۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۰۷۹۱۵
سرمقاله نیویورک تایمز:

رویکرد ضدایرانی ترامپ می‌تواند آمریکا را به درگیری بیشتر در سوریه بکشاند

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته است که رویکرد ضدایرانی ترامپ و بی‌برنامگی وی در قبال مسأله سوریه، می‌تواند واشنگتن را به سمت درگیری بیشتر در این کشور سوق دهد.
ترامپ ایران

به گزارش خبرگزاری رسا، در سرمقاله شماره جدید روزنامه «نیویورک تایمز» از امکان افزایش درگیری‌ها در سوریه به واسطه سیاست‌های دولت جدید آمریکا ابراز نگرانی شده است.

در این یادداشت با اشاره به بالا گرفتن تنش در جنوب شرق سوریه میان نیروهای آمریکایی و نیروهای متحد دولت سوریه، نوشته است که واشنگتن و تهران برای تسلط بر مناطقی که از دست داعش آزاد می‌شود، رقابت دارند.

نیویورک تایمز می‌نویسد: «بدون تردید ایران به دنبال ایفای نقش بیشتری در منطقه است و دلایلی برای نگرانی در این رابطه وجود دارد. اما دولت [آمریکا] هم به صورت علنی نگرانی‌هایش را ابراز نکرده و سوالاتی در مورد اینکه چطور می‌خواهد با این چالش مقابله کند، وجود دارد.»

این روزنامه با تشریح وضعیت فعلی نبرد با داعش در عراق و سوریه، نوشته است که ایران و آمریکا در عراق منافع مشترکی دارند، اما در سوریه وضعیت متفاوت است و در حالی که ایران حامی دولت است، آمریکا از معارضین مسلح حمایت می‌کند.

این سرمقاله از حضور روسیه در سوریه نیز با عنوان عاملی برای افزایش احتمال درگیری یاد کرده، اما نوشته است: «با این حال، مقامات دولت به پیروی از رییس‌جمهوری که مانند عربستان سعودی دیدگاه‌‌های ضدایرانی تندی دارد، ایران را مسئله‌ای بزرگ‌تر از مسکو می‌دانند که می‌تواند اسرائیل، اردن و متحدان دیگر را تهدید کند.»

هیئت سردبیری نیویورک تایمز در ادامه نوشته است: «آیا ممکن است که آقای ترامپ وارد جنگی گسترده‌تر در سوریه شود؟ دلایلی برای نگرانی وجود دارد. او هنوز طرحی جامع برای حل مسئله سوریه، از جمله دیپلماسی مورد نیاز برای یافتن راهکاری سیاسی برای جنگ داخلی، که می‌تواند کشوری باثبات‌تر ایجاد کند که کمتر در برابر گروه‌های افراط‌گرا آسیب‌پذیر باشد، ارائه نکرده است.»

در پایان این یادداشت آمده است: «نگرانی این است که ایران هراسی آقای ترامپ و عدم اراده او برای تعامل با دولت این کشور، مأموریت نظامی آمریکا را از شکست داعش به سمت تلاش برای ممانعت از گسترش نفوذ ایران سوق دهد. این امر خطرناکی خواهد بود. ایران کشوری آزاردهنده است که باید هوشمندانه مدیریت شود و نباید آن را دشمنی کینه‌توز فرض کرد.»/۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات