۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۰۸۱۱۰
رییس کل محاکم عمومی و انقلاب مشهد خبر داد؛

کاهش ۱۱.۶ درصدی آمار طلاق خراسان رضوی در سال ۹۵

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب مشهد با بیان این که در سال ۹۴، ۴۷ هزار پرنده وارده به دادگاه های خانواده داشتیم که در سال ۹۵ به ۴۰ هزار پرونده کاهش پیدا کرد، گفت: بر اثر بنیاد صیانت از خانواده میزان طلاق در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۱۱.۶ درصد کاهش پیدا کرد.
نشست خبری دادگستری خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن سید آبادی، رییس کل محاکم عمومی و انقلاب مشهد ظهر امروز در نشست خبری در ساختمان مرکزی دادگستری خراسان سالروز شهادت جانگداز 72 تن از بهترین یاران انقلاب اسلامی در حادثه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در هفتم تیر ماه 1360 به دست منافقین کوردل گرامی داشت و گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی برای همیشه در سینه ها زنده است.

وی در ادامه از شهید بهشتی به عنوان معمار دستگاه قضایی خواند و تصریح کرد:  وی از مدیران شایسته نظام اسلامی دارای فضیلت های برجسته انسانی بود که وجود یکی از این فضیلت ها برای انسان مایه افتخار است و آن شهید بزرگوار در مقطع دانشگاه دارای سمت عالی قضایی که از اشرف المناصب محسوب می شد بود.

حجت الاسلام سید آبادی ادامه داد: بی شک در همه ملل و مکاتب حقوقی، مسند قضا اشرف المناصب خوانده می شود چراکه محل حل و فصل دعاوی بوده و به تعبیر امام (ره) این مرد به تنهایی امتی برای ملت ما و جامع الاطرافی بود که مظلوم واقع شد و این شخصیت های برجسته این چنین در زمان خود به سبب هجمه های تند منافقین شناخته نمی شدند و بسیاری از کسانی که با ایشان آشنا نبودند اطلاعات کاملی از توان مدیریتیشان نداشتند.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب مشهد با بیان این که سرانجام خط امام استحکام پیدا کرد و حرکت های خودجوش مردمی ان دوران در براوردن فریاد این بزرگوار به ثمر نشست، گفت: با وجود تلاش بی هدف منافقین کوردل، خون بهشتی نشان داد خط امام خط استوار و تمام ناشدنی است.

وی با بیان این که در حوزه دادگاه های عمومی انقلاب با توجه به تصویب قانون حمایت خانواده و آیین دادرسی کیفری 5 نوع دادگاه فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: دادگاه‌های کیفری با پنج شعبه که به جرائم خاص رسیدگی می‌کنند، دادگاه‌های کیفری درجه دو که با ۴۲ شعبه به جرائمی مثل سرقت، نزاع دسته جمعی و خیانت در امانت و تخلفات راهنمایی رانندگی رسیدگی می‌کنند، دادگاه‌های خانواده با ۲۸ شعبه است که به دعاوی خاص خانوادگی رسیدگی می‌کند، دادگاه‌های حقوقی و مالی با ۳۷شعبه دادگاه‌های حقوقی و مالی، دادگاه های عمومی با ۸ شعبه، دادگاه های اجرای احکام مدنی با ۱۷ شعبه، وجود دارند.

حجت الاسلام سید آبادی با بیان این که در سال قبل 190 هزار و 329 فقره پرونده به مجموعه دادگاه های انقلاب مشهد وارد شده و از این تعداد 29.60 درصد از پرونده ها نسبت به مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است، افزود: در ابتدای سال 96 تعداد پرونده ها به 23 هزار و 310 فقره رسیده و در سال گذشته افزون بر تشکیل دادگاه های خانواده مرکز پیوند عاطفه ها در راستای اجرایی کردن ماده 64 قانون ایین نامه حمایت از خانواده راه افتاد.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب مشهد با بیان این که در مرکز پیوند عاطفه ها شعبه اجرای احکام به ملاقات های اطفالی می پردازد که والدین آنها در دادگاه پرونده داشتند و پدر و مادر از هم جدا هستند، گفت: برای ملاقات  با فرزندان تحت نظر ریاست دادگستری با حمایت ادارات بهزیستی، تعاون و نیروی انتظامی این مراکز را راه انداختیم تا ملاقات ها انجام شود و این مرکز در خیابان دانشگاه هم اکنون قرار دارد.

وی با اشاره به افزایش شش شعبه به دادگاه‌های استان در سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته شش شعبه به دادگاه‌های مشهد اضافه شد که ۳ شعبه حقوقی، ۲ شعبه خانواده و ۱ شعبه کیفری درجه دو است.

حجت الاسلام سید آبادی افزود: همچنین در سال گذشته با حمایت ریاست کل افزون بر تعداد 339 قاضی، 27 قاضی نیز به صورت اضافه جذب کردیم و مرکزی به نام مرکز مشاوره ای برای دادگاه های خانواده به راه افتاد.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب مشهد با بیان این که افراد متقاضی طلاق در مرکزی به نام مشاوره قبل از طلاق ارشاد می‌شوند که این مرکز افزون بر اینکه موجب جلوگیری از رشد ۱۲ درصدی طلاق شد، موجب رشد منفی طلاق نیز شده، بیان کرد: که نسبت به سال گذشته آمار طلاق 11 درصد کم شده است و در سه ماهه اول امسال نیز ۱۵درصد کاهش داشته است.

وی با بیان این که در سال 94، 47 هزار پرنده وارده به دادگاه ها خانواده داشتیم که در سال 95 به 40 هزار پرونده کاهش پیدا کرد، گفت: بر اثر بنیاد صیانت از خانواده که با ریاست امام جمعه محترم و نائب رییسی دادگستری تشکیل شد،  میزان طلاق در سال 95 نسبت به سال 94 11.6 درصد کاهش پیدا کرد.  

حجت الاسلام سید آبادی با بیان اینکه زمان رسیدگی پرونده ها نیز از ۶۴ روز به ۶۰ روز رسیده است، گفت: در شش ماهه سال گذشته هر شعب ۶۲۰ پرونده وجود داشته است اما امسال این تعداد به ۵۴۸ پرونده رسیده است و تلاش می‌کنیم تا موجودی شعب را به ۱۲۰ پرونده برسانیم که رسیدن به این رقم دور از انتظار نیست.

رییس‌کل محاکم عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه دادگاه‌های خانواده سازش محور و قضا زدایی است، تصریح کرد: با اقدامات مناسب حدود ۷ هزار پرونده خانواده را کاهش دادیم./202/864/ب1

ارسال نظرات