۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۵۰۷۸۲۷

عید سعید فطر؛ مانور وحدت، عظمت و عزت مسلمانان

عید سعید فطر تجلی معنویت، عبادت و بندگی بوده و افراد با روزه داری و عبادت در طول ماه رمضان، در این روز به سوی خدا و فطرت خویش برمی ‌گردند، از این رو می توان عید سعید فطر را فرصتی برای بازگشت به سوی خدای متعال دانست.
عید فطر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، در طول ماه مبارک رمضان با عباد خالصانه و تمرین بندگی خویش در جهت خودسازی و تقویت معنویت گام برداشتند، پایان ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید سعید فطر تجلی معنویت مؤمنان و روزه داران است.  

روزه داران در طول ماه مبارک رمضان با عمل به واجبات و ترک محرمات افزون بر خودسازی و تهذیب نفس خویش در ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه نقش آفرین بودند و چه خوب است که این دستاوردهای ماه مبارک رمضان را به عنوان یک ارزش در جامعه نهادینه و در طول سال تقویت کرد.

جامعه برای رشد، تعالی و پیشرفت در عرصه های مختلف نیازمند به اخلاق و معنویت دارد، آحاد جامعه با ارتقای اخلاق و معنویت در وجود خویش و انتقال آن به جامعه می توانند دستاوردهای آن را در جامعه ترویج دهند.

مؤمنان و روزه داران پس از یک ماه عبادت خالصانه و تمرین بندگی در روز عید سعید فطر این بندگی خود را به نمایش می گذارند و با شرکت در جشن معنویت به دور از هر گناه و معصیت از عطر معنویت این روز بزرگ جسم و روحشان شاداب می شود.

عید سعید فطر پایان یک ماه زحمت، تلاش، بندگی و عبادتِ اجتناب از گناه است، حضرت علی(ع) می‌فرماید: «إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ اللَّهُ قِیَامَهُ» این روز برای کسی عید است که خداوند روزه او را قبول کرده و عبادات و بندگی وی را پذیرفته باشد، صیام و شب زنده ‌داری‌ها و عبادات سحرگاهی‌ اش را در این ماه پذیرفته باشد.

تقوا، پرهیزگار بودن، توجه به دستورات قرآن، صبر و بردباری، سپاسگزاری، داشتن اراده قوی، غنیمت شمردن فرصتها، داشتن حسن خلق و اخلاق نیکو از جمله ویژگیهای افراد روزه دار است، روزه داران پس پایان ماه مبارک رمضان باید این ویژگیها را همچنان رعایت و در وجود خویش تقویت کنند.

مؤمنان باید پس از عید فطر مراقب باشند که همچون ماه مبارک رمضان در طول سال مرتکب گناهی نشوند و از نفس خویش مراقبت کنند، اگر کسی در ماه مبارک رمضان حلال و حرام الهی را رعایت نکند و حریم احکام الهی را بشکند، در روز عید سعید فطر عیدی نخواهد داشت.

از ماه مبارک رمضان می توان به عنوان ماه تحول و قرب الهی یاد کرد و عید سعید فطر نیز فرصتی برای بازگشتن به خداوند متعال است، حضور روزه داران در این عید بزرگ و در کنار هم قرار گرفتن تجلی عظمتی بزرگ و معنوی است.

وحدت مسلمانان خنثی کننده توطئه های دشمنان اسلام

عید سعید فطر روز نمایش وحدت مسلمانان بوده و مردم با حضوری باشکوه در صف های نماز عید فطر عظمت و عزت مسلمانان را به رخ جهانیان می کشانند، همین وحدت است که اقتدار آفرین بوده و خنثی ساز توطئه های دشمنان اسلام و استکبار است.

نمازگزاران در نماز عید فطر با بیان «و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون» از آنچه که بندگان مخلص خدا، به خدا پناه می‌برند؛ از خدای متعال کسب رضایت الهی، حفظ تقوا و توفیق عبادت و بندگی در روزهای دیگر سال درخواست می کنند.

پرداخت زکات امری واجب برای تعدیل فاصله طبقاتی و از بین بردن فقر در جامعه اسلامی عنوان شده است، برای عمران و آبادانی جامعه و ریشه کن کردن فقر باید به حکم شرعی پایبند بود، در اسلام چند نوع زکات وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند، زکات مال، زکات علم، زکات بدن و زکات خانواده از جمله مهم‌ ترین انواع زکات هستند و منظور از زکات بدن همان زکات فطره است.

زکات فطره در اصطلاح عبارت است از زکاتى که هر مسلمان براى خود و هر فردی که نان خور او محسوب مى‏ شود، به مستحق مى‏ پردازد.

اعمال مهم روز عید سعید فطر ادای زکات فطره می باشد که امری واجب است، مراجع عظام تقلید زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر در پرداخت آن را به پس از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر روز عید پرداخت نماید.

زکات فطره امری واجب که موجب سلامت جسم و روح می شود

زکات را زکات بدن یا فطریه می‌نامند، پرداخت این واجب موجب سلامت جسم و روح انسان می‌شود، پرداخت زکات فطره موجب بیمه شدن خانواده در برابر حوادث شده و ثواب قبولی اعمال اعضای خانواده می شود.

صله رحم و آثار و برکات آن در جامعه و زندگی مردم

از اعمال مستحب در عید سعید فطر صله رحم است، افزایش طول عمر، روزی زیاد و فقر زدایی، محبوبیت نزد خویشاوندان، کسب تجربه در زندگی، دفع بلا و پاکیزگی اعمال، آبادانی شهرها و آسانی حساب در روز قیامت از جمله اثار و برکات صله رحم عنوان شده است.

در روایات آمده است که امام باقر(ع) می فرماید: «روز قیامت، رَحِم به عرش آویخته می شود و می گوید: خدایا هر که با من پیوست، با او بپیوند و هر که از من برید، از او ببر».

خدا فرموده است: من خداوند رحمان هستم و این رَحِم است. اسم آن را از اسم خود مشتق کرده ام؛ هر که صله آن را به جای آورد، من صله او را به جا آورم و هر که آن را قطع کند، من هم او را قطع می کنم».  

امروزه با وجود دغدغه ها و مشکلات کاری و زندگی افراد به گونه ای از یکدیگر فاصله گرفته و صله رحم را فراموش کرده اند، گسترش همین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی یکی از علل کم رنگ شدن صله رحم بین خانواده های ایرانی شده است، با بیان اهمیت و ضرورت جلوگیری از قطع صله رحم می توان در جهت احیا و تقویت این فرهنگ در جامعه ایرانی اسلامی ایفای نقش کرد.

با توجه به اثرگذاری فعالیت تبلیغی مبلغان بین آحاد مردم، پرداختن به مسأله صله رحم باید در محوریت فعالیت تبلیغی این قشر قرار گیرد

به تعبیر امام علی(ع) عید حقیقی برای انسان مؤمن آن روزی است که در آن انسان به گناه و معصیت نیفتد و چه خوب است که با تمرین تقوا و خویشتن داری در برابر گناه و معصیت در جهت ارتقای اخلاق و معنویت در وجود خویش و انتقال به جامعه بکوشیم و در رشد اخلاقی و معنوی جامعه نقش آفرین باشیم.

اقامه نماز عید فطر یک هزار و 200 نقطه شهری و روستایی لرستان

حجت الاسلام احمدرضا غلامی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر بیان داشت: مسلمانان در این روز وحدت خود را به نمایش می گذارند.

وی با اشاره به برگزاری نماز عید سعید فطر به امامت ائمه جمعه در شهرها و روحانیان مبلغ در مناطق روستایی افزود: اقامه نماز عید اوج معنویت و تجلی وحدت امت اسلام است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان یادآور شد: نماز عید سعید فطر در خرم آباد به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، ساعت ۷:۳۰ در مصلی الغدیر خرم آباد اقامه می شود./۵۰۴/۹۴۵۹/ب۱

فاطمه ملکی
ارسال نظرات