۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۰۷۷۰۳

گزارشی از هماهنگی میدانی رژیم صهیونیستی و تروریست‎ها در سوریه

تجاوز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به استان «قنیطره» بار دیگر هماهنگی میدانی بین گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» با تل‌آویو را به نمایش گذاشت.
بمباران

به گزارش خبرگزاری رسا، شب گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای چندمین بار طی بحران سوریه با تجاوز به حریم هوایی جنوب این کشور، دو دستگاه تانک و یک قبضه توپ ارتش سوریه را در استان «قنیطره» منهدم کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی این حمله را پاسخی به اصابت 10 قبضه خمپاره از خاک سوریه به منطقه جولان اشغالی عنوان کرد و منابع خبری سوری خاطر نشان کردند، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در این تجاوز یکی از سامانه‌های مسافربری استان قنیطره و یک واحد مسکونی را بمباران کردند که در اثر آن دو سرباز سوری کشته و شماری زخمی شدند.

نکته حائز اهمیت در تجاوز نظامی شب گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، همزمانی آن با حمله گسترده گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» به یکی از مواضع ارتش سوریه در منطقه جولان سوریه بود.

خیلی زود آشکار شد، هدف اصلی جبهه النصره از این عملیات بزرگ و گسترده که آن را «نبرد آزادی» نامیده‌اند و همزمان با تجاوز جنگنده‌های صهیونیستی کلید خورد، تصرف شهر «البعث» در ریف قنیطره است که با مقابله و ایستادگی سرسختانه ارتش سوریه و نیروهای متحدین از جمله رزمندگان مقاومت حزب الله و پس از وارد آوردن ضربات سنگین جانی و نظامی دفع گردید.

اهمیت استان قنیطره و شهر البعث

استان قنیطره در جنوب سوریه به این جهت که مشرف به منطقه جولان اشغالی است و دارای مرزهای مشترک با سرزمین‌های اشغالی است، از اهمیت جغرافیایی بسیاری هم برای دمشق و محور مقاومت و هم رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی جنوب سوریه برخوردار است.

در این بین شهر البعث از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است، از جمله اینکه مرکز استان قنیطره شمرده می‌شود، مهمترین و حساس‌ترین مراکز و موسسات رسمی و دستگاه‌های حکومتی و تاسیسات زیر بنایی را در خود جای داده است.

این امتیازات موجب شده تا گروه‌های تروریستی طی بحران سوریه و به ویژه پس از آنکه شهر حلب را پس از دست دادن، از شهر «البعث» به عنوان سومین هدف راهبردی بعد از رقه و ادلب یاد کنند و سیطره بر آن به مهمترین خواسته این گروه‌های در جنوب سوریه تبدیل شود.

صرف نظر از اهمیت اداری و ساختاری البعث، آنچه اهمیت این شهر را برای گروه‌های تروریستی چندین برابر می‌کند، حضور گسترده رزمندگان حزب الله است، به گونه‌ای که از شهر البعث به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین پایگاه این نیروها یاد می‌کنند.

به خصوص آنکه ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز حضور گسترده‌ای در این شهر داشته و پایگاه‌ها آموزشی و نظامی متعددی را برای استقرار نیروهای سوری و آموزش آنها احداث کرده است.

این ویژگی‌ها در کنار مشرف بودن این شهر به بلندی‌های اشغالی جولان موجب شده تا اهمیت تصرف شهر البعث برای گروه‌های تروریستی همچون تصرف شهر «بصرى الشام»، در استان درعا باشد.

افزون بر آن از لحاظ جغرافیایی این شهر به دلیل قرار گرفتن در مرکز استان قنیطره از یک سو به شهرک «خان ارنبه»، بزرگترین شهرک استان قنیطره که در کنترل ارتش سوریه است و از سوی دیگر، به شهرک «الحمیدیه» که در تصرف تروریست‌هاست، مشرف باشد.

به این ترتیب، شهر البعث تشکیل دهنده خط تماس مستقیم بین گروه‌های تروریستی جنوب سوریه با ارتش سوریه و نیروهای متحدین است. از جهتی این به جهت دربر گرفتن تمام داویر نظامی، امنیتی و مالی شاهرگ حیاتی نظام سوریه در استان قنیطره تلقی می‌شود.

همچنین شهر البعث از این جهت که در نزدیکی مقر لشکر 90 پیاده نظام ارتش سوریه به عنوان بزرگترین مقر نظامی ارتش این کشور در استان قنیطره و در بردارنده انواع سلاح‌ها و مهمات نظامی واقع شده، از بُعد نظامی حائز اهمیت بسیار است.

هماهنگی میدانی تروریست‌ها با رژیم صهیونیستی

همانگونه که گفته شد، آنچه در تجاوز نظامی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه حائز اهمیت بود، هماهنگی میدانی گروه‌های تروریستی تکفیری با ارتش رژیم صهیونیستی و پشتیبانی آشکار و علنی لجستیکی تل‌آویو از تروریست‌های تکفیری است که گزارش‌های سازمان ملل نیز به آن اشاره کرده و بر پشتیبانی نظامی و لجستیکی رژیم اشغالگر از گروه‌های تروریستی فعال در جنوب سوربه به ویژه گروه تکفیری «جبهه النصره» تاکید کرده است.

بالطبع مقابله با گسترش نفوذ حزب الله و جمهوری اسلامی ایران در جنوب سوریه به دلیل داشتن مرزهای مشترک با سرزمین‌های اشغالی، جلوگیری از روی کار آمدن دولت مرکزی قدرتمند در دمشق، تشدید اوضاع میدانی و پیچیده‌تر کردن شرایط دستیابی به راه حل مسالمت آمیز جهت پایان دادن به بحران سوریه، چشم داشت‌های توسعه طلبانه صهیونیستی که مهمترین آن جنوب سوریه و جدا کردن آن از این کشور و غیره، رژیم صهیونیستی را به حمایت همه جانبه و هماهنگی میدانی و نظامی با گروه‌های تروریستی تکفیری ترغیب می‌کند./۸۴۷/ب101/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات