۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۵۰۷۸۳۱
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا مطرح کرد؛

ضرورت اصلاح نظام آموزشی کشور با هدف آموزش صحیح قرآن

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا گفت: اگر آموزش قرآن از سنین کودکی و دوران آموزش ابتدایی به دانش آموزان تعلیم داده شود، در دوران دانشگاه فرصت مناسبی برای آموزش معارف عمیق تر به آنان فراهم خواهد شد.
حجت الاسلام رهایی - شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسن رهایی شامگاه امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شهرضا، بیان کرد: آموزش معارف قرآنی یکی از مهمترین و اصولی ترین مبانی تعلیم دینی است که متأسفانه با غفلت مواجه شده و در برخی موارد افراد غیر متخصص وظیفه انجام آن را بر عهده گرفته یا درباره آن اظهار نظر می‌کنند، این در حالی است که هم بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین و هم بر اساس اصول منطقی، آموزش صحیح قرآن نخستین اصل در تربیت دینی افراد است.

وی اظهار کرد: در حوزه آموزش قرآن باید بدانیم که آموزش صحیح الفاظ نخستین گام در فراگیری قرآن است، بنایران اگر افرادی الفاظ قرآنی را که بر اساس زبان عربی استوار است به درستی فرا نگرفته باشند در سایر بخشهای قرآن از جمله قرائت و تجوید و صوت و لحن و تفسیر آن، با اشکال مواجه خواهند شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا بیان کرد: برخی افراد به دلیل عدم آگاهی یا عدم برخورداری از علم قرآن، اینگونه استنباط می ‌کنند که نیازی به فراگیری الفاظ قرآنی نبوده و تنها خواندن ترجمه قرآن کافی است در حالی که طبق نظر مفسران و اساتید علوم قرآنی این نظریه اشتباه است.

حجت الاسلام رهایی تأکید کرد: الفاظ هر زبانی کلید ورود به دنیای معانی آن زبان است، از طرف دیگر تعمق در الفاظ قرآنی نیز ضروری است زیرا هر لفظ در هر زبانی بارهای معانی متفاوتی دارد که تنها برای اهل آن زبان یا کسانی که سالها درباره آن زبان تحقیق کرده‌اند قابل درک است؛ این الفاظ در هیچ زبانی قابل ترجمه نیست و تنها را انتقال آنها، درک و تفهیم معانی آنها به مخاطب است و قرآن کریم نیز زبانی دارد که از این قاعده مستثنا نیست.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در قرآن کریم کلمه تقوا بارها تکرار شده و برداشتهای متفاوتی نیز از آن شده است در حالی که این کلمه در هر آیه از قرآن معانی خاصی دارد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا بیان کرد: متأسفانه دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در بسیاری موارد در کلاسهای آموزش قرآن سؤالاتی بسیار ابتدایی درباره الفاظ و حتی اعتقادات قرآنی مطرح می‌کنند که طرح آنها از افرادی که در حال گذراندن تحصیلات عالیه هستند بعید به نظر می‌رسد، این مسأله ایراد در نظام آموزشی در حوزه آموزش صحیح قرآن را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام رهایی اضافه کرد: آموزش معارف قرآنی باید بر اساس یک برنامه اصولی و علمی از دوران ابتدایی شروع شود و دانش آموزان از نخستین سال آغاز تحصیل تا پایان مقطع متوسطه در قالب یک برنامه زمانبندی شده، مبانی پایه و اساسی قرآنی را فراگیرند تا در دوران دانشگاه مباحث عمیق تر نظیر تفسیر یا بخشهای اعتقادی قرآنی به آنها آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تشکیل مؤسسات قرآنی تا حدودی برخی از مشکلات حوزه آموزش قرآن را برطرف کرده است تا جایی که بعضی از دانش آموزان در زمان ورود به مدرسه، روخوانی قرآن را فراگرفته‌اند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا تأکید کرد: در محیط دانشگاه نیز باید فضایی ایجاد شود که برداشتهای علمی از قرآن مطرح شود، به عبارت دیگر در دورانی که فرد تحصیلات عالیه علمی را می‌گذراند باید با استفاده از آموخته‌های علمی خود، برداشتهایی که از آیات قرآن دارد را منطبق با روایات اسلامی، دیگر آیات قرآن و نظر علما و مراجع و مفسران قرآن مطرح کند تا به این وسیله شاهد شکوفایی تعلم قرآن باشیم./۲۰۲/۸۶۸/ب۱

ارسال نظرات