۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۰۷۸۳۲
مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی:

فطر، عید بندگی خالصانه در ضیافت معرفت است

حجت الاسلام انتظاری با بیان این‌که ماه مبارک رمضان فصل وصل و فطر ضیافت وصال یافتگان است، گفت: فردا عید بندگی خالصانه در ضیافت معرفت است.
حجت الاسلام والمسلمین علی انتظاری، مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی

حجت الاسلام علی انتظاری، مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تبریک فرا رسیدن عید سیعدی فطر به عموم مؤمنان و روزه‌داران اظهار داشت: روزهای پایانی ماه رمضان نوید فرا رسیدن عیدی را می‌دهد که عموم بندگان الهی را مسرور و خوشنود می‌کند.

وی با اشاره به این‌که برای شب و روز عید فطر اعمالی ذکر شده است، گفت: شب اوّل شوال از جمله لیالى شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث و روایت بسیار وارد شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست، بنابر این نباید از فضائل معنوی این شب غافل بود.

مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در این شب غسل هنگامی که آفتاب غروب می کند، شب‌زنده داری با نماز، دعا، استغفار و بیتوته در مسجد و قرائت دعای وارد شده بعد از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و قبل از نماز عید، از جمله اعمال شب عید سعید فطر است.

وی با تشریح اعمال روز اول ماه شوال نیز گفت: بعد از نماز صبح، حضور در نماز عید فطر بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، البته پیش از نماز عید، مستحب است که مؤمن زکات فطره را جدا سازد؛ اگر دسترسی به مستحق دارد بپردازد، باید توجه داشت که زکات فطره واجب مؤکد است و شرط قبولی روزه ماه رمضان است.

امام جمعه جلفا با بیان این‌که عید فطر نوروز اهل معرفت محسوب می شود، ادامه داد: عید فطر آغازی برای تصمیم بندگی خالصانه در طول سال است، به یقین ماه مبارک رمضان، فصل وصل است و فطر ضیافت وصال یافتگان و پایان هر عبادتی، عیدی است که برازنده آن عبادت است.

حجت الاسلام انتظاری عید فطر را عید زیبایی‏های معنوی و بشارت‏های الهی دانست و تصریح کرد: عید فطر ویژه کسانی است که یک ماه شبانه روز همواره در مسیر رضایت الهی گام برداشتند، عید فطر، عید فطرت و روز بازگشت انسان به فطرت پاک خود است، عموم مؤمنان باید در عید رحمت و مغفرت برای حل مشکلات یکدیگر تلاش کنند.

وی افزود: روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است که فرموده‌اند؛ هنگامی که عید سعید فطر فرامی‌رسد، منادی ندا می‌دهد: «ای مؤمنان! برای دریافت جوایز و پاداش‌های خود بشتابید» با فرا رسیدن عید فطر مؤمنان که از وداع با ماه مبارک رمضان غمگین و از قبولی یک ماه بندگی خرسندند، به شکرانه یک ماه روزه‌داری نماز عید سعید فطر را با شکوه هرچه بیشتر برگزار می‌کنند./۳۰۳/۹۳۵/ب۱

ارسال نظرات