۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۵۰۷۸۱۵
آیت الله هادوی تهرانی:

«تقلید» از مرجع شیعه، تقلید از اهل بیت است

استاد حوزه علمیه تقلید را امری عقلایی دانست و گفت: فتوا دادن حاصل یک عمر مجاهدت علمی و درس خواندن و کسب تخصص دینی است؛ از این رو تقلید به معنی تبعیت از امام معصوم(ع) است.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه، امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مدرسه آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد، در تفسیر آیه «يَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ...» اظهار داشت: برخی از مفسران با توجه به ادامه آیه امام را به معنی نامه اعمال دانسته اند.

وی با بیان این که علامه طباطبایی امام را به معنی مقتدا دانسته اند، افزود: در روایات این معنا وارد شده است که انسان هرکسی را به عنوان امام و الگوی زندگی خود قرار دهد روز قیامت در همان دسته محشور می شود.

آیت الله هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: مقصود از امام منحصر در رهبر و مقتدای خاص عقیدتی نیست بلکه به صورت عام هر کسی که انسانی را الگوی زندگی خود قرار داد و از او در منش زندگی تبعیت کرد با او محشور خواهد شد.

وی اظهار داشت: در بحث تقلید هم تقلید این نیست که رساله مرجعی را در خانه داشته باشیم بلکه تقلید وقتی تحقق پیدا می کند که انسان عملش را بر اساس فتوای او قرار دهد؛ مثلا اگر در برخی نقاط دنیا ماه رؤیت شده است اگر مرجعی بگوید ملاک وحدت افق نیست برای همه مقلدانش در هر جای دنیا عید خواهد بود ولی یک مرجع می گوید ملاک وحدت افق است برای ما که ندیده ایم عید نیست.

استاد حوزه علمیه افزود: کسی که به اسم بگوید مقتدای من اهل بیت(ع) هستند ولی در عمل پیرو غیر اهل بیت(ع) باشد با اهل بیت(ع) محشور نمی شود زیرا امام انسان همان کسی است که انسان عملا از او تبعیت می کند.

وی اظهار داشت: این که در قرآن برای پیروی از اهل بیت(ع) کلمه «مودت» را آورده است به این خاطر است که انسان کسی را که دوست دارد الگوی رفتاری خود قرار می دهد و ما وقتی پیرو اهل بیت(ع) هستیم که منشمان در زندگی تابع آنها باشد.

آیت الله هادوی تهرانی خاطرنشان کرد: در روز قیامت حساب ها انفرادی است ولی وقتی کسی را الگو قرار دادیم و بر اساس رفتار او رفتار کردیم عمل ما در زمره آن گروه قرار می گیرد و وقتی بخواهند محاسبه کنند در آن گروه هستیم که یا گروه افراد خوش بخت هستیم که نامه اعمال به دست راست داده می شود و یا گروه بدبخت که نامه اعمالشان به دست چپشان داده می شود.

تقلید شیوه ای عقلایی است

وی با بیان این که عمل بر اساس فتوای یک مرجع در حقیقت الگو گرفتن از اهل بیت(ع) است، گفت: شیوه تقلید یک شیوه عقلایی است که انسان غیر متخصص به فرد متخصص مراجعه می کند و وقتی از مرجع شیعه تقلید می کنید در حقیقت از اهل بیت(ع) تقلید می کنید.

شاخصه های اعلم

استاد حوزه علمیه با بیان این که انسان باید از مرجع اعلم تقلید کند، گفت: اعلم کسی است که فتوای او در مقایسه با فتوای دیگر مراجع از امتیازاتی برخوردار باشد و اعلم بودن یا به استعداد شخصی است که برخی از علما نابغه بودند، یا به میزان مطالعات و تحقیقات است.

وی با بیان این که تبعیت از مراجع، تبعیت از امام زمان(عج) است، ابراز داشت: این که برخی می گویند تقلید لازم نیست و انسان باید به هر چه از دین می فهمد عمل کند نادرست است؛ نباید هر کسی به خود اجازه دهد که فتوا بدهد و نظر اهل بیت(ع) را بیان کند؛ به قول امام که فرمودند رییس جمهور آمریکا هم فتوا می دهد و مانده بر عروه حاشیه بنویسد امروز هم هر کسی بدون تحصیلات دینی فتوا می دهد.

هر کسی نباید به خود اجازه فتوا دادن بدهد

آیت الله هادوی تهرانی با بیان این که هر کس بدون تحصیلات درست و حسابی دینی حق ندارد فتوا بدهد، افزود: این که فردی سیاسی بگوید فلان قرائت به خاطر مسائل سیاسی و امنیتی ممنوع است ایرادی ندارد ولی این که جواب فقهی می دهد و می گوید چون قرائت سبب غفلت از آیه می شود حرام است اصلا قابل قبول نیست زیرا اصلا شأن یک آدم غیر فقیه نیست که در امور فقهی نظر بدهد.

وی با بیان این که جوانان حتما از اول تکلیفشان باید تقلید کنند و اعلم را پیدا کنند، اظهار داشت: تقلید یعنی اقتدا به اهل بیت(ع) و کسانی که از مراجع تقلید می کنند در زمره پیروان اهل بیت(ع) هستند و روز قیامت در گروه آنان خواهند بود؛ اگر هم کسی نتوانست اعلم را پیدا کند تمام مراجع مساوی هستند و می توان از هر کدام خواست تقلید کند./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات