۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۲
کد خبر: ۵۰۷۸۴۹
آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد؛

لزوم پاسداری از سرمایه معنوی رمضان در طول سال/ حج بنیه اسلام و مسلمین را تقویت می کند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی حج را سبب تقویت بنیه اسلام و مسلمین دانست و گفت: فریضه حج هر ساله خون تازه ای در رگ های اسلام به جریان می اندازد.
ضبط برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید یکشنبه شب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به پایان ماه مبارک رمضان و تبریک عید سعید فطر گفت: همه مسلمانان در دو عید متفق هستند که عیدهای فطر و قربان محسوب می شوند.

وی افزود: اعیادی هم ویژه شیعیان اهل بیت(ع) است که عید ولایت و غدیر، عید میلاد امام زمان(ع) و اعیاد مشابه آن ها را شامل می شود، اعیادی که مشترک هستند بعد از انجام یک فریضه مهم الهی است، پس از آن که روزه ماه مبارک رمضان را می گیریم عید فطر جشن انجام اطاعت خداوند متعال است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که توفیق انجام دستور خداوند در ماه مبارک رمضان جشن دارد، اظهار داشت: عید قربان هم مربوط به فریضه مهم حج است که حجاج بعد از اطاعت الهی جشن بندگی می گیرند و مسلمانان دیگر هم با آن ها هم صدا می شوند.

وی حج را سبب تقویت بنیه اسلام و مسلمین دانست و ادامه داد: فریضه حج هر ساله خون تازه ای در رگ های اسلام به جریان می اندازد، بنابراین این اعیاد جشن اطاعت و پیروزی بر لشکر شیطان است و جشن پیروزی بر هوای نفس و پرورش صفات انسانی به شمار می رود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فرمایشی از امیرمؤمنان در نهج البلاغه ابراز داشت: حضرت می فرماید عید فطر برای کسانی است که نمره قبولی از خداوند برای صیام و قیام گرفته است، کسی که روزه خوار بوده و پشت پا به این فریضه الهی زده عیدی ندارد بلکه روز عزای او به شمار می رود چون فرصت مهمی را از دست داده و استفاده نکرده است.

وی عنوان کرد: امام علی(ع) می فرماید انسان می تواند تمام روزهای سال را عید قرار دهد از این رو تأکید می کنند هر روز که معصیت خداوند نشود را می توان به عنوان عید جشن گرفت، عید فطر و قربان عید اطاعت هستند و اگر انسان همه روز گناه نکند و مطیع فرمان باشد روز عید است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: انسان باید با سرمایه ای که از ماه مبارک رمضان گرفته و اراده او قوی تر و روح او پاک تر شده باید تصمیم بگیرد کلام امیرمؤمنان را در طول سال پیاده کند و بداند هر روزی که گناه نکند روز عید به شمار می رود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان نصیحت هایی خطاب به جوانان گفت: جوانان باید به چند موضوع توجه و اهتمام داشته باشند، اولین موضوع نماز است که حداقل 4 اثر دارد، قرآن می فرماید اگر کسی نماز خوان حسابی باشد سراغ کارهای زشت نمی رود، نسبت به گذشته همانند نهر زلالی است که انسان خود را در آن می شوید یعنی گناهان گذشته را از بین می برد.

وی افزود: نماز سبب ترقی و تکامل روح انسان است و ستون خیمه دین به شمار می رود، کسی که مرتب نماز می خواند می توان نسبت به او امیدوار بود که برنامه های دیگر دینی را به خوبی و درستی انجام می دهد، جوانان باید بدانند نماز اول وقت با حضور قلب سبب سعادت دنیا و آخرت آن ها شده و سبب موفقیت در کارهای مختلف می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم جوانان را به پرهیز از هم نشینی با دوستان ناباب توصیه کرد و اظهار داشت: انسان به واسطه دوست ناباب معتاد می شود، دوست ناباب می تواند انسان را به تمام وادی های غلط بکشاند، انسان باید در بسیاری از کارها آسان بگیرند اما در انتخاب دوست باید بسیار سخت گیر باشند به ویژه در این زمان که شیاطین در لباس انسان می خواهند جوانان را فریب بدهند.

وی ادامه داد: جوانان نباید کار را عار بدانند، برخی می گویند ما هر کاری را نمی پذیریم و با وجود این که بیکار هستیم فلان کار را انجام نمی دهیم، با نگاهی به زندگی پیامبران و اهل بیت(ع) کرد، امیرمؤمنان به وسیله آبیاری و پرورش نخلستان هزار بنده خرید و آزاد کرد، معلوم می شود که کشاورزی کار کوچکی نیست، روایتی داریم هر پیامبری که مبعوث شد قبلا یک دوره چوپانی داشته است.

این مرجع تقلید در پایان ابراز داشت: اگر افراد کار را عیب ندانسته و آن را افتخار بدانند وضع اشتغال در کشور ما بهتر خواهد شد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات