۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۵۰۷۷۰۴
نماینده ولی فقیه در ایلام:

حسد جسم و جان را نابود می کند

حجت الاسلام والمسلمین لطفی گفت: داشتن روحیه بدبینانه و سوء ظن نسبت به دیگران، حب مقام و ریاست و علاقه به مقام و مسؤولیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، تکبر و خود بزرگ بینی، ضعف باورهای اعتقادی، عدم تسلط بر قوه غضب از انگیزه های حسد است.
حجت الاسلام و المسلمین لطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام امروز در ادامه جلسه تفسیر قرآن در مسجد جامع ایلام، اظهار داشت: در آیات و روایات معصومین حسد به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است.

وی افزود: حسد دشمنی کردن و کینه داشتن نسبت به بی گناهان است. چرا که صاحب نعمت گناهی نکرده است تا مورد حسد قرار بگیرد. امام صادق(ع)  فرمود؛ حسد ایمان را می خورد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد.

امام جمعه ایلام عنوان کرد: چه قتل ها و چه فتنه ها و دشمنی هایی که محصول این بذر فاسد بوده و در تاریخ فراوان اتفاق افتاده است. همین حسد دست قابیل را به خون برادرش هابیل آلوده کرد و برادران یوسف را به آن ستم بزرگ کشانیدو یوسف از حسادت برادرانش به قعر چاه افتاد.

وی ادامه داد: حسد یک نوع بیماری روحی است که جسم و جان را با هم نابود می کند. ریشه اصلی حسد ضعف نفس است امام خمینی(ره) در این باره فرمودند؛ از برای حسد اسباب بسیاری است که عمده آن به رویت ذل نفس برمی گردد. وقتی که غیر را کامل دید در او یک حالت ذل و انکساری رخ می دهد که اگر عوامل خارجیه و مصلحات نفسانیه نباشد حسد به وجود می آید. البته ممکن است که این ضعف نفسانی نمودهای مختلفی داشته باشد از جمله اینکه حسد بر علم و کمال دیگری، حسد بر مقبولیت و محبوبیت دیگران، حسد بر نعمتها و فضیلت های همگنان، حسد بر برتریها و رشدها حسد بر پیشرفتهای مالی و علمی.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی بیان کرد: داشتن روحیه بدبینانه و سوء ظن نسبت به دیگران، حب مقام و ریاست و علاقه به مقام و مسؤولیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، تکبر و خود بزرگ بینی، ضعف باورهای اعتقادی، عدم تسلط بر قوه غضب از انگیزه های حسد است. تمام اوصاف معنوی انسانهای پارسا با آثار و عوارضیی که پیامد حسادتند در تضاد است به عنوان مثال می توان گفت که انسان پارسا به خدای متعال خوشبین و به توزیع نعمتهای خداوند راضی است اما شخص حسود به حق تعالی غضبناک و از تقدیرات او روی گردان است.

وی در پایان گفت: شخص حسود به نخستین کسی که ضرر می رساند خود اوست و سپس جامعه ای که در آن زندگی می کند از این رو عقل  حکم می کند که برای رهایی از این بیماری صعب العلاج باید به فکر معالجه  و درمان آن است./202/879/ب1

ارسال نظرات