۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۵۰۷۸۴۵
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

چرایی ترس از حسابرسی اعمال با وجود وسعت عفو و کرم خداوند

حجت الاسلام والمسلمین درایتی، سختی مسیر برزخ و قیامت و عدل خدا را از دلایل نگرانی بندگان نسبت به عذاب و حسابرسی اعمال دانست و گفت: خداوند به اقتضای کرمش، عادل هم هست و بنا نیست خوب و بد را یکی کند؛ از حق خود می گذرد اما نمی تواند از ظلمی که مردم نسبت به یکدیگر کرده اند بگذرد.
قیامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در آخرین نشست شرح دعای ابوحمزه ثمالی در مجتمع بنی فاطمه گفت: کرم از صفات خالق است و از مواردی که به انسان منزلت می دهد این است که می تواند کمالاتی از خدا را بشناسد و در وجود محقق کند.

وی با اشاره به اینکه اگر خدا به همه عالمیان خواسته هایشان را عطا کند چیزی از او کم نمی شود، افزود: خدایی که به ما امر فرموده بدی دیگران در حق خود را ببخشیم چگونه ممکن است بدی ما در حق خودش را نبخشد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به آیه شریفه «فاعفوا واصفحوا الا تحبون ان یغفرالله لکم...» تصریح کرد: خداوند می فرماید عفو و چشم پوشی کنید(صفح یعنی دنباله اش را نگیرید و چشم پوشی کنید گویا اتفاقی نیفتاده است) و از خود عفو و کرم نشان دهید؛ عفو و کرم من به مراتب بیشتر است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: وقتی دیگران به ما بدی می کنند، ما ضرر می بینیم اما خداوند امر می کند که ببخشید در حالی که وقتی ما نسبت به خدا خطا می کنیم، خدا ضرر نمی کند زیرا بی نیاز مطلق است با این وجود چگونه ممکن است ما را نبخشد.

از معارف نهفته در ادعیه غفلت نکنیم

وی با اشاره به این فراز از دعای کمیل که «خدایا اگر ما را به عنوان شیعیان اهل بیت(ع) عذاب کنی دشمنان تو خوشحال می شوند و ما تردید نداریم که خوشحالی پیامبر(ص) برای تو ارجحیت دارد»، ادامه داد: دعاها دنیایی از معارف هستند نباید صرفا قرائت کنیم و از ان ها بگذریم.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی به نقل از مناجات شعبانیه گفت: اگر خدا می خواست ما را بی آبرو کند در دنیا این کار را می کرد اما بنا نیست مانند ما با ما رفتار کند.

چرا با وجود رحمت و کرم خدا باید از عذاب بترسیم؟

وی با طرح این پرسش که با این وجود وسعت کرم خداوند آیا جا دارد از عذاب بترسیم؟، تأکید کرد: بله ترس و نگرانی برای ما جادارد چرا که اولا مسیر سخت و دشوار است؛ برای مثال هنگام عبور از یک منطقه صعب العبور با دره های عمیق و صخره های بزرگ، با اینکه از بالای کوه طناب انداخته و ما را بالا می کشند و چند نفر هم از پایین هوای ما را دارند اما باز هم از دشواری مسیر وحشت داریم.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: اگر انسان اهل توکل باشد، نه تنها در دنیا که حتی لحظه مرگ و پس از آن نیز این توکل خود را نشان می دهد؛ اگر در دنیا به خدا دلگرم باشیم در لحظه مرگ هم به بشارت او و ملائکه او دلگرم می شویم و آرام می گیریم؛ نمی شود در برخی مسائل یا موضوعات به خدا امیدوار بود و در برخی دیگر نه.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی، عدل خدا را از دیگر علل ترس بندگان از عدم بخشش خود معرفی و تأکید کرد: خداوند به اقتضای کرمش، عادل هم هست و بنا نیست خوب و بد را یکی کند؛ از حق خود می گذرد اما نمی تواند از ظلمی که مردم نسبت به یکدیگر کرده اند بگذرد. او تعهد کرده حتما مؤمنان را کمک می کند و انتقام آنان را از ظالمان می گیرد./۲۰۲/۹۳۰/ب۱

ارسال نظرات