برنامه های در دست اقدام شوراهای حل اختلاف استان است.

رییس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان‌رضوی با بیان این‌که به‌طور متوسط در هر شعبه در مشهد و شهرستان‌ها 11 و 50 پرونده رسیدگی می‌شود، گفت: پرونده‌های رسیده به شورای حل اختلاف بیشتر حقوقی بوده که 75 درصد از پرونده‌ها را شامل می‌شود و مابقی پرونده‌ها کیفری هستند.

وی افزود: 467 شعبه حل اختلاف در استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد 298 شعبه شهری و 169 شعبه روستایی است و 46 درصد از پرونده‌های دستگاه قضایی استان در شورهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود./202/864/ب1

ارسال نظرات