۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۰۸۰۴۶
کارشناس مسائل خانواده هشدار داد؛

اختلال در شکل گیری هویت اجتماعی زنان یک تهدید جدی

حجت الاسلام شریفی خواستن فعالیت های مردانه از زنان را اوج بی عدالتی، ظلم و توهین به جایگاه و مقام زن دانست.
خانواده خانواده

حجت الاسلام روح الله شریفی رودانی نژاد، کارشناس مسائل خانواده، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه برای ایجاد هویت سه مسأله «شناخت، پذیرش و افتخار» نیاز است، تصریح کرد: شکل گیری هویت ملی نیازمند آشنایی، پذیرش و افتخار به ملت و کشور است و مشکل اصلی در هویت زنان آن است که اگر خانم ها نسبت به مسائل خود اطلاع و شناخت کافی داشته باشند، در پذیرش و افتخار به جنس خود با مشکل رو به رو می شوند.

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه در جامعه ما به تربیت فرزند پسر اهتمام بیشتری وجود دارد، خاطرنشان کرد: در برخی خانواده ها چنین نهادینه شده که پسر قدرتمندتر، آزادتر، محتاط تر، کامل تر، بهتر و دلاورتر از دختر است و چنین برخوردهایی سبب عدم افتخار زنان به جنس مؤنث شده و در نتیجه هویت زنان شکل نمی گیرد.

مشاور کلاس‌های ازدواج ادامه داد: عدم تکمیل هویت زنانگی طبعا مانع از انجام وظایف و رسالت اصلی خواهد شد و در این باره زن تلاش می کند تا شبیه مردان شود و در جوامعی که زن از رسالت اصلی خود دست بکشد، حریم و بنیان خانواده مورد تهدید قرار می گیرد.

کارشناس امور تربیتی خانواده با اشاره به اینکه دوری زنان از هویت اصلی سبب گرایش به سبک و خوی مردانه می شود، عنوان کرد: در نهایت کار همچون مردان، آزادی، درآمد مالی و استقلال را با دوری از حفظ حریم خانواده طالب خواهند بود.

استاد حوزه و دانشگاه مشکل اصلی در بحران هویت زنان را عدم تربیت صحیح در دوران کودکی و تمییز قائل شدن در نگاه جنسیتی خاطرنشان کرد و گفت: دختران را باید به گونه ای تربیت کنیم که به زن و مادر بودن، افتخار کنند اما در جامعه شاهدیم که بسیاری از لطیفه ها درباره خنگی، زشتی و بی عرضگی زنان رد و بدل می شود که نگاه تحقیرآمیز و از بین رفتن اقتدار آنها را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام شریفی رودانی خدشه وارد شدن به اقتدار و منزلت زن را عامل به وجود آورنده معضلات و مشکلات در جامعه برشمرد و افزود: تساوی حقوق زن و مرد اشتباهی بزرگ است و به قول شهید مطهری هر کدام همچون ستاره ای هستند که باید در مسیر خود بچرخد و ورود در مسیر و مدار دیگری بی نظمی ایجاد می کند؛ از این رو توقع کار غیرمرتبط با زنان، درآمد و رفتارهای مردانه از زنان در حقیقت توهین به جنس مؤنث قلمداد می شود.

مشاور کلاس های ازدواج ابراز داشت: ظرفیت روحی، جسمی، خُلقی و خَلقی زن با مرد متفاوت است و خواستن فعالیت های مردانه از زنان اوج بی عدالتی، ظلم و توهین به جایگاه و مقام زن است.

کارشناس امور تربیتی خانواده گفت: زنان پر از عاطفه، احساس و محبت هستند و اگر همچون مردان بخواهند برخورد کنند در حفظ حریم خانواده و تربیت فرزندان دچار مشکل خواهند شد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در سیاست های کلان اجرایی توجهاتی به هویت اصلی زنان و معرفی آنها به عنوان بانوان الگو و موفق در جامعه نشده است، حال آن که در اروپا بحث کار و تربیت فرزند یک مقوله است و زن غربی خود را نخست مادر و سپس کارمند می داند./9456/ت301/س

ارسال نظرات