۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۰۸۰۰۳

چند خبر کوتاه از بنیاد بین المللی امام رضا

برگزاری دومین جشنواره ملی بانوی کرامت، گرامیداشت ورود امام هشتم(ع) به نیشابور و امضای تفاهم نامه همکاری میان بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با مؤسسه دارالحدیث و نیز شورای هیئات مذهبی کشور اخبار کوتاه این بنیاد را تشکیل می دهد.
بنیاد بین المللی امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به منظور گسترش فرهنگ رضوی در تمام كشور و  حضور پررنگ هیئات مذهبی در برگزاری جشن‌های دهه كرامت و تقویت حضور مردم در این جشن ها، با شورای هیئات مذهبی کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

اکبر شیخ، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با اعلام این خبر افزود: دهه کرامت، فرصتی است تا بیش‌ازپیش آموزه‌های رضوی در سطح جامعه انتشار یافته و با ایجاد فضای با نشاط معنوی زمینه تولید روزافزون آثار علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری در عرصه‌ی فرهنگ رضوی بوجود آید.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با بیان اینکه این تفاهم‌نامه چهار سال اعتبار دارد، ادامه داد: از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه می‌توان به توسعه همكاری‌های مشترك در محور فرهنگ رضوی، هم‌افزایی و بهره‌مندی متقابل از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها، تخصص و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طرفین تفاهم‌نامه اشاره کرد.

وی با اشاره به تعهدات بنیاد در این تفاهم‌نامه تصریح کرد: انجام هماهنگی‌های لازم به صورت عمومی، نظارت و پیگیری برای اجرایی شدن برنامه‌ها و آماده‌سازی بسته‌های فرهنگی از قبیل محصولات صوتی و تصویری، كتاب، بنر و پوسترهای طراحی شده از جمله تعهدات بنیاد در این تفاهم نامه است.

شیخ اضافه کرد: همچنین شورای هیئات کشور نیز متعهد شد تا نسبت به تامین اعتبار اجرای برنامه با پیش‌بینی بودجه از محل کمک‌های مردمی، توجه به محتوا محوری و مخاطب محوری در اجرای برنامه، مستندسازی و ارسال گزارش مكتوب و مصور از اجرای برنامه و ارسال گزارش فیلم مستند از اجرای برنامه به منظور بهره‌برداری در مجامع فرهنگی و آرشیو گنجینه فرهنگ رضوی اقدام کند.

برگزاری دومین جشنواره ملی بانوی کرامت

صفی‌الله صفایی در همدان با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی بانوی کرامت، اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا 10 تیرماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی با بیان اینکه این جشنواره 27 شهریورماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: جشنواره بانوی کرامت با محوریت، بانوان برتر اسلام، الگوی دختران و بانوان، نقش بانوان در مشارکت‌های اجتماعی، نشاط و بالندگی بانوان در آموزه‌های دینی برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه پیام نور همدان اشتغال بانوان در جامعه اسلامی، تفاوت جایگاه واقعی زن با تفکرات فمنیستی از دیگر محورهای این جشنواره برشمرد و گفت: این جشنواره در قالب آثار علمی، ادبی و هنری و همراه با کرسی‌های آزاداندیشی پیرامون مسائل اجتماعی، سیاسی و حقوق بانوان برگزار می شود.

گرامیداشت سالروز ورود امام هشتم(ع) به نیشابور در روز ملی خراسان

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور اظهار کرد: طبق مصوبه ۶۳ شورای عمومی فرهنگ استان خراسان رضوی، دهم تیرماه به‌عنوان «روز ملی خراسان» نام‌گرفته است که این نام‌گذاری هم‌زمان با سالروز ورود حضرت رضا (ع) را به مردم خراسان، یادآور می‌شود در این روز، در سال ٢٠٠ هجری، کاروان امام رضا علیه‌السلام، مورد استقبال و میزبانی گرم و باشکوه مردم نیشابور قرار گرفت و حدیث شریف سلسله الذهب نقل  و برگ زرین دیگر در تاریخ تشیع و جهان اسلام ثبت شد.

سعید شیبانی افزود: امسال نیز برای یازدهمین سال مردم و مسئولان نیشابور با تشکیل ستادی منسجم برنامه‌ریزی متنوعی را انجام داده‌اند که گوشه‌ای از ارادت ایشان به خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

رییس ستاد بزرگداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور خاطرنشان کرد:برنامه‌های امسال با برگزاری همایش آهوانه ویژه کودکان و نوجوانان، در پایتخت کتاب ایران روز سه‌شنبه ٦ تیر٩٦  ساعت ٦عصر در محل هیئت متحده رضوی  نیشابور با حضور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود.

 وی یادآور شد: روز چهارشنبه٧ تیر٩٦ ساعت ٦عصر شب‌شعر «برمدار نور»  ویژه امام رضا (ع) و مدافعان حرم با حضور شاعران آیینی و در محل فرهنگسرای وکیلی نیشابور برگزار خواهد شد.

نایب‌رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور عنوان کرد: هم‌چنین میزگرد علمی با عنوان «هجرت تمدن ساز» روز پنجشنبه  ٨تیر ٩٦  ساعت ٩ صبح، نشست چهل کتاب، چهل روستا در روستای آهوان برگزار می‌شود این برنامه‌ها به اهتمام خانه تاریخ و ادبیات نیشابور و با حضور اساتید و چهره‌های علمی در محل فرهنگسرای وکیلی نیشابور برگزار خواهد شد.

 نماینده عالی دولت در نیشابور اذعان کرد: همچنین روز جمعه ٩تیر ٩٦ ساعت ٦صبح دعای ندبه با حضور و سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و مداحی حاج ابراهیم قانع، توسط تیپ زرهی ٢١ امام رضا (ع)  در محل امامزادگان محمد محروق و ابراهیم (ع) برگزار خواهد شد.

این مقام مسؤول تأکید کرد: به مناسبت دهم تیر سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور نماز دشمن‌شکن جمعه  ٩ تیر ٩٦ نیز در محل امامزادگان محمد محروق و ابراهیم (ع) برگزار می‌شود.

شیبانی اذعان کرد: کاروان نمادین سالروز ورود حضرت رضا(ع) به نیشابور جمعه ٩تیر ٩٦ ساعت ١٧ عصر در روستای فدیشه مرکز دهستان غزالی بخش میان جلگه نیشابور به همت والای پدر شهیدان اخباری و همکاری مسئولین بخش حرکت خویش را آغاز خواهد کرد و روز شنبه ١٠ تیر ٩٦ ساعت ١٨ عصر از میدان بی‌بی شطیطه  نیشابور به سمت مسجد جامع این حرکت معنوی تداوم خواهد داشت در ادامه نیز روز یکشنبه ١١ تیر ٩٦ نیز ساعت ١٨ عصر از میدان اسدآباد در شهر قدمگاه رضوی مرکز بخش زبر خان تا بقعه قدمگاه رضوی نیشابور با همکاری مسئولین محلی  به سرمنزل مقصود خواهدرسید و در این مراسم  هزاران بسته متبرک بین مردم توزیع می‌شود.

وی گفت: اهمیت مراسم سال روز ورود امام رضا(ع) در نیشابور به‌واسطه حدیث گران‌قدر سلسله الذهب که به‌عنوان غدیریه ثانی و تداوم راستین آن در فضای جهان معاصر و رسیدن به حکومت صالحین و ظهور حجت حق در پهنه زمین هست.

 فرماندار ویژه نیشابور بیان کرد: اینک پس از ١٢٣٨ سال از تاریخ ورود عالم آل محمد(ص) حضرت امام رضا (ع)  به این شهر مذهبی بار دیگر با آفرینش صحنه‌های باشکوهی از دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت (ع) و با بیعت مجدد با مقام امامت و ولایت و شهدای والامقام  به‌ویژه شهدای مدافع حرم آل الله و با حضور مقامات کشوری و استانی تاریخ تکرار خواهد شد.

امضای تفاهم نامه همکاری میان بنیاد امام رضا(ع) و مؤسسه دارالحدیث

اکبر شیخ، مديرعامل بنياد بین‌المللی فرهنگي و هنري امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگ رضوی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث خبر داد و اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به منظور استفاده از توان علمی، فرهنگی و هنری مؤسسه در جهت اهداف بنیاد بین‌المللی فرهنگي و هنري امام رضا (ع)، معرفی مطلوب امام هشتم(ع) و ترویج حداکثری معارف رضوی در ابعاد ملی و بین‌المللی و هم‌افزایی و بهره‌مندی متقابل از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها، تخصص و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکدیگر منعقد شده است.

وی با اشاره به محورهای همکاری در این تفاهم‌نامه علمی و فرهنگی افزود: انجام پژوهش و تولید آثار علمی و فرهنگی بر اساس اولویت‌های پژوهشی بنیاد و مرتبط با موضوع ارتقای سطح شناخت جوامع هدف نسبت به امام هشتم(ع) و معارف رضوی، تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری از قبیل کتاب، کتاب صوتی نرم‌افزار و مجله صوتی،برگزاری مسابقات فرهنگی از قبیل مسابقات کتاب‌خوانی از جمله محورهای این تفاهم‌نامه است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) مدت اعتبار این تفاهم‌نامه را چهار سال اعلام کرد و ادامه داد: از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه نیز می‌توان به ترجمه آثار مورد نظر بنیاد به زبان‌های زنده و پرمخاطب و چاپ و تکثیر و توزیع آثار مورد توافق و تفاهم اشاره کرد.

گفتنی است جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) همه‌ساله در ایام دهه کرامت به مناسبت سالروز ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا(ع) و بزرگداشت حضرت شاه‌چراغ (ع) در عرصه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود که افتتاحیه این جشنواره در اولین روز ماه ذی‌القعده در قم و اختتامیه آن در ۱۱ ذی‌القعده در شب میلاد مسعود حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس خواهد بود. اکبر شیخ دبیری این جشنواره بین‌المللی را بر عهده دارد./303/820/ب1

ارسال نظرات