۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۵۰۷۷۱۸
نماینده ولی فقیه در قزوین:

شیطان عامل اصلی شقاوت انسان است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: عامل اصلی شقاوت انسان‌ها و ایجاد فاصله میان رابطه او با خداوند متعال وسوسه‌ها و فریبکاری‌های شیطان است.
حجت الاسلام عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزارشد، با اشاره به عامل اصلی شقاوت انسان‌ها گفت: باید توجه داشت که عامل اصلی شقاوت انسان‌ها و ایجاد فاصله میان رابطه انسان با خداوند متعال وسوسه‌ها و فریبکاری‌های شیطان است.

وی در ادامه با اشاره به مراحل فریبکاری شیطان نسبت به انسان افزود: نخست شیطان از راه وسوسه انسان را به سوی گناه دعوت می‌کند اگر انسان دعوت او را بپذیرد و به گناه آلوده شود به تدربج مسموم شده و تحت ولایت و سرپرستی شیطان قرار خواهد گرفت.

نماینده ولی فقیه در قزوین در ادامه با اشاره به نمونه ای از وسوسه شیطان اظهار کرد: شیطان انسان را به معصیت امر می‌کند و گاهی انسان این معنا را درک می‌کند و می‌بیند که انجام برخی از طاعت‌ها بر او سنگین بوده و او بر برخی از معاصی و گناهان میل دارد و این همان امر شیطان و وسوسه او است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به ایستادگی انسان در مقابل وسوسه شیطان ابراز کرد: شیطان همواره در وسوسه های خود چهره خیرخواهی و انسان دوستی به خود می‌گیرد در چنین حالتی نباید تصور کرد که وسوسه شیطان اختیار را از انسان سلب خواهد کرد بلکه انسان در این حالت می‌تواند با نیروی خرد و ایمان در مقابل آن ایستادگی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن شیطان را متصدی گمراه کردن بشر معرفی کرده است تاکید کرد: یکی از کارهای شیطان ایجاد فراموشی در انسان است به این ترتیب که ابزاری را برمی‌گزیند که آدمی از یاد خداوند متعال غافل شده و او را فراموش کند از این رو لحظه‌ای پیروی از شیطان نفس غفلت از یاد خداوند و ذکر او را به دنبال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه زینت‌دادن گناهان را در نزد انسان از دیگر اعمال ناشایست شیطان دانست و تصریح کرد: یکی از کارهای بزرگ شیطان زینت دادن کارهای بد در نظر آدمیان است یعنی بر اثر گناهان بسیار قلب آدمی تیره و سخت و روح او انعطاف پذیر شده و شیطان با استفاده از روحیه هواپرستی اعمال بد او را در نزدش زینت می‌دهد از این رو باید بسیار مراقب بود.

وی در پایان گفت: مطابق آیات قرآن و روایات معصومین (ع) شیطان دشمن سر سخت و قسم خورده انسان است که هدفی جز بدبختی و شقاوت انسان ندارد از این رو همان گونه که در آیات فراوان ابزارهای مختلف فریبکاری و مکر شیطان آمده است در آیات و روایات راه مقابله با شیطان قسم خورده انسان هم بیان شده است./202/873/ب1

ارسال نظرات