۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۰۷۷۹۹
مدیر حوزه های علمیه استان ایلام:

زکات سبب تطهیر و تزکیه روح می شود

مدیر حوزه علمیه ایلام گفت: زکات به عنوان یکی از واجبات دین اسلام به معنای پاکی و رشد و نمو بوده و این مهم از وجوه مشترک تمام ادیان آسمانی است.
حجت الاسلام مرادبیگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام وعد مرادبیگی، مدیر حوزه های علمیه استان ایلام، امروز در مسجد ابوالفضل ایلام، اظهار داشت: به پایان ماه مبارک رمضان رسیده ایم. ماه مهانی خدا و گشوده شدن ابواب رحمت الهی به پایان خود رسیده است.

وی افزود: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوبی برای قرب الی الله بود. باید در طول سال دستاوردهای ماه ضیافت الهی از جمله توجه به نماز اول وقت، رسیدگی به فقرا، انس با قرآن را حفظ کنیم. حزن از گناه و آتش جهنم باید طبق فرمایشات ائمه اطهار(ع) غذای شب و روز ما باشد.

مدیر حوزه علمیه ایلام خاطرنشان کرد: زکات به عنوان یکی از واجبات دین اسلام به معنای پاکی و رشد و نمو است و این مهم از وجوه مشترک تمام ادیان آسمانی است و اهمیت این مساله تا جایی است که در بیشتر آیات خداوند رحمان در کنار صلاه واژه زکات را ذکر می فرمایند.

وی ادامه داد: با توجه به این آیات می بینیم که خداوند هر وقت لفظ صلاه را به کار برده اند در کنار آن از واژه زکات نیز استفاده شده است و این نشان دهنده آن است که همانطور که رابطه با خداوند از طریق نماز حاصل می شود رابطه با بنده و مخلوق خداوند هم از طریق ادای زکات برقرار می شود و ذکر زکات در کنار نماز نشان دهنده جامعیت اسلام و توجه به تمام ابعاد زندگی انسان در دین مقدس اسلام است.

حجت الاسلام مرادبیگی با اشاره به حدیثی از امیرمومنان در اهمیت زکات، گفت: امام علی(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ زکات پل اسلام است هر کس آن را بپردازد از پل عبور می کند و هرکسی که آن را نپردازد در زیر آن پل زندانی می شود و زکات خشم خداوند را فرو می نشاند.

وی تصریح کرد: زکات مایه تطهیر و تزکیه روح، فرونشاندن خشم خداوند، عامل محبوبیت در نزد خداوند، زیاد شدن اموال، درمان بخل، دفع بلا، و فقر زدایی از آثار عمده پرداخت زکات است. زکات از واجبات دین اسلام است که بر اساس آن باید مقدار معینی از 9 کالا برای مصرف زندگی فقرا، خویشاوندان، ایتام و سایر امور اجتماعی بپردازند.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام ابراز کرد: این 9 کالا عبارتند از گندم، جو، کشمش، خرما، شتر، گوسفند، گاو، طلا و نقره است. به جای هر کدام از اینها می تواند قیمت روز آن را محاسبه کند و آن را به فقرا پرداخت کند.

وی در پایان عنوان کرد: ما دو نوع زکات داریم زکات مال و زکات بدن که همان زکات فطره است. زکات فطره همان زکاتی است که پس از پایان ماه مبارک رمضان و با حلول عید سعید فطر بر مسلمانان واجب می شود و مقدار آن یک صاع(تقریبا 3 کیلو) گندم، جو، برنج، خرما، کشمش و... برای هر نفر است. هر فرد مکلف باید برای خود و افرادی که نان خور او محسوب می شوند این زکات را پرداخت کنند و یا معادل نقدی آن را حساب کنند./202/879/ب1

ارسال نظرات